Hoi allemaal, Wij hebben een heel tevreden mannetje die eigenlijk nooit huilt, goed eet, en goed slaapt thuis in zijn eigen bedje. Het probleem is echter dat als we een keer weg willen of moeten hij de rest van de dag niet meer wilt slapen. Voorbeeld van gister: Hij werd om 8 uur wakker. Fles gedronken even knuffelt en gespeeld en om 9 uur ging ik de deur uit met hem om naar het ziekenhuis te gaan. Normaal als ik niet had weg gemoeten had hij om die tijd 9 uur nog even gaan slapen boven in bed. Hij heeft toen niet in de auto geslapen en ook niet in de kinderwagen in het ziekenhuis. Daar fles gegeven en om 11.30 was ik thuis. Hij was in slaap gevallen in de auto de laatste 5 minuten dus ik had hem heel voorzichtig overgetild in zijn bedje. En toen begon de ellende huilen of eerder krijsen helemaal overstuur. 10 min aangekeken daarna getroost rustig tegen hem gepraat en weggegaan. Toen begon hij opnieuw met krijsen etc. Zo is hij zowat de hele dag wakker geweest. Nog een keer geslapen van 14.30 tot 14.50 en van 18.15 tot 18.45. Pas na zijn laatste fles van om 20 uur is hij gaan slapen. waarom is hij zo van slag? Zou hij dan oververmoeid en overprikkeld zijn? Hoe moeten we dat oplossen? Anders zou dat inhouden dat we nooit meer weg kunnen? Gister moest ik weg want mijn moeder is geopereerd met spoed en wilde gewoon echt even naar haar toe. Maar ik zit voor de rest van de dag met een onrustig kindje. ik hoor graag hoe jullie hierover denken. bedankt groetjes vruchtje
Wij hadden dat met Roy ook. Ik liet hem dan meestal lekker liggen in de max-cosi. Dan sliep hij in ieder geval langer. Als hij dan uit zichzelf wakker werd kon ik hem altijd nog even in bed leggen. Dat was de ergste moeheid over en sliep hij meestal weer meteen. Nu we weer een paar maandjes verder zijn gaat het al een stuk makkelijker vind ik. Misschien dat dit bij jou ook helpt. Gr. Marieke
inderdaad dat deed ik ook, laten liggen in de maxicosi. Maar het gaat nu steeds makkelijker! Wat nu ook wel helpt als we een dagje weg zijn geweest is even rustig knuffelen of even douchen en dan pas weer naar bed. Even tot rust komen en laten zien dat je weer thuis bent..
Misschien overprikkeld. Hier slaapt hij meteen in als de auto start en als we thuis zijn haal ik hem meestal direct uit de mc. Als ik hem erin laat slaapt hij gewoon door.
Mijn kleine was ook altijd overstuur als ik midden in een slaapje wegmoest. Laatst bv een tandarts afspraak, die viel midden in een slaapperiode van hem. Iki heb m wakker gemaakt (zachtjes) en m half slapend in de maxicosi getild in de hoop dat ie in de auto door zou slapen. Eenmaal daar was het huilen geblazen! * schaam*. 10 minuten later toen ik weer thuis was, wilde ik m in zn bedje lioggen zodat ie verder kon slapen: maar nee hoor: helemaal uit zn ritme... Ik hoop dat t makkelijker wordt naarmate hij ouder wordt en langer wakker blijft. Ik probeer uitjes zoveel mogelijk ik zn wakkere tijden te plannen of afspraken flexibel te maken ("ik kom tussen 14 en 15 bv, afhankelijk van wanneer hij wakker wordt") Mijn zoontje gaat nu even voor, dat wordt vanzelf beter. Hij is nu al flexibeler als 2 maanden geleden. (Hij is nu haast 5 maanden). Maar ja... soms ontkom je er ook niet aan. Ik probeer dan wel zoveel mogelijk vaste rituelen aan te houden dat, ook al is hij halverwege zn structuur verstoord, hij het wel weer makkelijker oppikt. In ons geval: weer terug naar bed: eerst verschonen (ook al is het misschiennog niet nodig), kleren uit, slaapzakje aan, even knuffelen, muziekmobile aan en deur dicht.
mijn zoontje heeft dit ook altijd gehad en nog steeds moet ik zeggen. het wordt makkelijker omdat hij langer wakker kan zijn. maar nu nog plan ik uitjes in zijn wakkere tijd en als ik ergens langer naar toe ga zorg ik dat hij er kan slapen. als ik 2 keer per dag weg ga of erg van zijn tijden afwijk (meer dan 1 half uur) dan is hij te moe en gaat hij niet slapen en blijft hij huilen. soms kan het niet anders maar dan weet ik ook dat ik moet accepteren dat hij moe en erg huilerig is.
Ik heb hier eigenlijk nooit geen problemen mee gehad. Ook niet als ik Soraya wakker moest maken als ik weg moest. Nu heeft ze ook geen vaste slaaptijden. De ene dag slaapt ze vaker dan de andere dag. Als ik thuis ben slaapt ze uiteraard meer. Maar ik moet zeggen dat wanneer we wel weggaan, ze ook gewoon gaat slapen als ze moe is. Kennelijk heb ik gewoon een makkelijk kindje.....
Jep, dit is pure oververmoeidheid en overprikkeling. Wat bij Thirza altijd erg goed werkte, was om met haar samen op bed te gaan liggen. Ze werd dan rustiger, ging van echt moe en niks doen of juist heel druk, gewoon liggen spelen en als dat even een minuut of 5-10 had geduurd, ging ze in har oogjes wrijven en kon ik haar wel wegleggen om te gaan slapen.
Dat hadden wij ook met Sanne. Wij gingen bijna nooit weg, hebben ook nooit echt gewinkeld. Sanne wilde dan ook niet slapen en huilde dan heel erg. Als ze al in de auto in slaap was gevallen liet ik haar thuis ook even in de mc liggen, dan sliep ze tenminste even langer dan als ik haar eruit zou halen. Vanaf dat ze ongeveer 13 maanden is gaat het beter.
ik heb hetzelfde "probleem" maar ik durf haar niet in de mc te laten liggen omdat dat maar anderhalf uur per dag mag toch? als ik dan het autoritje al meereken dan mag ze vaak nog maar een half uurtje in de mc liggen, of houden jullie je niet aan die anderhalf uur?
Hoi, als ze ouder worden gaat het echt beter, en het is goed om hem er aan te laten wennen om weg te gaan, dat is ook een onderdeel van het groter worden. de grote wereld ingaan kost ook energie, het is best een lange ochtend voor een kindje, met veel nieuwe indrukken, en die kan je gewoon niet altijd voorkomen. Dan is huilen toch een logisch gevolg? de slaapjes worden natuurlijk minder waardoor je makkelijker wegkan. wat ik bijv. gisteren heb gedaan, is hem eerder uit bed gehaald en dan zo het 1e slaapje vervroegen, ik weet niet of dat een optie is. dus wel je ritme volgen maar dan wat vervroegen, zodat je eerder uitkomt.
Ook ik heb daar nooit problemen mee. Of ze blijft lekker wakker en maakt hazeslaapjes en slaapt thuis de rest er wel bij, of ze slaapt de hele tijd. Dus ik denk dat ik ook een makkelijk kindje heb.
Volgens maxicosi zelf mogen ze max 2 uur in de cosi... En sporadisch een keer langer kan echt geen kwaad. (Staat ook op de site van MC)Het gaat er meer om dat je de cosi niet gaat bruiken als wipstoel/eetstoel. Jitte gaat ook gewoon mee op vakantie, 12 uur rijden... Dat gebeurt 4x per jaar (2x op vakantie) en Jelle heeft er ook niks aan overgehouden. Als ik een keer boodschappen ga doen en Jitte slaapt als ik thuis kom laat ik haar ook gewoon liggen. Als ik haar eruit haal word ze wakker en daar doe ik ons geen van beiden een plezier mee...
Heb vandaag ondervonden het hij er minder tot geen last van heeft als ik in de middag wegga na zijn ochtend slaapje. Dan is hij natuurlijk al wat uitgeruster