AH heeft witte hulppieten

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Knapie, 9 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Catheny

Catheny Actief lid

1 jul 2014
    320
    34
    28
    ....
    ...
  2. VeniVidiVici

VeniVidiVici Actief lid

12 sep 2013
    399
    0
    0
    NULL
    NULL
    Nou ja discussie over zwarte piet okay.. maar dit duurt en het duurt maar.. op een geven moment is het genoeg.

Als wij ons nou als Nederlanders zijnde zo fel tegen de politiek richten dan zitten we goed.. maar dat doen we allemaal niet maar pak ons zwarte piet af en de hel breekt los.

3. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik vind het idee van een witte Piet absurd. Zo wordt ome Jan als Piet wel erg herkenbaar. Dag Sinterklaasfeest, weg illusie voor de kinderen.
    Het is juist het toneelspel wat het hele Sinterklaasfeest zo bijzonder maakt.

En iemand zei "waar VEEL mensen zich beledigd en gekwetst door voelen". Nou dat veel kun je beter vervangen door een kleine minderheid. De overgrote meerderheid van de Nederlanders (ja, waaronder zelfs veel gekleurde medelanders!) hebben totaal geen enkel probleem met Zwarte Piet.
    Dat kleine groepje veroorzaakt een hoop onrust.

Laten we het eens omdraaien. Hoe zou men het vinden als de tradities die de medelanders hier naartoe hebben meegenomen aangepast zouden moeten worden? Omdat wij Nederlanders er moeite mee hebben? Nevernooitniet dat de medelanders DAT zouden gaan doen!

Ik vraag me heel erg af waar de democratie in dezen is gebleven. Wat is ook al weer de definitie van democratie? Juist, de stem van de meerderheid telt. En nu worden we geacht te luisteren en te doen wat een zeer kleine minderheid wenst. En wij dienen te zwijgen en te slikken. Het begint met het aanpassen van Zwarte Piet en het zal daar zeker weten niet eindigen.
    Ik voel me zo langzamerhand een vreemde in eigen land!

4. Debaky

Debaky VIP lid

22 apr 2013
    10.348
    5.392
    113
    Zat het toevallig vanmiddag te kijken.

Dat is toch belachelijk? Zeker die reactie van die vrouw op het einde '' Jullie je kwaku feest wij ons Sinterklaas feest? '' uuuh Nee..

Dat maakt mij kwaad.

5. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    #65 Lovely83, 10 okt 2014
    Laatst bewerkt: 10 okt 2014
    Na mijn idee maken de pro zwarte pieten er meer ophef over dan de anti zwarte pieten!
    Waar ik vooral moe van word is dat de Islam er telkens bij gehaald word terwijl het toch echt een Surinamer is die de hele zwarte pieten discussie heeft aangewakkerd.

Correctie hij is een Antilliaan.

6. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Haha

7. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Haha die is leuk!

8. Bam

Bam Fanatiek lid

17 aug 2011
    1.032
    0
    36
    Midden Nederland
    #68 Bam, 10 okt 2014
    Laatst bewerkt: 10 okt 2014
    Ik heb nog geen 1x gereageerd over die hele discussie. Word het ook zo zat en ben het helemaal met je eens. Van mij mag Piet zwart blijven maar wat is er zo erg aan als zwarte piet een andere kleur krijgt? Het feest blijft echt wel hetzelfde en kinderen zullen het zeker niet ineens minder leuk gaan vinden. Het is zo'n gezeik! En vind het allemaal erg kinderachtig hoe mensen winkels gaan boycotten. Doe gewoon boodschappen waar je dat altijd deed! En wat ik op facebook soms voorbij zie komen gaat zo ontzettend ver! Alleen om dit gezeur ben ik al blij als het kerst is en sinterklaas voorbij is. Normaal vind ik sinterklaas wel leuk of zwarte piet nou zwart is of een kleurtje krijgt, maar door die discussie komt er een hele nare sfeer over het leuke kinderfeest!

9. tricie83

tricie83 Bekend lid

20 jan 2012
    872
    0
    16
    vlakbij schiphol
    Omdat oa mijn generatie en ikzelf hele mooie herinneringen hebben aan deze traditie. Dit wil ik ook aan mijn kinderen kunnen meegeven.
    En zodra de tijd rijp is dat mijn kinderen de waarheid horen over sinterklaas. Vertel ik ze dat Sinterklaas heilig is geworden omdat hij kindslaven bevrijdde en dat we daarom nog altijd dit feest vieren.
    Misschien dat men niet altijd naar het negatieve moet kijken ?
    Ik vind ook bepaalde aspecten van tradities uit andere culturen niet kuis. Maar het is andermans cultuur en daar blijf ik vanaf.

Daarnaast snap ik best dat tradities aan veranderingen onderhevig zijn, maar het moet niet opgedrongen worden. Dat is wat de meeste mensen nu ook zo laat steigeren. het wordt je in je strot geduwd en wat wij hierover van kind af aan hebben meegekregen moeten we ineens verloochenen? Dan verloochen je eigen verleden.

Daarnaast is de herkenbaarheid van de persoon die de figuur naspeelt in het gedrang omdat door zwarte schmink nu eenmaal contouren in het gelaat worden weggehaald .
    Oorbellen weg ? prima. Rode lippen minder rood.prima. Maar laat de rest voor wat het is. En laat een in godsnaam een kinderfeest een kinderfeest.

10. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.782
    18.928
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Hahaha, je snapt toch wel dat dit een hoax is? Hoe zou je een witte kerst nu kunnen afschaffen? ;)

11. K0pjeThee

K0pjeThee Bekend lid

18 nov 2011
    990
    52
    28
    mh
    Da kwaku festival filmpje is idd wel grappig.

Ja je moet van tradities afblijven en nee....ze willen zich niks aantrekken van een kleine minderheid die dat feest niks vindt, maar sinterklaas..dat kan echt niet. Nog wel een kindertraditie, waar hebben we het over ;)

Donkere mensen die hierover klagen discrimineren gewoon zelf en zetten zichzelf los van de rest.

Voor mij zijn alle soorten afkomsten gewoon mensen en zijn we allemaal hetzelfde, maar sommigen willen de aandacht naar zich toe trekken. Gaan wij ook maar moeilijk doen over blanke vla ,jodenkoeken e.d.

12. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    zo leuk dat ik vandaag bij de AH nog een verpakking vond met zwarte schmink en rode lipstick... om ZWARTE piet te maken...

13. Lynn88

Lynn88 Bekend lid

15 feb 2013
    877
    0
    0
    Ik vind dat zwarte piet, zwart moet blijven omdat ik niet geloof dat er serieus veel mensen die zich hierdoor gekwetst voelen. Voor mijn gevoel is het een hype waar veel mensen aan mee doen, gewoon om iets te hebben waar ze tegen kunnen schoppen. Jarenlang is zwarte piet zwart geweest en nu ineens voelen mensen zich gekwetst..yeah right. Ik geloof het niet.

Neemt niet weg dat ik me er verder niet al te druk om maak (er zijn veeeeeeel ergere dingen op de wereld) en me ook dood irriteer aan alle plaatjes en teksten van voor- én tegenstanders van zwarte piet op social media.

Dat de AH hiertoe besluit vind ik niet heel erg slim van ze. Er zullen zeker mensen zijn die de AH gaan boycotten om deze reden. Ik zelf doe nooit boodschappen bij de AH, maar als ik dat wel zou doen zou dit voor mij absoluut geen reden zijn om er nu ineens niet meer naartoe te gaan. Ik kom er voor de producten, de prijs, de winkel etc.. maar niet voor de huidskleur van (zwarte) piet. Heeft totaal niets te maken met boodschappen doen wat mij betreft.

14. sanna1986

sanna1986 Niet meer actief

Hahaha!!!

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Hahaha leuk!

Wat ik aan de hele discussie zo jammer vind is het volgende:
    De mensen die hier zo'n ophef over maken, dus vooral de mensen uit Suriname, die hebben allemaal nog nooit hoeven mee maken wat het is om een slaaf te zijn. Hun ouders ook niet en zeer waarschijnlijk hun grootouders ook niet. Dus dat ze het hier steeds op gooien, is gewoon erg triest en zelfmedelij-wekkend.
    Compassie voelen voor wat er met je voorgeslacht is gebeurd, dat kan ik begrijpen, maar....

Moeten wij vrouwen dan ook elke keer actie voeren als we gaan stemmen? Want hoe lang hebben wij vrouwen stemrecht? Daar hoor je toch ook niet elke vrouw over door zeuren?

Discriminatie voorkom je niet door zwarte piet opeens blauw te maken. Discriminatie en racisme kan je voorkomen door je kinderen op te voeden met het idee dat er allerlei soorten, maten en kleuren mensen leven op de wereld.

Ik vind het heel jammer dat door het ontstaan van een "multiculturele" samenleving een traditie zoals Sinterklaas en zwarte Piet verloren gaat. Door deze ophef zal de tolerantie nog minder worden en hebben steeds meer mensen minder behoefte aan de "multiculturele" samenleving.
    En dat komt doordat wij ons steeds meer en meer moeten aanpassen en ik ben van mening dat dat andersom hoort te gebeuren.

Dus ik vind het onzin dat er witte hulppieten komen. Ik vind de hele pieten-discussie onzin. De mensen die hier over zeuren vind ik ontzettende zeurpieten ;):p

16. allwoman

allwoman VIP lid

29 jan 2008
    5.589
    0
    0
    bezig bijtje
    Er zijn voor mij wel belangrijkere dingen om me druk om te maken..ja, het is traditie. Maar heel eerlijk? Ik denk dat de kinderen er minder wakker van liggen ..mijn dochter zag laatst ergens een regenboog piet en ze vond het allemaal wel best. Nu is dat mijn kind ...maar echt, ik kan me hier niet druk over maken.

17. mumija

mumija Niet meer actief

Hahaa jaa+ helemaal mee eens!!

18. Emo

Emo Fanatiek lid

6 nov 2013
    1.855
    1
    36
    Vrouw
    Moeder
    Zwangerschapspagina
    + 1 .....

19. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Ben ik voor het grootste deel met je eens.
    Overigens zijn de pieten in gouda in de kaasfondu gevallen of in een wafelijzer beland. Geen idee of dat nou zo vriendelijk ipv schoorsteen roet😂.
    'Kaas- en stroopwafelpieten' bij landelijke Sinterklaasintocht | Algemeen | NU.nl - Voor het laatste nieuws

Deel Deze Pagina