ouderschapsverlof /wazo

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door p1982, 29 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. p1982

p1982 Niet meer actief

heb sinds 1 januari 2010 8 uur per week ouderschapsverlof, nu werd er gekeken naar het inkomen van 2009 dus ik het inkomensverlies dus ik kwam in aanmerking voor de ouderschapsverlofkorting.
    Nu liep mijn ouderschapsverlof tot 1 januari 2012;

Echter nu weer zwanger en stop ik 8 december 2011 met ouderschapsverlof omdat mijn wazo-uitkering gaat lopen.
    krijg dan mijn volledige salaris uitbetaald van voor mijn opname ouderschapsverlof.
    Nu per 1 april 2012 neem ik weer ouderschapverlof op. Moet ik nu kijken naar inkomensverlies 2011 of 2009 omdat ik tijdelijk moet stoppen ivm wazo?

2. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Lijkt mij dat je moet kijken naar het verschil in inkomen met 2009, omdat de belastingdienst een vergelijking wil maken tussen een normaal jaarinkomen en een jaarinkomen met ouderschapsverlof.

Overigens wordt je wazo uitkering aangepast aan je laatst verdiende maandloon...

3. p1982

p1982 Niet meer actief

ja klopt krijg vanaf 8 dec me oude uren (=32 uur ipv24 uur en 8 uur ouderschapsverlof) uitbetaald dus scheelt weer

maar zou ook mooi zijn als ik per 1 april 2012 ook nog weer de ouderschapsverlfokorting krijg.
    maar niemand die het antwoord weet?

4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.282
    6.195
    113
    Volgens mij gaat het om het jaar inkomen van het jaar ervoor (2011) en het jaar waarin je ouderschapsverlof opneemt (2012). Als die jaarinkomens verschillen (dwz je verdient door ouderschapsverlof op te nemen minder) heb je recht op die korting. Maar natuurlijk niet meer dan je aan inkomen verliest.
    Let wel op: per jan 2013 gaat de korting waarschijnlijk afgeschaft worden.

Edit: mijn antwoord is ook geen antwoord op je vraag, nu ik het zo teruglees. Bel anders even met de belastingdienst :)

5. p1982

p1982 Niet meer actief

als er gekeken wordt naar 2011 dangeen inkomensverlies
    omdat ik 11 maanden 23 uur uitbetaald heb en 1 maand 32 uur
    en 2012 3x 32 uur en 9x 24

en bij de belastingdiesnt 2 verschillende antwoorden ze weten het zelf ook niet hihih

6. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    Niet helemaal. Als je je ouderschapsverlof over meer dan één jaar uitspreidt, dan mag je het jaar gebruiken van voor je ouderschapsverlof. Voorbeeld: mijn verlof ging in per 1 januari 2010 en loopt door tot 2012. Voor de aangiftes van zowel 2010 als 2011 mag ik 2009 als referentiejaar gebruiken.

De vraag is nu even wat een onderbreking van je ouderschapsverlof hier aan toevoegt. Ik vermoed dat je gewoon het jaar van voor je verlof moet nemen. Dat is immers het laatste jaar waarin je volledig verdient hebt en dus ook het enige jaar waaraan je kunt spiegelen wat je inkomensterugval is.

7. p1982

p1982 Niet meer actief

mon jij zegt dus ook gewoon 2009 nemen met inkomensverlies als ik per 1 april 2012 ouderschapsverlof weer op neem?

8. Mon

Mon Fanatiek lid

6 jul 2011
    1.135
    0
    0
    NULL
    NULL
    De site van de belastingdienst zegt het volgende:

Is het ouderschapsverlof begonnen vóór 2010? Dan berekent u de maximale ouderschapsverlofkorting door uw belastbaar loon over 2010 af te trekken van uw belastbaar loon voorafgaand aan het jaar waarin uw ouderschapsverlof begon. Is uw ouderschapsverlof ingegaan in bijvoorbeeld 2009? Dan is uw maximale ouderschapsverlofkorting: uw belastbaar loon over 2008 min uw belastbaar loon over 2010.

Volgens mij loopt je ouderschapsverlof na je zwangerschapsverlof weer gewoon door (het is dus hetzelfde verlof als voor je zwangerschap). Je ouderschapsverlof is dan in 2010 begonnen.

Maar let op: ik ben hier niet deskundig in. Lijkt mij wel het meest logisch (gezien de manier waarop de regeling is opgebouwd).

Deel Deze Pagina