Het is idd heel moelijk als jij als ouder jou kind ziet gepest worden om huidskleur. Ik ben als kind ook altijd vanwege mijn huidskleur (ben getint) gepest of ik moest terug naar mijn eigen land Maar wat ze allemaal niet wisten is dat heel mijn fam ned. zijn en er maar 4 (oma, tante, mijn vader en ik) getint zijn rest zijn zo blond als wat. heel verre voorouders kwamen van italië en spanje. maar toch gaan ze meteen op je huidskleur oordelen. en zowiezo waar maakt het uit waar je vandaan komt?
nou krokus , ik ook hoor gelukkig heb ik een dochter die zelf meestal kan verdedigen, ze weet helemaal geen verschil ,blanken of donker , allemaal zijn we van vlees en bloed toch jammer hoor , mij kinderen zijn ook hier geboren , ze praten allen maar nederlands ,ze weten niet beter dan ze hier hun land is .
pff.. bah.. Echt verschrikkelijk! Moet wel zeggen dat het maar deels aan de ouders ligt, kinderen kunnen zelf van iedereen dingen oppikken en ervan maken wat ze willen. Zo was ik altijd heel bleek en blond, kleiner, lichter en erg verlegen etc en dan ook nog eens een voedselallergie erbij. Nou, ik was meteen het mikpunt hoor! (erge is dat ik heel blij was dat er een nieuwe jongen in de klas kwam met een piephoog stemmetje en die er nog anders uit zag, want dan was de aandacht van mij af ) Ben van mening dat er meer hieraan moet worden gedaan, door ouders en leraren. En het liefst in samenwerking! Bijvoorbeeld door middel van projecten over andere culturen, geloven en andere verschillen. Misschien dat de kinderen dan er genoeg van meekrijgen om elkaar meer te accepteren.
Ik geloof ook wel dat kindere wreed kunnen zijn, vooral op die leeftijd, maar ik geloof ook dat heel veel ouders het niet eens weten van hun kind. Er was een hele tijd terug toch ook reclame over zoiets? Hartstikke lief meisje thuis, moeders kijkt haar nog vertederd aan, krijgt een lief lachje terug en vervolgens gaat dochterlief op internet om een andere schoolgenootje te bedreigen. ik wil mijn dochtertje normen en waarden meegeven maar zal nooit durven zeggen later: dat doet mijn kind niet. Want dat kan ik niet met zekerheid zeggen. Tuurlijk hoop ik dat ze zo verstandig is, maar zeker weten doe je dat niet lijkt mij. Heel veel kinderen willen ergens bij horen, en dat begint al op jonge leeftijd. Om dat te bereiken doen ze vaak helaas andere kinderen na. Wel ben ik het er mee eens dat uitspraken zoals : pffff moslims, je moet er van af geen kindertaal is. waarschijnlijk weten ze niet eens wat dat inhoud! Dat is gewoon het napraten van volwassenen.
idd jessy! Was ik vergeten erbij te zeggen, dat de ouders het vaak niet weten(vandaar die samenwerking die ik het liefst zou zien). Maar opmerkingen als dat kunnen ze echt overal hebben opgepikt, dus het ligt niet altijd aan de ouders, maar idd aan volwassenen in het algemeen.
Kinderen kunnen idd heel wreed zijn maar een kind van 6/7 zegt geen dingen als Moslim, Turk, Marokaan oid. Tenminsten niet omdat ze dat al weten maar omdat ze dat gehoord hebben. Voor mijn dochter van 6 zijn er zwarte,bruine en witte mensen. En alle zwarte en bruine mensen komen uit Afrika. Sorry, maar dat is haar beleving. Ik hoor haar nooit over die stome turken die domme marokanen of wat dan ook. Dan zal wel komen door dat wij nooit dit soort uitspraken doen en er op school ook heel veel aandacht voor is. Wij als ouders zijn toch voor het grootste gedeelte verantwoordelijk voor de opvoeing en de normen en waarde die we ze mee geven. School speelt ook een rol en later de vrienden maar als de basis vanaf jongst af aan al goed is KAN je een hoop ellende voorkomen. Lieve meiden waarbij de kids al gepest worden: ik vind dit echt vreselijk en hoop dat jullie allemaal achter jullie kids staan en ze laat weten dat ze er altijd mogen zijn.
Ik wil wel even voor de duidelijkheid vermelden dat Mert op het ogenblik niet gepest wordt. Dit was eenmalig gelukkig. Maar ik moet er niet aan denken dat hij structureel gepest wordt. De school van Mert weet gelukkig ook hoe ik erover denk en op deze school komt het gelukkig ook niet zoveel voor. Er zitten ook maar 130 leerlingen op school. We wonen in een dorp.
een dorp zegt niets.. de school waar ik op zat daar werd structureel veel (en erg) gepest.. en dat waren maar 80 leerlingen..
Precies, een dorp zegt niets! Hier op het dorp praten de meesten dialect, zo ook op school... Niet tegen de juf / meester hoor maar meer onder elkaar. Ik heb de kinderen o.a. ook goed Nederlands geleerd, zegt er een joch tegen mijn zoon dat ie maar terug moest naar zijn eigen land (we hebben een paar jaar in Zeeland gewoond) Ook zoiets, hij noemt zijn biovader Vader en mijn huidige man Papa ook daar word hij mee gepest, wie zegt er nou papa tegen zijn vader? Dat hoort toch niet is de redenering van vele kinderen omdat het niet in hun taaltje voorkomt... Hoe kinderen zijn tegen andere kinderen vind ik voor het grootste deel bij de opvoeding liggen.
Vreselijk dat er kindjes zijn die om wat voor reden dan ook buitengesloten en gepest worden, omdat ze niet opgaan in de massa Omdat ze net effe anders zijn dan de anderen van het groepje kinderen dat dit onderscheid maakt. Kinderen doen dit echter helaas van nature. Maar de opmerkingen over afkomst en dergelijke pikken ze inderdaad veelal op van de opvoeders en directe omgeving. Een kind kan bij wijze van spreken schelden met 'iets' waarvan hij/zij zelf de betekenis niet eens kent. En ja, de mens is een sociaal wezen en wil graag bij een groep horen, erbij horen. Dat zit in de natuur ingebakken. En dus krijg je bij groepen kindjes (net als bij volwassenen) inderdaad een soort van pikorde (sla de boeken over sociologie er maar eens op na). Ieder kindje wil bij de groep horen die 'bovenaan' in de pikorde/rangorde staat. En de meeste kindjes heulen dan al snel mee met de pestkoppen. Als de grootste pestkop, de informele groepsleider, dan van thuis uit heeft meegekregen dat kinderen van een andere cultuur of geloof of huidskleur of wat dan ook niet deugen....dan is het al snel zo dat dit kindje uitgestoten wordt door de meerderheid vanwege net dit aspect. Ik vind het ongelofelijk triest dat dit gebeurt. Dat er zoveel kindjes gepest worden vanwege hun huidskleur of geloof. Tegelijkertijd denk ik dat het gewoon een afspiegeling is van wat er op macroniveau, mondiaal, gebeurt. Het wordt tijd dat het tij gaat keren. Dat de mensen gaan inzien en begrijpen en echt ervaren/voelen dat we allen - hoe anders ook - hetzelfde zijn, 1 zijn. Heel veel sterkte voor alle mama's wiens kindje het mikpunt zijn van pestkoppen.
Ach kinderen plagen elkaar al door de eeuwen heen. Mijn zoontje is rossig en heel bleek, is vaak genoeg uitgescholden voor rooie of melkfles ook door de buitenlandse kinderen.
Ik zat gelukkig op een basisschool waar (in mijn klas tenminste) niet gepest werd, maar ik weet wel hoe wreed kinderen kunnen zijn, ja... Buiten school was ik namelijk wel doelwit van kinderen die me maar al te graag pestten met mijn rode haar (en later kwam daar steeds meer bij), en dat vond ik echt niet prettig (understatement of the century). Ik werd er zo schuchter van dat ik bang werd van de supermarkt-meneer die me altijd complimentjes gaf, en tot op de dag van vandaag blijf ik bang niet leuk/mooi/spontaan/gezellig genoeg te zijn. Dus ja, misschien is het iets dat 'erbij hoort' volgens sommigen, maar als ik het merk, ook bij kinderen die ik niet ken, zal ik altijd ingrijpen, in de hoop dat ik een kind de narigheid bespaar...
Dat ik aangeef dat het deels een sociologisch, natuurlijk verschijnsel is wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben dat kinderen pesten. En ik zal ook zeker ingrijpen wanneer ik er getuige van ben! Laat dat alsjeblieft duidelijk zijn. Vreselijk dat je deze ervaring hebt gehad MvS! Ik ben ook gepest, alleen begon het bij mij pas op de middelbare school, maar dat heeft ook veel schade aangericht.
Oh, ik doelde ook niet op iemand in dit topic hoor! Alleen op mensen van voorheen uit mijn omgeving die dat tegen me zeiden (als in ; stel je niet aan, get over it, blablabla). Vandaar ook dat ze niet meer in mijn omgeving zijn, hahaha! Ik ben in mijn basisschooltijd buiten school veel gepest, toen een poosje niet, en na drie jaar op de middelbare werd ik daar het mikpunt (met dank aan een 'vriendin' die haar populariteit wilde boosten). Dus ja, ik ben nogal fel over het onderwerp (weet ik, probeer me ook netjes te verwoorden), maar ik wilde dus ook alleen aangeven dat ingrijpen echt wel beter is! Zelfs als er mensen bij zijn van wie je zou mogen verwachten dat ze iets doen: als ze dat niet doen, gewoon in actie komen! Je kunt voor het gepeste kind daarmee zoveel vertrouwen in de mens herstellen....
*zet het andere kindje eraf en zegt: kindjes die discrimineren mogen hier ook niet schommelen* pesten is idd zoiets ergs.. werd vroeger ook altijd gepest vanwege hele erge eczeem, was het ''eczeemmonster'' niemand wilde spelen, in de buurt komen en ze durfden al niet te kijken ook.. toen na 6 jaar naar een andere school gegaan.. niks meer aan de hand geweest gelukkig.. nu is me eczeem helemaal weg en ik zie oude klasgenootjes altijd kijken van: dat is toch?! JA INDERDAAD DAT BEN IK GEWOON JA !
zo kan pesten verschillende redenen hebben. Met 8 jaar ging ik verhuizen naar een groot huis waar heel veel mensen voor geweest waren en mijn ouders waren de gelukkige die het huis kregen. Veel mensen jaloers en zeiden dan dingen die kids ook meekregen dus op basisschool werd ik gepest alleen maar om de reden dat ik in een groot huis woonde. De kinderen hoorde dingen en wisten dat ik daar woonde dus zeiden ze vanalles. Terwijl ze niet echt het besef hadden Na paar jaar was dat over maar toch dat kan heel veel pijn doen en zo zijn nog veel meer belachelijke redenen waarvan ik denk in godsnaam waarom moet je daarom gaan pesten Die rangorde/bij groep horen is heel natuurlijk dat hebben wij als volwassen nog!
Kinderen kunnen idd wreed en gemeen zijn, op een kinderlijke manier. Stomme turk ed verzint een 6 jarig kind niet. Ergens moet het kind dat opgevangen hebben. Ik ben het er ook mee eens dat een deel bij de ouders ligt, kwestie van opvoeding. Ik weet zeker dat mijn kinderen nooit meegedaan hebben aan die praktijken. Mijn kinderen, en dan vooral de oudste (nu 20) (die andere 2 denken anders vanwege hun autisme) komen juist op voor mensen/kinderen die buiten de boot vallen. Zo zijn hier vroeger heel wat gekleurde vriendjes over de vloer geweest, of uit gezinnen die weining te besteden hebben. En nu nog, nu hij 20 is, is hij een vredes stichter (wat ik eigenlijk ook wel doodeng vind, tegenwoordig krijg je al een mes in je lijf als je iemand anders durft te helpen) Ik lees hier veelr eactie die gaan over huidskleur e.d. maar er is nog veel meer. Zo zijn mijn 2 jongste veel gepest vanwege hun autisme, en zelfs volwassenen zijn dan wreed...........Er is totaal geen begrip voor, je ziet uiterlijk niks aan ze dat ze anders zijn.... En wat dacht je als je dik bent, of rood haar hebt, of een dikke bril....Of je vader heeft een dikke vette auto, of je vader is homo..en zo kunnen we nog wel even door gaan. (en zelfs de tolerantie bij volwassenen is er soms niet of nauwelijks) Ik ben vroeger ook gepest en moest maar terug naar het buitenland. En dat terwijl ik zo nederlands ben als maar zijn kan...ik ben een limburger Ik heb de hele lagere school last gehad van mijn "limburger" zijn (zelfs 1 leraar deed mee, maar die heeft een flinke veeg uit de pan gehad van mijn moeder ) Ook ben ik het eens met de druk van bij een groep horen, helaas is dat belangrijker dan voor je eigen idee op te komen voor velen. Jongeren en volwassenen doen vanalles om erbij te horen. Want owjee als je niet met de groep mee doet, dan van je zelf buiten de boot...