Mijn zoontje wordt in april 4. De laatste tijd zie ik hem gewoon veranderen. Het begon met een paar dromen. Die dromen werden flinke nachtmerries. Een uurtje geleden hoorde ik hem krijsen. Hij sloeg en schopte om zich heen en duwde mij ook van zich af. Ik kon hem niet rustig krijgen. Dit heeft bijna een half uur geduurd. Hij mompelde toen wel wat maar kon het door zijn tranen niet verstaan. Heb m wat water gegeven, hij was nat van zweet. Hij knuffelde me even heel stevig en viel weer in slaap. Afgelopen week waren we naar het bos wat hij normaal heel leuk vindt. Ineens wilde hij weg, want hij vond de bomen eng. Hij wil altijd graag wandelen in het donker met onze hond, maar ook donker is nu eng. Zo erg dat hij vanavond de grote lamp in de woonkamer aan wilde hebben terwijl ik de kerstboomverlichting, staande lamp en nog een klein lampje aan had. Hij is ook verschrikkelijk tegendraads en huilt om alles. Ik moet veel boos op hem worden wat hij dan weer heel erg vindt. En ik ook. Hij is zo gevoelig. Hij en zijn zusje maken ruzie om alles. De een pakt iets af, de ander knijpt of slaat met het gevolg dat ze beiden schreeuwen en huilen en ik er haast niet tussen kom. Nu hebben we het wel regelmatig over dat hij bijna naar school gaat en dus echt zelf zijn jas en schoenen moet gaan aan en uit trekken, wat hij prima kan, maar graag wil dat ik dat doe. Ook speelt de angst voor het poepen op wc, dit gebeurt nog steeds in de onderbroek of luier sochtendsvroeg. En natuurlijk de feestdagen en cadeautjes. Hij kijkt het liefst veel tv, maar hier zit ik ook erg op, want zijn fantasie is enorm en bij stukjes die hij spannend vindt verstopt hij zich. Is dit nou allemaal normaal of moet ik mij toch zorgen maken ? Wat ik eigenlijk stiekem al doe...
IN eerste instantie dacht ik aan nachtangsten. OMdat het begon met nachtmerries en grote paniek. Google er maar eens op. Verder kan het zijn dat het hem allemaal beangstigd, wat er straks allemaal op hem af komt, zelf dingen moeten doen, naar school, etc
Ja dat heb ik ook opgezocht,en wat er vanavond gebeurde leek ook echt zeker op nachtangst. Maar het lijkt allemaal ineens op te komen zetten de afgelopen weken..
Misschien ook hooggevoelig? Filmpjes( spannende), drukte sinterklaas, kerst, oud en nieuw, dagjes weg. Het kan allemaal zorgen voor slechte nachten. Onze uk is nog een heel stuk jonger maar hoogstwaarschijnlijk hooggevoelig. Bij een drukke dag en feestdagen moeten we meer rust houden anders slaapt hij 1 of zelfs meerdere nachten nauwelijks. Schreeuwen, huilen, moppelen in slaap en uren wakker.
Ik denk dat het een fase is en natuurlijk een spannende tijd met veel gebeurtenissen. Ons zoontje is de 23e 5 geworden en vorrig jaar had hij een soort gelijke dingen als dat jij opnoemt. vooral dat bang in het donker....durft zelf niet alleen naar de gang om naar de WC te gaan. dan moet ik mee om het licht aan te doen. (nu hij 5 is al wel 3 hele dagen zei hij gister..mama ik ben nu 5 en durf weer alleen naar de wc??) ook heeft hij een tijd last gehad van dromen en moest ik bij hem liggen. Daarom hebben wij nu een spoken/monster verjaag spray (gewoon een plantenspuit met water met een label erop gemaakt). Dit helpt goed samen met een nacht lampje. Ik zal er vooral niet teveel aandacht aan besteden. Het is een fase en het naar school gaan is natuurlijk heel spannend allemaal.