Agorafobie (straatvrees)

Discussie in 'De lounge' gestart door Judith75, 28 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    :D goedzo meiden! Harstikke knap alle goede berichten!

2. Guinevere

Guinevere Fanatiek lid

25 mei 2006
    1.179
    0
    0
    de dokter zei; iemand met suikerziekte heeft insuline nodig, iemand met adhd ritalin en jij antidepressiva.

hij doet er ook niet raar over ofzo ik denk dat het gewoon nog niet zo'n bekend probleem is en dat het een beetje een taboe is!

3. sweetangel100

sweetangel100 Niet meer actief

Rach84: dank je wel :D

Ik ben ook altijd een angstig en onzeker kind geweest. Ik kan me bv nog herinneren dat ik een aantal jaren niet alleen naar het winkelcentrum durfde, er moest altijd een vriendinnetje mee... Ik was altijd bang om voor gek te staan en dacht altijd dat mensen over mij praatte of me raar vonden...

Eef: zo zei mijn dokter het ook! Het is aangeboren en jij hebt dus die medicatie nodig, niets vreemds aan! Fijn dat onze huisartsen zo denken he!

Judith: ik kan ook niet tegen verrassingen. Ik ben ook de hele dag van de leg af als er iets niet gaat zoals in mijn 'planning' . Ondanks de medicatie en cognitieve gedragstherapie kom ik daar niet vanaf, helaas!

4. sweetangel100

Suus: zeker mag je zeggen dat je trots bent op jezelf! Is toch ook hartstikke goed! :D :D
    Ik meost in het begin ook na 2 weken weer terug naar de huisarts om te vertellen en toen 3 weken en uiteindelijk 6 weken later en toen hoefde ik niet meer terug.
    Heb wel nog een tijdelijke opbouw gehad naar 30 mg seroxat en toen weer terug naar 20 mg, dat was toen de aan het klungelen waar met de medicatie van mijn schildklier, toen raakte ik helemaal over mijn toeren :(

5. amilah

amilah Fanatiek lid

28 nov 2006
    1.014
    0
    0
    Bejaardenverzorgster
    Gemert, Utrecht en Amsterdam Den Bosch? lol
    Goh dit helpt me echt om al die ervaringen van iedereen te lezen.. En ik altijd maar denken dat ik raar was ofzo..

Ik heb trouwens ook wat successen geboekt afgelopen week.. Ik ben naar mijn werk geweest voor een gesprek. En dan moest ik dus een uur in de bus zitten om daar te komen en dat terwijl ik amper boodschappen durf te doen aan het einde van de straat. Maar het is heel goed gegaan. En ik ga volgende week vrijdag weer een keer werken, gewoon om te proberen en als het niet lukt dan brengt mijn leidinggevende me met de auto naar huis. Dus ik was ook weer even trots..

Ik denk trouwens dat we zoiezo allemaal trots mogen zijn op ons zelf. Mensen zonder angststoornis lopen weg als ze bang worden en wij kunnen dat niet. Dus we zijn allemaal sterk omdat we onze angsten trotseren

6. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    wist helemaal niet dat daar medicijnen voor bestond,ik ben altijd wel een verlegen meisje geweest die amper wat durfde,later ging dat heel goed,en dan nu na de geboorte van mijn zoon,is het weer mis gegaan,

7. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    Maar gelukkig gaat het wel wat beter hier,durfde gisteren zomaaer mee naar tuinwereld met een vriendin,daar hebben de kids lekker in de ballenbak gespeeld en wij hebben daar wat gedronken,en later zijn we ff lekker naar de holte berg geweest,in het bos een kinder route gevolgd,was echt leuk,kirjg nu echt de smaak weer te pakken om alleen maar weg te willen :D

8. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Haha ja Derona.. dat heb ik ook.. hihi .. Gisteren na het bezoekje aan de HA ook gelijk weer het centrum in gegaan.

Sweetangel: hebben ze bij jou getest of het aangeboren is dat je dat stofje mist?

9. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    ja ben dan wel met iemand samen alleen durf ik het nog niet

10. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Geeft toch niet.. het eerste stapje is weer gezet.

Ik neem natuurlijk mijn kinderen mee omdat ze niet alleen thuis kunnen blijven. Heb ik meteen wat afleiding!

11. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    ja mijn zoon neem ik ook mee hoor hihi

12. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Oja... tuurlijk.. sorry.. compleet niet bij stil gestaan dat je ook een kindje hebt! *blond*

13. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    hahahaha maakt niet uit,

14. sweetangel100

Ik vind het alleen weggaan ook makkelijker nu ik Iman heb die met me mee gaat! Zo heb je iets om je op te richten!

susanne: nee niet getest, maar vorige huisarts die gaf me medicatie, ik stopte, klachten gelijk terug, toen weer medicatie, gestopt met zwangerschap, klachten gelijk terug enz... Mijn nieuwe huisarts zei toen dat ik dat stofje miste en dat daardoor de klachten terugkwamen. Bij mij helpt afbouwen van medicatie na therapie ook niet, de klachten komen toch terug. Ben alleen door de therapie bewuster geworden van mijn gevoelens.

15. oh ik heb zo iets ergs! ik denk dat dit de beste topic is om dit te vertellen.

ik heb in 2004 ruim een jaar bij een psychiater gelopen. het was een hele lieve zachtaardige man (R. Schoonhoven in Veenendaal).
    nu was er gisteren een vriend van mijn man bij ons op bezoek, die met deze psychiater samenwerkt. hij vertelde dat hij een vrouw tijdens zijn sessies sexueel heeft misbruikt, en nu moet hij stoppen (de psychiater is in hoger beroep gegaan, en totdat de rechter een uitspraak heeft gedaan, mag hij zijn vak nog uitoefenen) en zijn vrouw is ook bij hem weg.
    oh ja, mijn man heeft nog steeds (1x in de 2mnd) een gesprekken met hem.

ik heb gisteren op google gezocht of ik er iets over kon vinden:

Schorsing psychiater geëist om misbruik van onze redactie binnenland AMSTERDAM - Tegen de christelijke psychiater S. uit Veenendaal is gisteren schorsing geëist voor het Regionaal Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg Amsterdam. S. zou zich schuldig hebben gemaakt aan seksueel misbruik van een patiënte.
    De patiënte, een vrouw uit Veenendaal, is zestien jaar in behandeling geweest bij S. De behandeling begon in 1990. Ze werd ongeveer een keer in de week door hem behandeld. Dat gebeurde volgens haar advocaat mr. R. Schoemaker op ,,de vreemdste tijden'', namelijk in de late avonduren en het begin van de nacht. De sessies eindigden doorgaans op de bank, waar de psychiater de patiënte op intieme wijze betastte en toeliet dat zij dat ook bij hem deed. Dit gebeurde deels ontkleed. Hij verbood haar er met anderen over te praten. Dat deed ze ook niet. Ze verzweeg ook voor haar echtgenoot wat in de sessies gebeurde. De patiënte is hierdoor geschaad, volgens Schoemaker.
    De psychiater erkende de aanrakingen gisteren, ook dat hij de geslachtsdelen van de patiënte op vergaande wijze heeft betast. Volgens hem was dit onderdeel van de behandeling en ging het om 'tactiele bevestiging', aanrakingen bedoeld om patiënten een gevoel van veiligheid te geven. Hij zegt ,,in overleg'' te hebben gehandeld en haar nooit te hebben gedwongen. Ze vroeg er zelf om, volgens hem.
    ,,Ik besef dat ik buiten de gebruikelijke paden ben gegaan'', zei hij gisteren wel tijdens de hoorzitting. Hij deed dit naar eigen zeggen omdat de patiënte nooit een veilige plek heeft gehad. De patiënte zegt te zijn misbruikt door familieleden sinds ze een baby was en later - toen ze al getrouwd was - door anderen. ,,De enige veilige plek was bij mij'', stelde S. gisteren. Volgens de psychiater lijdt de vrouw aan de dissociatieve identiteitsstoornis (dis) en heeft ze een hechtingsstoornis. Hij spreekt van een uitzonderlijke situatie.
    Begin 2005 stopte S. met z'n aanrakingen, omdat hij begon te twijfelen aan de verhalen over seksueel misbruik, zei de psychiater gisteren tijdens de hoorzitting. Hij vermoedde dat ze een stoornis nabootste. De aanrakingen vond hij daardoor ook niet meer op z'n plaats. Toen de psychiater ermee stopte, begon de patiënte te beseffen wat er was gebeurd en dat ze in de macht was geraakt van de psychiater, zei ze gisteren. ,,Ze was gevangen geraakt in de therapie van S.'', zo omschreef Schoemaker het. Na een gesprek met de huisarts stopte ze uiteindelijk met de behandeling bij S.
    Mr. R. Schoemaker verwijt S. dat het medisch dossier dat hij van de vrouw heeft opgebouwd niet aan de eisen voldoet. Er blijkt niet uit hoe de behandeling van de patiënte eruitzag en wat de doelen waren. Ook is niet duidelijk hoe de diagnose tot stand kwam. Volgens S. komt dit omdat de sessies met de vrouw zeer chaotisch verliepen. ,,Ze was berucht bij alle patiënten, vanwege de herrie en overlast die ze bezorgde.'' Hij zegt haar uit medelijden langdurig te hebben behandeld, deels gratis. Schoemaker rekent het S. ook aan dat hij nooit overleg pleegde met een andere psychiater.
    De advocaat van S., mr. Oswald Nunes, zei gisteren dat S. geen enkel persoonlijk belang had bij de aanrakingen. ,,Hij had compassie met de patiënt, maar geen passie voor de patiënt.'' Volgens Nunes heeft er daarom ook geen lustbevrediging plaatsgevonden en geen seksuele gemeenschap.
    De beslissing van het Regionaal College voor de Gezondheidszorg Amsterdam wordt op 10 juli uitgesproken.

:confused: :confused:

ik ben echt heel erg geschokt. er zijn een paar mensen waarvan ik dit nooit zou verwachten. en hij hoorde daar ook bij....
    ik weet echt niet wat ik hiermee moet!
    in een ander stuk staat dat clienten worden aangeraden meteen bij hem weg te gaan, en niet naar zijn uitleg te luisteren, omdat ze makkelijk ingepalmd kunnen worden aangezien hij toch (vaak jarenlang) de uitlegende, troostende en steunende functie heeft gehad...

16. Nadesy

Nadesy VIP lid

27 jan 2007
    15.934
    0
    0
    Deventer
    OOh meis wat erg zeg,gats denk je iemand te kunnen vertrouwen,.en nu vertrouw je niemand meer,wat een viese zak zeg gats geen woorden voor

17. sweetangel100

Jeetje Rach wat erg! Viezerik!

18. susanne1979

susanne1979 Fanatiek lid

13 mei 2006
    3.799
    1
    0
    verzorgende
    Limburg
    Jeetje.. zo iemand moet je helpen beter te worden.. niet je nog verder de vernieling in te helpen met weer wat anders! Gatver!

@Sweetangel: Hmm dan heb ik het misshien toch niet aangeboren.. bij mij zijn de klachten na de medicatie en therapie 4 jaar weggebleven.
    Nouja maakt niet uit... de medicijnen helpen me nu weer prima.

19. Judith75

Judith75 VIP lid

9 okt 2006
    5.623
    0
    0
    Mama
    Bergen op Zoom
    Jee rach, dat is wat zeg! Bah, wat een man!

20. tam27

tam27 Fanatiek lid

6 aug 2005
    3.173
    1
    38
    verpleegster
    Zuid-Holland
    Gadver wat een vieze vent, je zal psychisch een wrak zijn en in handen vallen van zo'n vent, bah, bah. Ik kan me voorstellen dat je helemaal geschokt bent.

Deel Deze Pagina