Een huishoudelijke hulp; hoe pak je dat aan?

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 19 jul 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoe schat je in hoeveel uur je nodig hebt en wat er gedaan moet worden? Ik ben zelf vooral heel lang kwijt met opruimen (maar ja zij/hij weet natuurlijk niet waar alles moet liggen) en dan heb ikhet schoonmaken er vaak zo bij gedaan. Ik dacht dus zelf aan toilet en badkamer, stoffen en dweilen maar dat zou ik 1x per 2 weken 3/4 uur prima vinden alleen vind je daar niemand voor denk ik. En dan heb je nog dat er een hoop blijft liggen (keuken)kasten, ramen, etc.
    Nou ja weet gewoon niet zo goed waar te beginnen (doe het zelf dus ook super ongestructureerd) en als je dan hulp hebt gevonden, houd je dan "sollicitatie gesprek" :|, referenties vragen, doe je het 1e keer voor.. geen idee hoe dat allemaal werkt
     
  2. Neskio

    Neskio Fanatiek lid

    5 mrt 2017
    2.992
    2.473
    113
    Vrouw
    NB
    Wij hadden iemand via via. Kwam 1x per 2 weken 3 uur (in eerste instantie voor 15 euro per uur en later 17,50 per uur). Ze deed dan de wc , badkamer en keuken , boven en beneden verdieping stofzuigen en een verdieping dweilen (ene keer boven andere keer beneden). In het begin even overleg gehad over welke spullen ze nodig had. We zijn uiteindelijk gestopt omdat het toch niet helemaal secuur werd gedaan en het toch wel prijzig werd.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  3. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    Voordat een hulp komt zorg je er in ieder geval voor dat het opgeruimd is en ze zo aan de slag kunnen en overal goed bij kunnen komen. Dus dat scheelt al een hoop tijd.
    Ik zou persoonlijk alleen een hulp willen via via. Van tevoren een lijstje opstellen met dingen die jij gedaan wilt hebben. Hulp dat lijstje af laten werken en kijken hoe lang ze erover doet.
    In 3 a 4 uur tijd kan je vaak wel alles stoffen, zuigen en dweilen, badkamer en keuken en evt wat extra's. Afhankelijk van de grootte van het huis
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  4. Biny

    Biny VIP lid

    10 feb 2011
    17.509
    5.609
    113
    Vrouw
    Nja een schoonmaakster is er niet om jouw ‘rotzooi’ op te ruimen….
    Je moet zelf zorgen dat het opgeruimd is zodat ze gelijk aan de slag kan.

    men afhankelijk van de grootte van je huis kan ze in 3 uur wel stoffen, stofzuigen, dweilen wc/badkamer doen en evt wat extra

    je kan ook de ene keer 3 uur doen en de andere keer 4 uur
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  5. Glass

    Glass Fanatiek lid

    29 mei 2017
    2.029
    960
    113
    Vrouw
    Ik werkte zelf bij mensen thuis als schoonmaakster. Meestal via via, 15 euro per uur.
    En dan ruimde ik meestal niet op, dat was dan gedaan.
    Ik kwam bij sommigen 1 keer per week 3 uur of 1 keer per 2 weken 3 uur. En dan deed ik: alles stoffen, zuigen, dweilen, wc en badkamer, en de keukenkastjes van buiten. Soms dan de ramen, koelkast of keukenkastjes van binnen.

    Ook wel eens een client gehad van 1 keer per maand 4 uur, dan deed ik vooral de zware klussen bijhouden. Ramen lappen, vloer zuigen en dweilen etc.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  6. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Hier om de week 4 uur.

    Elke keer: badkamer, wc, stof afnemen / natte doek, stofzuigen, dweilen.

    Ze lapt regelmatig de ramen, zowel binnen als buiten, wanneer het nodig is.
    Doet ook extra dingen, keukenkastjes van binnen schoonmaken, koelkast/oven schoonmaken, ze "ziet" het werk liggen, dus wat moet gebeuren dat pakt ze op. De tussenliggende week hoef ik het alleen maar bij te houden, werkt voor ons prima.

    O ja, wel zelf vooraf opruimen uiteraard.
     
  7. Splitijsje

    Splitijsje Fanatiek lid

    21 nov 2020
    2.981
    3.068
    113
    Vrouw
    Opruimen laat ik juist niet aan de hulp over.
    Onze hulp komt al 35 jaar bij mijn ouders en vertrouw ik blind. Ze komt om de week 3 uurtjes en doet badkamer, 2x toilet, lamellen afstoffen, deurklinken, deuren, kleine afvalemmertjes legen, buitenkant kastjes keuken en binnenkant oven. Beneden stoft ze ook en zolder 1x per maand mee. 2x per jaar komt ze extra voor grondige beurt keuken (inclusief koelkast en vriezer). Binnenkant ramen wanneer nodig en buitenkant hebben we abonnement bij een glazenwasser. Ik ben behoorlijk netjes, dus elke avond ruimen we alle rotzooi op, was hou ik bij en stofzuigen doe ik echt elke dag (soms meerdere keren) en dweilen eens per week of vaker indien nodig. Hebben een gietvloer = naadloos dus heerlijk schoon, maar je ziet élke kruimel/ stofje/ haar. Wij dragen binnen geen schoenen, dat scheelt de helft in positieve zin, maar hebben twee katten, dus vind het ook gewoon hygiënisch met een kruipende dreumes.
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dat hoor ik dus van heel veel mensen dat het gewoon niet goed gedaan wordt en dan zou het mij uiteindelijk meer energie kosten (ivm frustratie, confrontatie aangaan en weer op zoek naar ander evt)
     
    Neskio vindt dit leuk.
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Het is trouwens nog best lastig via via, bijna iedereen zoekt iemand (die goed is/komt opdagen etc) dus dan ben je gebonden aan nextdoor ofzo en dan ben ik geneigd om bijv eerst paar x op proef te doen en referentie te vragen.
     
    Neskio vindt dit leuk.
  10. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    787
    812
    93
    Vrouw
    Dit. En we kennen haar via de buren en hebben haar al 8 jaar nu.
     
    vlinderCN en Felice vinden dit leuk.
  11. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Ja, wij ook via een bekende waar ze al werkte.

    En ze komt als wij aan 't werk / op school zijn.
    Loopt er ook niemand in de weg :D
     
    vlinderCN en Cornflake vinden dit leuk.
  12. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    787
    812
    93
    Vrouw
    Idem. Soms werk ik wel thuis maar dan zit ik braaf in m’n kamertje (maak ik wel een praatje uiteraard haha)
     
    vlinderCN en Felice vinden dit leuk.
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Haha, dat hebben wij af en toe ook ja!
    Drink altijd even samen koffie, wel gezellig om haar even te spreken dan.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.536
    6.231
    113
    zuid-holland zuid
    Ik had eerst een hulp via via, maar die stopte ermee. Toen wou ik eerst perse weer iemand via via , maar dat lukte gewoon niet, ik kende alleen maar mensen die ook op zoek waren naar een hulp. Uiteindelijk heb ik me aangemeld bij werksters.nl .. kost 15€ en dan kun je een maand lang reageren. Ik had echt 30 reacties ofzo! Uiteindelijk een selectie gemaakt en iemand laten komen en dat klikte wel. Ze komt op de thuiswerkdag van mijn man, dus ze is niet alleen in huis. Het bevalt goed.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.359
    113
    Hier ook via via. Ze komt iedere week 4,5 uur. Opruimen doet ze niet, vind ik ook niet nodig, ze komt om schoon te maken, niet om op te ruimen. En ik weet graag waar mijn spullen liggen, dus ik ruim het het aan zelf op. Ze maakt meestal de toiletten schoon, de keuken, stofzuigt en dweilt beneden en afwisselend ook boven of op zolder of ze doet de hele badkamer, dat soort dingen. Ze is net zo’n ‘zeikerd’ (;)) als ik met het schoonmaken van het toilet, wat ik erg prettig vind. Ze is niet mega snel, maar het is wel schoon en dat vind ik het belangrijkste. O, en ze is niet extreem aanwezig, dat is voor mij ook een vereiste, want ik word zenuwachtig van ‘andere mensen’ in mijn huis die dan ook nog steeds een gesprek willen voeren ed. :oops::|
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  16. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dit probleem ken ik.
    Misschien beter daar aanmelden, dan krijg je wat serieuzere reacties, of betaal je alleen als hulpzoekende?
     
  17. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.463
    2.294
    113
    Wij hebben al ruim 15 jaar Verschillende hulpen gehad en helaas is het bijna elke keer zo dat je de eerste paar keer denkt zo die poetst echt goed , beter dan de vorige en dan na een paar maanden kakt het allemaal in en moet je continu als een politieagent weer zeggen, kan dit en dit iets beter of zus en zo ben je vergeten...
    Dat gezegd hebbende hebben wij nog steeds schoonmaakhulp in huis en dit keer een man. ik heb het gewoon te druk om het zelf te doen maar zoals ik zeg moet je helaas wel steeds vinger aan de pols houden en hier en daar zelf even wat bijwerken.
    Ik vind het uurloon behoorlijk hoog liggen tegenwoordig en ik zou het dan ook niet laten doen als mijn eigen uurloon maar nauwelijks hoger lag.
    En trouwens ter info ik ben zelf niet eens super netjes Dus mijn eigen standaard is niet heel erg hoog ofzo
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  18. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.388
    3.259
    113
    Bij ons komt 1x per week de huishoudelijke hulp 2 uurtjes. Ze doet dan 2 badkamers, 4 slaapkamers, studeerkamer en een extra klus. Ze heeft hier voldoende aan, ze hoeft bij ons niet op te ruimen maar echt alleen schoon te maken. Kinderen ruimen dag voor ze komt zelf hun kamer op, is dit niet het geval hoeft ze hun kamer ook niet te doen. De beneden verdieping doe ik zelf. Ik heb haar via via gevonden, en ze komt hier inmiddels al een paar jaar.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  19. Syane

    Syane VIP lid

    21 aug 2013
    11.459
    10.661
    113
    Dat is ook mijn ervaring helaas.
     
    julia80 en vlinderCN vinden dit leuk.
  20. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dit hoor ik dus ook vaak :( maar weet ook niet waar ik zelf de tijd vandaan moet gaan galen nu ik meer ga werken. We kunnen het prima betalen maar als het mij veel frustratie oplevert...
    Ik had via nextdoor wel reacties ontvangen alleen ben ik dan ook weer sceptisch..want waarom heeft diegene nog plek, de goede zitten gewoon vol altijd of komen dan via via weer aan nieuw adres.
     

Deel Deze Pagina