Hallo dames! Ik heb een vraagje voor de dames hier die de zelfafnameset hebben gebruikt voor het bevolkingsonderzoek hpv/baarmoederhalskanker. Er staat dat er met die set alleen word getest of je hpv hebt. Van wat ik er van begrijp heb je ontzettend veel verschillende hpv virussen... Word er dan op zn allemaal getest of alleen de types die baarmoederhalskanker veroorzaken? Ik zou wel een beetje schrikken namelijk als ik te horen krijg dat ik hpv heb.. moet dan nml naar de dokter voor een uitstrijkje maar als het dan om een ongevaarlijk type blijkt te gaan gaat dat natuurlijk onnodige stress opleveren. Alvast bedankt. Liefs melissert
Ik heb hem gedaan, hij test inderdaad alleen of je besmet bent met hpv, alleen degene die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Mocht dat positief zijn dan moet je alsnog een uitstrijkje bij de huisarts laten maken voor een pap-uitslag. Maak je niet te druk als je een positieve uitslag krijgt, bijna iedereen wordt in zijn/haar leven ooit eens besmet met HPV, over het algemeen ruimt je lichaam dat zelf op. Soms lukt dat niet en kun je afwijkende cellen krijgen die uiteindelijk (duurt jaren) kunnen uitgroeien tot kwaadaardige cellen. Goed dat je de zelftest doet! 2 jaar terug was de mijne positief. Dat bleek uiteindelijk ook nog pap3a1 te zijn en CIN3. Na een lisexcisie zit ik nu weer op pap1 en is de HPV weg.
Dankjewel voor je berichtje ik kon niet echt goed vinden. Ja dat heb ik er idd van begrepen. Ontzettend besmettelijk en je merkt er natuurlijk niks van! Ik ben gewoon een ontzettende doem denker dusja zulke dingen geven dan wel stress. Ik ben nu 31 en heb het al te lang uitgesteld nu. Mijn moeder heeft HPV en ze heeft de afgelopen 2 jaar elke keer slechte uitstrijkjes... In December krijgt ze er weer een. Hopelijk is het dan weg. Zij had ook elke keer pap 3 ik weet niet meer of het nou A of B was.. maar het was iig niet goed. Dus ik had zoiets van ga nou meliss.. ik sta wel op het punt om een ivf behandeling te starten weer.. als ik dus positief ben zal ik het sowieso wel even doorgeven en als het echt moet de boel uitstellen. Ik heb het wel weer lekker getimed. Maarja beter laat dan nooit toch. Vervelend dat je een slecht uitstrijkje had. Wel goed dat het is opgelost en nu weg is ! Weet jij toevallig nog hoelang het duurde voordat je de uitslag van de test had? In de brief staan binnen 3 weken maar er stond ook dat ik de test binnen 2 weken zou krijgen en die kreeg ik al binnen 2 dagen. Ik heb het gister opgestuurd.
Hier 3 jaar geleden ook zelf gedaan. Weet niet meer hoe lang het duurde, maar ging sneller dan ik dacht. Hier hpv negatief. Doe volgende keer weer de zelftest.
Ik heb het bij de huisarts laten doen en kreeg als uitslag dat ik hpv had. Maakte me toen ook behoorlijk zorgen en moest na een half jaar terug voor een controle uitstrijkje. En toen was de hpv weg. Ik zelf laat het bij de huisarts doen. Ben altijd bang dat ik het toch niet goed doe ofzo, ookal is het harstikke simpel
Ik heb t 1 keer zelf gedaan maar ga tegenwooordig naar de dokter ervoor, omdat ze gelijk even kan loeren naar de baarmoedermond of ze wat raars ziet bv.
Bij mij is ook HPV gevonden, maar verder geen onrustige cellen (wel een baarmoedermond die er kennelijk anders als anders uitziet). Ik moet voorlopig elk half jaar een uitstrijkje.
Ik heb de zelftest een paar maanden geleden gedaan, binnen 2 weken uitslag en daar kwam uit dat er hpv was gevonden. Vervolgens nog een uitstrijkje bij de huisarts, daar kwam pap 2 uit. Over een maand of 2 weer een uitstrijkje om te kijken hoe het er voor staat.
Oh echt? Bij mij op mijn 30e dus ook hpv gevonden, half jaar erna een controle uitstrijkje en toen geen afwijkende cellen gevonden. Dus gewoon weer om de 5 jaar.
Bedoelde dat er bij het controle uitstrijkje geen afwijkende cellen werden gevonden. Op hpv werd toen niet meer getest.
Ik hoop natuurlijk dat er bij de volgende geen hpv meer is. Ik verwacht dan ook wel een iets langere interval. Ik moet er denk ik aan wennen dat het bij mij vaker zal zijn. Better safe than sorry!
Krijg je nog wel gewoon een brief over het bevolkingsonderzoek? Ik word volgende maand 40 en heb nog niks binnen gehad. Ik wil geen zelftest doen maar het bij de huisarts laten doen. Dat kan dus nog wel gewoon?
Je kan inloggen met je DigiD op www.bevolkingsonderzoeknederland.nl/ Daar kan je zien of je er recht op hebt en het zegmaar opzetten. Volgens mij ook gewoon als je het toch bij de dokter wil laten doen.
Ja ik was daar ook wel bang voor toen ik het binnenkreeg maar het was een simpel systeem wel fijn dat de hpv weg is gegaan!
Mag ik vragen waarom je ervoor kiest het zelf te doen? Ik heb er weinig problemen mee (al is het geen hobby), maar zou mezelf bij zelftest zorgen maken dat ik het of niet goed zou doen of dingen niet zie die de dokter wel ziet als ze uitstrijkje bij je maakt (bv afwijkende baarmoedermond). Is het dan angst dat je het liever zelf doet?