AH restaurantactie

Discussie in 'De lounge' gestart door mol81, 22 jul 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chantalleke

Chantalleke Bekend lid

6 feb 2007
    606
    0
    0
    doktersassistente
    Apeldoorn
    Daarom heb ik ook een klacht ingediend bij de organisatie zelf. Ze vonden het zelf ook slordig van het restaurant zelf...

2. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Waarom "bah"?

Weet je uberhaupt wel wat kruisbesmetting in houdt?

3. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    Sorry maar ik vind het ook een vies idee dat er blijkbaar niet genoeg nagedacht wordt over de hygiene om dit te voorkomen. Ook bij sushi moet dit prima mogelijk zijn.

TS heb je al een restaurant op het oog, je kunt ze vaak ook even bellen om te vragen of ze een speciaal menu hebben vanwege de AH actie, en ook hoe het zit met eventuele drankjes en de kosten daarvan.

4. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Hahaha, weet jij het wel?

Wederom:

Bah.

5. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Ik vind het alleen maar goed dat een restaurant daarvoor waarschuwt. Er wordt daar zoveel met rauwe vis e.d. gewerkt dat ze niet kunnen garanderen dat het niet in aanraking komt met elkaar.

Wil niet zeggen dat je er ziek van wordt!!

Net zoals op heel veel verpakkingen van koekjes staat dat er sporen van noten in kunnen zitten. Komt op hetzelfde neer.

6. Dappertje Dik

Nou, als jij denkt dat dat hetzelfde is, heb je het goed mis.

Jíj weet dus niet wat het inhoudt!

7. Hoela

Hoela Lid

20 mrt 2015
    89
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ok, wat denk jij dat kruisbesmetting is Dappertje Dik? En wat denk jij dat het is Queen?

:D

8. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Ik weet prima wat het inhoudt.

Het woord "kruisbesmetting" wordt op twee manieren gebruikt. Het betekent o.a. dat bacterien van een voedselsoort op een ander voedsel worden overgedragen wat resulteert in ziekte.

Echter...er is nog een tweede betekenis...nl. het overdragen van sporen van voedsel op een ander voedsel maar zonder dat je er ziek van wordt.
    Lees maar eens op de site van TNO (ik neem aan dat die weten waar ze over praten) https://www.tno.nl/nl/aandachtsgebieden/gezond-leven/food-nutrition/voedselveiligheid/effectieve-risicobeheersing-van-allergenen/

9. mamameer

mamameer VIP lid

21 jan 2014
    8.178
    4.489
    113
    de TNO website link is idd een vorm van "kruisbesmetting", maar wel een heel andere dan die plaats vind in een restaurant...een fabriek/productie faciliteit waarin voedsel onder toch al zeer strenge eisen wordt geproduceerd is net iets anders dan een restaurantje waar ze de messen niet even wassen of een snijplank niet wisselen.

dit is ook nog wel een leuke:
    Over kruisbesmetting - Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu

sorry voor het vervuilen van je topic TS ;)

10. Queen

Queen Fanatiek lid

11 aug 2010
    1.067
    274
    83
    Gaat toch om hetzelfde dan.

Sporen van voedsel kunnen worden overgedragen op ander voedsel.

Ik vind het alleen maar goed dat een restaurant door voor waarschuwt. Ze kunnen ook niks zeggen met als gevolg dat iemand iets eet wat die niet wil en mag eten.

Enniewee...ik trek mij terug uit de discussie. Word een beetje moe van de dramatiek hier.

11. Deedee91

Deedee91 VIP lid

10 jun 2015
    13.669
    5.708
    113
    Het staat op de kaart in het restaurant zelf, de nieuwe kaart.

12. Dappertje Dik

Dit dus.

13. aora

aora Actief lid

6 sep 2012
    444
    13
    18
    NULL
    NULL

Het is een leuke actie. Vorig jaar drie keer gedaan en dit jaar zijn we ook al 1x uit eten geweest. Ik geloof wel dat je je kaart alleen in je eigen regio in kan wisselen.

Veel deelnemende restaurants melden op de site of ze een aangepast menu hebben. Tot nu toe altijd leuke keuzes gehad.

14. Dappertje Dik

Nee, het gaat totaal NIET om hetzelfde!

Als 'kruisbesmetting' wordt gebruikt in de context 'sushi-restaurant' dan hebben we het niet over 'sporen van allergenen' (A) maar over ziekteverwekkende bacteriën afkomstig van dierlijk materiaal die van product X op product Y terecht zijn gekomen. Dát is de kruisbesmetting waar in deze op gedoeld wordt.

Als jij A denkt en vervolgens bijdehand gaat lopen doen, kan je inderdaad betweterige reacties krijgen. Grappig, dat jij het dan vervolgens over dramatiek hebt.

Iemand met coeliakie of een notenallergie moet zelf opletten in een restaurant en goed navraag doen. Van een kruisbesmetting kan ook een gezond persoon ziek worden.

En nogmaal nee; het is niet goed dat een restaurant daar voor waarschuwt, ze moeten gewoon hun keukenhygiëne op orde hebben. Zo moeilijk is dat niet, dit is gewoon een vieze keuken.

15. Whysteria

Whysteria Niet meer actief

Het lijkt mij dat wanneer een sushirestaurant een waarschuwing over kruisbesmetting op de kaart plaatst daarmee bedoeld wordt dat er bijvoorbeeld sporen van sesamzaad/olie in gerechten kan zitten waar men het niet verwacht - daarnaast kunnen visgerechten ook sporen van schaaldieren bevatten.

Je gelooft toch zelf niet dat een restaurant gaat adverteren met het feit dat men ernstig ziek kan worden van hun gerechten?

16. Dappertje Dik

Nee, dat geloven 'wij' inderdaad niet, maar deze goedkope keten koopt daarmee wel schadeclaims af en kan lekker vies blijven werken. Bah.

En als je een allergie hebt, moet je zelf opletten in een restaurant. In een sushirestaurant wordt met heel veel allergenen gewerkt: soja, sesam, vis, schaal- en schelpdieren en wat nog meer?

17. Bloem93

Bloem93 Niet meer actief

Misschien mag het niet maar......

Ik heb 38 AH zegels en wil ze graag ruilen voor Douwe Egberts punten, is er iemand die interesse heeft? Wil je me dan een pb sturen? Dan kunnen we misschien ruilen!

18. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.261
    11.868
    113
    Wij zijn er net heerlijk mee gaan uiteten en dat voor omgerekend 12,25 euro p.p. voor een 3 gangen diner van goede kwaliteit met flinke porties.

Deel Deze Pagina