dubbele huig en kleine spleet in gehemelte

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door linda84, 22 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Vannacht is ons zoontje een nachtje opgenomen omdat hij elke week wel koorts heeft en niet meer van zijn verkoudheid is afgeweest sinds hij 6 weken oud is. De kinderarts wilde hem een nachtje observeren, bloed afnemen en door de KNO arts laten zien om te kijken of zijn buisjes in zijn neus niet te smal waren. De KNO arts constateerde dat Daan een dubbele huig heeft en een kleine spleet achterin zijn gehemelte. Hij vertelde dat als dit had doorgezet het een schisis was geworden. Heeft iemand anders een kindje met deze "kleine" afwijking ? En hebben jullie kindjes er problemen mee ?

2. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    De mijne heeft wel een volledige enkelzijdige cheilo-gnato-pallato schisis, dus alles is door. Lip, kaak en gehemelte, en een dubbele huig en een neusbodemdefect. Ze is al 2 x geopereerd en haar lip is dicht, haar neus is gerepareerd voor zover het kan, haar achterste gehemelte (wat bij jouw zoonteje open is) is dicht gemaakt en haar huig is gesloten.

Ze heeft er eigenlijk geen last van. Schisis kinderen hebben idd vaak last van KNO problemen maar zij gelukkig niet! Ook geen noemenswaardige voedingsproblemen, alleen was leren eten van de lepel een drama omdat ze niet goed kon slikken, maar dat heeft ze ook geleerd. Er komt soms eten uit haar neus, en sinds ze vast voedsel krijgt is dat erg grappig, heb je ineens een stuk brood uit de neus hangen :D Ze is nog te jong om te weten of er spraakproblemen zullen ontstaan.

Je zult neem ik aan wel bij het schisisteam aangemeld worden. De plek waar het spleetje zit zou evt. voor problemen met de spraak kunnen gaan zorgen als de levatorspier niet goed aan is gesloten, dan kan hij zijn neusholte niet goed afsluiten. Die operatie doen ze meestal met zo'n 9 maanden (bij ons team in ieder geval). Dan maken ze er ook weer netjes 1 huig van.

Als je nog meer vragen hebt, stel ze gerust!

3. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Oh god, en ik begin zo enthousiast te typen omdat het voor mij al zo normaal is, maar jij zult je wel kapot zijn geschrokken! En wat vervelend dat hij 's nachts nog opgenomen moest worden! Sterkte ermee.

4. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Juul haha nou ik heb ook een foutje gemaakt. Hij is gisteravond opgenomen. Jij hebt al een heel traject doorlopen dan met jou meisje. Nee er word bij Daan niets gedaan. De opening is heel klein en hij heeft er geen last van. Voordat hij AR voeding kreeg voor reflux klachten kwam wel vaker het melk uit zijn neusje vandaan. Maar nu niet meer. De KNO arts zei dat hij er waarschijnlijk geen last van zou gaan krijgen. Maar zijn keel en neusamandelen mogen nooit verwijderd worden. Dan kan voor problemen zorgen omdat omdat we dan littekenweefsel ontstaat en de neusamandel nu ook het kleine speeltje bedekt. Zijn spieren zullen ook sterker worden en het gaatje dichthouden.
    Ik vroeg me ook af waar je huig nou voor dient, voor het slikken toch ?

5. Marientje28

Marientje28 Actief lid

30 jun 2008
    220
    0
    0
    Wijkverpleegkundige
    Hoi Linda,

Onze Pleun heeft ook een dubbele huig. Bij Pleun hoeft daar niks aan gedaan te worden, haar verhemelte is geheel gesloten. Wel heeft ze een choane atresie (afsluiting van de neusopening) en een wiggeschedel (te vroeg gesloten schedelnaad).
    Het doel van je huig is dat de neusholte afgesloten wordt tijdens het slikken. Daarnaast zitten er in de huig erg veel zenuwen die ervoor zorgen dat potentieel gevaarlijk eten weer uitgespuugd wordt, de braakreflex wordt daar geactiveerd. Bij bedorven eten of eten met scherpe of harde stukjes reageren de zenuwen in de huig.

Het zal wel schrikken geweest zijn voor jullie toen jullie hoorden dat jullie zo perfecte mannetje toch een kleine afwijking heeft. Ook een ziekenhuisopname is niet niks. Zorg goed voor jezelf en elkaar!

Liefs Marina

6. linda84

linda84 Fanatiek lid

3 sep 2006
    4.383
    36
    48
    Marientje wat een lief berichtje ! Een dubbele huig komt heel vaak voor zei de kno arts maar een opening in het gehemelte minder vaak.
    Maar wat krijgen jullie veel voor je kiezen zeggen met jullie kleine meisje. Heel veel sterkte ! En hoe kwamen jullie achter die dichte neusholte ?

Ik heb net even mijn tante gebeld zij heeft een zoontje met een enkelzijdige schisis. Toch even weer wat meer info gehad. Vroeg me namelijk af of hij wel gewoon kon starten met bijvoeding.

Deel Deze Pagina