Sinds eind augustus ben ik full time thuis met mijn zoontje. En ik ben een beetje zoekende naar een ritme/invulling van mijn dag. Ik heb elke dag het gevoel dat ik 'dingen' MOET doen. Dus in de ochtend uit bed, gelijk douchen en aankleden, beneden ontbijten, vaatwasser leeghalen, keuken en huiskamer soppen, stofzuigen dweilen, naar boven tandenpoetsen etc. en naar de wasmachine. Van vriendinnen hoor ik dat ze 's ochtends eindeloos tutten met de kinderen, koffietijd kijken in hun pyjama enzo. Nou is het bij hen thuis ook iets minder schoon/netjes dan bij mij. Maar toch....het klinkt zo relaxed en dan vraag ik me af of ik te krampachtig bezig ben met het feit dat ik niet lui wil zijn of zo. Dat ik me perse nuttig moet maken of zo Ben ook allerlei projectjes aan het plannen en uitvoeren en dat is natuurlijk fijn, dat ik daar meer tijd aan kan besteden momenteel. Maar als ik dan een dag niks doe, dan voel ik me een luie slons, terwijl ik ook best wel eens zou willen genieten van zo'n niks-doen-dag zonder schuldgevoel. Misschien moet ik gewoon nog wennen aan het feit dat ik geen baan meer heb. En dat terwijl ik maar 18 u. per week werkte Ik ben nieuwsgierig naar hoe het bij andere thuisblijf mama's gaat
Joh, blijf lekker een ochtendje in je pyjama naar koffietijd kijken Als je het huis de dag ervoor al helemaal van onder tot boven gesopt hebt kan het best wel een dagje wat minder! Lekker kroelen, knuffelen en spelen met je kindje en dan rond een uurtje of 3/4 even een stofzuiger door het huis halen en eventueel boodschappen doen. Dan lekker eten koken en 's avonds genieten van je avond. Enne, ook in je pyjama kun je de vaatwasser uitruimen en een wasje aanzetten
Ik vind het juist heel verstandig dat je vast houd aan een ritme. Zeker als je weinig omhanden hebt met 1 kindje en geen werk. Maar ik zou wel n beetje ook iets van ontspanning ook zoeken iedere dag. Bij voorkeur buiten de deur. Dus even wandelen, bij iemand op de koffie, naar de stad, speeltuin, kinderboerderij etc. Anders loop je het risico zo binnenzitter te worden zeg maar. Al loop je alleen maar iedere dag even samen naar de bakker of zo.
Tja, ik ben bewust thuis en ik weet uit ervaring dat daar een heel groot verschil in zit. Het eerste jaar van mijn dochter was ik onvrijwillig thuis en toen voelde ik mij heel anders dan nu. Torn 2 jaar gewerkt en vanaf dat mijn dochtertje 3 was bewust thuis. Ik vind het heerlijk. Ondernam heel veel met haar...stukjes fietsen, wekelijks naar intratuin, peuterochtend in ballorig, naar het bos, boodschapjes doen. En op vrijdagochtend peutergymmen. Nu zijn de dagen sowieso snel om met het heen en weer naar school brengen van de oudste, de jongste slaapt nog veel maar als hij wat groter is kan ik met hem ook weer lekker op pad.
O ja ben ook niet zo'n ik-blijf-de-hele-dag-in-mn-pyama-type-hoor dus dat kan toch heel goed samen met thuisblijven.
Hier sinds eind juni helaas in de ww. Nu heb ik een naar schoolgaand kind dus dat geeft je al meer ritme. Je moet 8 uur de deur uit zijn om je kind naar school te brengen en dan 3x per dan dus heen en weer om te halen/brengen. Tussendoor doe ik boodschapjes, het huishouden en zoek me suf naar een baan. Sinds vorige maand gaat Elin 2 ochtenden naar de psz. en 1 van die ochtenden pak ik dan meestal voor me zelf. Even twee uurtjes lui op de bank met de tv aan.
ik ben ook een tbm, en ik loop idd wel eens tot 10 uur in mijn pyjama. Maar dan heb ik wel ondertussen de wasmachine aangezet/uitgepakt, de vaatwasser uitgepakt, ontbeten, ff met dochter spelen. Ik vind mijn pyjamabroek gewoon lekker zitten . En zolang dochter niet aangeeft dat ze eerder naar beneden wil, blijf ik heerlijk tot 8 uur in bed. Heerlijk nog ff dommelen. We hebben trouwens wel op sommige dagen afspraken. Maandagochtend om half 9 peutergym en op vrijdag zijn wel om half 10 bij oma (half uur van ons vandaan) en op woensdag hebben we ook vaak afspraken. Ze gaat binnenkort op di en do naar de psz. Dan wil ik 1 ochtend echt gebruiken voor het huishouden en 1 ochtend voor mezelf om hobbydingen te doen. En ondertussen solliciteren en hopen dat er ergens toch een leuke baan te verkrijgen is.
Toen ik geen werk had was ons huis ook spik en span. Vond het ook wel fijn om bezig te blijven want als ik eenmaal begon met niks doen dan kon ik me ook heel moeilijk ergens toe zetten. Ik zorgde ook dat ik elke dag een uur bezig was met vacatures zoeken en solliciteren. Maar wat ik wel deed en wat ook echt heerlijk was, was 2 dagen in de week helemaal niks doen! Het is echt wel eens fijn om inderdaad zo'n slonsdag in te lassen. Als je werkt heb je dat toch ook (weekend)! Gun jezelf gewoon 1 of 2 van zulke dagen! Het kan best wel eens fijn zijn
Bedankt voor jullie reacties, het klinkt allemaal zo logisch als ik het van jullie lees Zoontje en ik gaan idd om de dag naar de winkels om goedkope boodschapjes te halen. En ik heb een hond, dus een binnenzitter zal ik niet worden. Mijn man laat hem 's ochtends even plassen/poepen, maar zo rond het middaguur moet het beest wel even goed zijn poten strekken buiten Mijn beste vriendin werkt gelukkig niet fulltime, dus ook met haar (en de kinderen erbij) spreek ik regelmatig af. Een uur per dag zoeken naar vacatures/werk, knap hoor! Ik word daar zo chagrijnig van. Om weer te zie hoe weinig er is dat aansluit bij mijn diploma, om weer in mijn mail te merken dat ik op meer dan de helft geen reactie terug krijg, om weer mijn best te doen op een brief/motivatie terwijl het niet eens een baan van mijn voorkeur is en ik waarschijnlijk toch weer geen reactie krijg... Dus ik voldoe aan mijn sollicitatieplicht en hoop echt wel wat te vinden, maar ik heb er ook helemaal geen zin in. Beetje ambivalent dus Ik kan mij overigens goed voorstellen dat het anders voelt wanneer je op eigen initiatief thuis bent, dan wanneer het noodgedwongen is. Ik moet, denk ik, iets relaxter worden en iets minder streng voor mezelf zijn. Als ik, volgend jaar wellicht, weer aan het werk ben dan ga ik waarschijnlijk zeuren dat ik te weinig tijd met mijn kind heb, dus dan kan ik er nu beter extra van genieten En rationeel gezien weet ik ook wel dat er geen door de GGD georganiseerde schoonmaakactie gehouden hoeft te worden als ik 2 dagen lekker niks doe, maar gevoel en verstand he