Hoi allemaal, Onze dochter van 6 maanden heeft sinds deze week keiharde ontlasting. Zo hard dat ze gilt van de pijn bij het poepen. Ze drukt ook vaak en dan komt er niets. Ze kan nog wel ontlasting produceren (één keer per dag) maar ik ben bang dat ze straks niet meer durft te poepen omdat het zo'n pijn doet. Ik ben benieuwd of iemand weet wat je hier op een natuurlijke manier (dus zonder medicijnen oi.d.) aan kan doen. Ligt het aan bepaald eten? Ze krijgt naast flesvoeding (Nutrilon 2) groente en fruit. Verder niets. Ik ben benieuwd of er mensen met tips zijn. Alvast bedankt!
Doe door haar flessen maar een theelepeltje olie (olijfolie ofzo) en je zult zien dat het smeuïger wordt (vaak al de volgende dag als alle harde ontlasting ervoor weg is). Wij hadden dit probleem toen Kylian 3 weken was en pas toen hij 4 maanden was zijn we het af gaan bouwen. Nu is hij 3 en heeft hij het maar 1 keer weer gehad, 1 dag extra olie en het probleem was alweer verholpen. Groetje sAnita
fynn had dit ook toen we begonnen met de fruit en groentes. de darmen hebben alleen nog maar melk gehad dus ze zijn niet gewend aan andere voedings stoffen. daardoor word de ontlasting ook anders word en hard word. als de darmen gewent zijn is het goed. je kleintje moet ook anders leren poepen want dit is natuurlijk heel anders. heb je hem iets gegeven met banaan daar kan het erger door worden
Herkenbaar, hier heeft het lang geduurd, ook idd bij 6 maanden toen we startten met bijvoeding. Wat je nog kunt proberen, dit hielp bij ons: * extra water aanbieden, zeker nu het zo warm gaat worden * buikjespap van Nestle * Roosvicee laxo * Buikje masseren, met de klok mee * evt. anusje masseren (met een billendoekje ertussen) * scheutje olie door de groentehap of evt door de fles * pruimen als fruithapje * geen banaan * terughoudend zijn met rijstebloem * evt. overstappen op nutrilon omneo of kruidvat extra care (of iets vergelijkbaars) Maar modder hier niet te lang mee door, als je kindje te lang zulke harde ontlasting heeft kan ze aambeien of scheurtjes bij de anus krijgen, is niet fijn. Bij het kruidvat kun je zonder recept lactulose kopen, als je dit kortdurend en in lage dosering gebruikt kan het absoluut geen kwaad. Het wordt niet in het lichaam opgenomen, je kindje krijgt er geen diarree of een luie darm van (het is geen laxeermiddel maar het maakt puur de ontlasting wat soepeler.) Je kunt uiteraard ook even met je huisarts overleggen. Sterkte ermee
Ik sluit me aan bij wat magreet schrijft. Mijn dochter had er ook erg last van. HEb af en toe eens lactulose gebruikt en ze krijgt veel kiwi bij d'r fruit. De buikjespap van nestle (2 eetlepels op een fles van 180/6) doet hier wonderen trouwens! Olie werd mij afgeraden door de kinderarts.
Hier werkte roomboter door de fles heen of verse sinaasappelsap heel goed tegen harde ontlasting , in no time komen de pampers ...
Hier ook last van ( en ik geef al friso comfort...) Ik geef laxo siroop,dat helpt hier goed. Bij mijn oudste dochter hielp de kindicol druppels van VSM goed,maar bij Roos niet...
Mijn dochter heeft er ook vaak last van en als ik merk dat ze er weer last van heeft geef ik haar roosvicee laxo te drinken,werkt uitstekend!!!!
Wat een goede tips komen voorbij! Top. Ik zal eerst de huis-thuis-en keukenmiddelen proberen (extra water, buikje masseren) en als het begin volgende week nog zo is dan ga ik toch maar eem middel tegen harde ontlasting/verstopping gebruiken. Bedankt!
Ons meisje had er ook heel veel last van als ukje. extra drinken was geen optie, want het was een hele slechte drinker. wij deden dus 2 druppeltjes olijolie per dag door de fles en dat werkte perfect. Af en toe gewoon uitgeprobeerd om het weg te laten en nu doet ze eht al maanden zonder en gaat het op een uitzondering na prima.