Zwanger worden na liscexisie/lisconisatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Truusje81, 28 aug 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal,

Eerst mijn verhaal: ik heb een paar maanden geleden een lisconisatie ondergaan omdat de uitslag van mijn uitstrijkje niet goed was. Er zijn ernstig afwijkende cellen gevonden en dat moest verwijderd worden. In principe krijg ik na een half jaar controle maar we hebben wel groen licht gekregen om zwanger te worden. Ik ben zo bang dat mijn baarmoeder ontregeld is en dat ik nu niet kan zwanger raken. Misschien maak ik me druk om niks, maar ik ben op zoek naar ervaringen. Ik heb al een kindje en we zijn al een paar maanden bezig voor een 2e.

Alvast bedankt!

2. eva10

eva10 Actief lid

20 aug 2012
    232
    0
    0
    Ik denk dat de keus een beetje aan jou is.. Als je zwanger bent kun je geen uitstrijkje laten maken ter controle. In principe zou het verder geen probleem moeten zijn, aangezien ze de slechte cellen hebben weggeschraapt en je baarmoeder hebben laten zitten. Hebben ze eventueel gezegd of de controle ook met een echo zou kunnen? Ik zou persoonlijk nog even wachten. Mochten ze nl na een half jaar kunnen constateren met een echo dat het nog niet goed is en je bent zwanger, wat doe je dan met het kind en hoe veilig is het voor jou? Meer om te zorgen dat je niet straks voor vervelende keuzes moet staan..

3. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie Lotte! Ik ben in principe schoon. Ze hebben een deel van de baarmoedermond weg gehaald en de snijranden waren helemaal schoon. De gynaecoloog zei dat er geen medische reden is om te wachten. Als ik over een half jaar zwanger zou zijn, doe we de controle na de zwangerschap. De ontwikkeling van deze cellen gaan heel langzaam. Ik had Pap 3B SIN III, mocht je dat wat zeggen. Je kan met onrustige cellen gewoon een prima zwangerschap doorlopen, dus je zou geen keuzes hoeven maken. Behalve in extreme gevallen, maar die kennen ze bij ons ziekenhuis niet (zei hij). Je hebt me wel aan het denken gezet...

4. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Verder niemand ervaringen? Zoals:

*Hoe lang duurde het voordat je zwanger werd na de ingreep?
    *Moest je onder controle blijven ivm verkorte baarmoedermond?
    *Normale bevalling gehad?

5. duimpje

duimpje Bekend lid

25 sep 2009
    604
    5
    18
    Ik heb ook een liscexisie gehad. En daarna in 1x zwanger van dochter en met zoon de 2de poging zwanger.

Mijn bevallingen waren normaal met uitzondering dat ik de streptokokken bacterie had die actief was bij de eerste bevalling. maar dat heeft helemaal niets met de liscexisie te maken.

6. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik lees even mee. Heb volgende week mijn lys (cinII, maar allerlei bloedingen). Wilde het eerst laten zitten en na een zwangerschap weghalen. Maar met die bloedingen is dat niet zo'n fijn plan. Tot 3 maanden zwangerschap doen ze nog onderzoeken en ingrepen overigens. Dat scenario had ik al besproken met mijn gyn.
    Wij hopen kort daarna weer verder te kunnen voor ons eerste kindje.

Ik neem een aantal vragen die jij hier stelt ook even mee om te bespreken met de gyn. Kan nooit kwaad om te vragen, ik zit er toch.

Hoe lang was bij jou de hersteltijd?

7. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dat is positief duimpje!! Je leest zo weinig ervaringen op internet, maar dit is goed om te horen!

En Mart, mijn ingreep ging heel soepel! Ga jij het ook onder plaatselijke verdoving doen? Ik vond het reuze spannend, maar ik heb me echt druk gemaakt om niks. Je staat zo weer buiten! En het herstel viel ook enorm mee. Eerste 2 dagen een beetje menstruatiepijn en weinig bloedverlies. Ik heb ook rustig aan gedaan, want als je te zwaar tilt bijvoorbeeld kan er teveel druk op de baarmoeder komen (zeggen ze) en dan kan de wond gemakkelijk open springen. Daarna komt het vloeien op gang, maar dit was bij mij een stuk minder dan bij een menstruatie. Sterkte in ieder geval!!

8. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Oh en mijn hersteltijd was qua pijntjes 2 dagen en qua vloeien max 3 weken. Maar de laatste week was al minimaal en op te vangen met een inlegkruisje.

9. mart

mart Fanatiek lid

2 jun 2012
    2.201
    0
    36
    NULL
    NULL
    Nou ik heb het achter de rug. Er is ongeveer een muntje van 50 cent weggehaald. Gisteren heftige ongi-achtige pijn en vandaag erg zeurderig,vooral als ik druk zet. Verlies bijna geen bloed meer. Zou dat nog komen dan?

Al met al is het dus meegevallen.

Volgens de arts heeft het geen consequenties voor zwanger worden en ook niet voor de zwangerschap. Hij zei: we doen deze ingreep bij veel jonge vrouwen met een kinderwens. Als het echt gevolgen had zouden we deze ingreep niet doen in een vroegtijdig stadium.

Zodra alles hersteld is gaan we er gewoon weer voor. Ik hoop dat het over 4 weken voor mijn volgende eitje is. En anders wachten we nog even.

In welke ronde zit je nu? En hoe lang geleden is jouw lys geweest?

10. Truusje81

Truusje81 Actief lid

29 dec 2009
    243
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Mart, sorry voor mijn late reactie! Ik ben op vakantie geweest dus vandaar... Wat fijn dat de ingreep goed is gegaan! En ook fijn dat de gynaecoloog zo positief was/is. Dus jullie hebben ook gewoon doen licht gelegen op er voor te gaan? Normaal "moet" je een half jaar wachten totdat je de eerste controle hebt gehad.
    Heb je gezien wat ze hebben weg gehaald? Ik vond het best veel! Maar ja, zolang maar de onrustige cellen weg zijn, toch?
    Wij zitten nu in ronde 5 volgens mij. Ik heb as woensdag mijn NOD, dus het is weer een spannende tijd! :) Bij mijn eerste kindje was ik snel zwanger, maar maak me er niet druk om. Mijn baarmoeder heeft toch een optater gehad.
    Heb je nog veel bloedverlies gehad? Bij mij begon het pas na een paar dagen. Houd je me op de hoogte hoe het met je gaat en of het lukt? Je zal het van mij ook gelijk horen zodra we een positieve test in handen hebben!

Deel Deze Pagina