toen ik nog bij het tankstation werkte, kwamen er 2 jochies binnen van een jaar of 10, en die gingen naar het snoep en zeiden tegen elkaar: "he kankerjong wat neem jij dan" :"ja geen idee teringlijer, wat neem jij" wtf hey
Het zal de tijd van tegenwoordig zijn denk, maar vind het niet normaal. Ze hebben totaal geen besef dat ze me die woorden een ander zeer kunnen doen.
me neefje was ook zo'n eikel.. was toen pas een jaar of 8.. en we waren bij me opa en oma.. en die zegt gewoon tegen me oma: ga eens uit de weg joh dik kanker wijf dus me vader kijkt zijn ouders (zijn zus en zwager) zo aan van: ga je er nog wat van zeggen? en ze beginnen gewoon te lachen : a johh hij is nog jong hij weet niet wattie zegt.. nou me vader heeft hem persoonlijk even de caravan uitgegooit LETTERLIJK.. en toen had me vader het weer gedaan! is toch niet normaal die taal die die kinderen gebruiken tegenwoordig
@ Moesje: ik had er ook wat van gezegd hoor. Zo'n ouders lachen overal mee en tja dan maar gek vinden als ze in de pubertijd komen en ze onhandelbaar zijn
Jeetje, ben helemaal hier.. Ongelofelijk dat gebrek aan respect en er dan als ouders ook nog eens niets van zeggen?!
Mag ik even een vraag stellen die heel wat reacties los zal maken: Je hebt zwarte en witte scholen. De mama's van witte kinderen, op wat voor een school zit of zal je kind op school gaan? Voor degenen die nog niet naar school gaan: denk even na over je reactie, niet uit je onderbuik reageren. Ik weet zelf namelijk nog niet waar ik mijn kleintje naartoe zal sturen over een paar jaar. Mijn vriend is best racistisch, ik ben dat veel minder. (ik zeg niet dat ik compleet niet racistisch ben, want dat is onmogelijk in mijn beleving, vooroordelen zijn zeer moeilijk om vanaf te komen als je die eenmaal waarheid hebt zien worden.) Waar wij nu wonen staat er 1 zwarte school heel dichtbij, verder alleen maar middelbare scholen. Ga ik mijn meisje naar een zwarte school doen, er rekening mee houdende dat haar toekomstige klasgenootjes met een taal achterstand naar school zullen komen, en wie weet met wat voor problemen meer? Voordeel: meestal kleinere klassen, meer aandacht per leerling. Of ga ik verder weg en stuur ik haar naar een witte school? Nadeel: leerfabrieken, zeer weinig aandacht per kind. Bovenstaand zijn maar erg weinig voordelen en nadelen voor beide. Wat is/zal jullie keus zijn en waarom?
wij hebben ook vrienden waarvan de kinderen alles mogen, ze hebben mij zelfs een keer in het gezicht gespuugd en moeders maar lachen, toen heb ik hem zelf even flink aangesproken, recht in het gezicht gekeken en duidelijk laten merken dat ie dat bij mij niet hoeft te doen, hij is wel genezen nu, wat denken die ouders wel niet? zo'n kind kan er dan ook nog eens niks aan doen (hij is 4) als de ouders laten blijken dat dat "grappig" is. zat die moeder me aan te kijken zo van: jij kan ook niks hebben". die wens ik dus ook veel succes als het pubers zijn.
kind is nu ook 15 hoor (me neefje) en hij doet het prima (not) denkt dat hij een gangster is, en in de ghetto woont.. weet mij wel even te vertellen wat ik moet doen, bedreigt mensen omdat ze hem niet toe willen voegen op hyves (logisch).. en heeft een taalachterstand niet normaal, die jongen is gewoon niet te begrijpen.. k kreeg laatst een berichtje op hyves: maar mag ik je msn allsi ej blif mijn is *naam*@live.nl gr *naam* eey een beetje cillen he en een beet ej naar schoolen zo en katen kwaat en zo eh gr je neef je *naam* direct gekopierd van hyves.. is toch niet normaal.. je kan zo'n kind toch naar een goede school doen.. maar die ouders zijn ook te laks om er iets aan te doen
Wat een verhalen Mymiracle en Moesje1! Tja, als je als ouders de grens niet aangeeft krijg je als kind gewoon de boodschap mee dat het allemaal prima kan wat je doet. In die zin heb je als ouders, weliswaar nog beperkt, natuurlijk wel invloed. De basis kun je voor een groot deel in sturen.... Wat de vraag van LadyDaisy betreft... Mijn eerste reactie zou zijn dat ik graag wil dat mijn dochtertje naar een school gaat waar ze in aanraking komt met een grote verscheidenheid aan culturen, geloven, huidskleuren etc.etc. Maar natuurlijk stel ik daarbij wel eisen aan de kwaliteit van het onderwijs etc. Het lijkt me nog een lastige klus hoor om uiteindelijk te moeten gaan bepalen waar ze naar toe gaat. Is ook van zoveel factoren afhankelijk. O.a. op welke school zitten de kindjes uit de buurt, wat is de afstand naar de school, veiligheid van de school en de route ernaar toe etc.etc. Ik kan op dit moment dus echt niet sec voor het een of het ander kiezen. Gelukkig heb ik nog een aantal jaartjes de tijd om hier over na te denken
mij dochter gaat naar openbare school , of noemen ze dat zwarte school? daar is dus verschillende huidskleur , maar niet zo veel dat je denkt 50/50 hoor , er zijn maar tientale buitenlandse kinderen en gewone hollandse kinderen , die school is super , juffen zijn aardig/lief , 2 minuten fietsen heerlijk ik zou nooit een speciale school uitzoeken ,islamistisch of allen voor buitenlander , waarom? kinderen zijn kinderen weten nog weinig van andere cultuur en huidskleur ,zo onschuldig met mekaar omgaan zwart of blank , later kunnen ze hun eigen vrienden uitzoeken ,maar nu ga ik geen verschil voor haar maken met zwart of wit , ik lees welles van mensen ,mij kind ziet weinig buitenlandse kinderen dus dat word voor d'r kind shokking als in een groep komt met donkere kleurtje ,dan heb ik echt zo iets van halllllooo , het zijn maar kinderen van vlees en bloed hoor , en zo onschuldig en lief ,ze/hij bepaalt nog niet wat zwart of wit is ,waarom zou je als ouders de verschil gaan maken? je kunt ze beter leren dat wereld uit verschillende kleuren bestaat dan wereldvreemd opvoeding en en later maar achterkomen dat er ook andere geloven of huidskleur bestaat
waar mijn dochter straks naar school gaat heeft niets te maken met wie er op school zitten, maar alles met de school zelf. ik denk eraan haar naar de school te brengen waar ik vroeger zelf heen ging, omdat ik daar een fijne tijd had. er daar zullen vast ook gekleurde kindjes rondlopen. so what?! in de speeltuin ziet ze ze, waarom op school niet? sascha krijgt heus geen taalachterstand omdat een ander dat heeft. en komen problemen alleen maar voor in buitenlandse gezinnen? er zijn hartstikke veel nederlandse gezinnen met allerlei problemen.
Ook kinderen onderling en van oudere broers en zussen hoor. Ieder kind treiterd wel eens, maar dan op een eigen manier. Mijn meiden zijn niet van het pesten, maar toch kwam de oudste thuis met "Mama, ik heb het popje van .... verstopt en toen ging ze huilen, dat vond ik leuk!". Bij mij als moeder zijnde gaan mn haren hiervan overeind staan, IK wil niet dat MIJN kids gepest worden, maar andersom mag ook niet. Ik heb haar verteld dat pesten helemaal niet zo leuk en stoer is, ook al vinden de andere kindjes dat wel. Pesten is stout en iedereen is anders. Toen ik haar vertelde dat mama ook altijd gepest is geweest en ik daarvan ging huilen, was het stil. Ze begreep me gelukkig wel hoor en t is ook niet meer gebeurd. Maar ik ben ervan overtuigd dat ieder kind zoiets wel heeft. En dat is aan de ouder uit te leggen hoe of wat. Mijn dochters zitten overigens in gemengde klassen met verschillende culturen en ik vind dat zelf helemaal geweldig. Ik discrimineer niet, ik hou er niet van, mijn dochters zijn zelf kwart turks ook al zie je het niet direct.
Inderdaad. Het maakt mij echt totaal niet uit of mijn zoontje met 'donkere' kinderen of blanke kinderen in de klas komt. Al zijn ze pimpelpaars met groenwittestipjes: het zijn kinderen, net als hij. Ik kijk naar de resultaten die school behaald heeft, naar de manier van onderwijs en natuurlijk of het er leuk en gezellig is.
Ik bedenk mij nu, bestaan er überhaupt wel zwarte en witte scholen in Nederland? Zover ik weet niet. Tuurlijk zullen op bepaalde scholen meer zwarte en op n andere meer witte kinderen zitten. Maar dat komt (denk ik) door de plaats waar zo'n school staat. Mijn dochtertje gaat tzt trouwens naar een openbare school. Is mij erg goed bevallen met mn andere kids die er al jaren vanaf zijn. Mij valt wel op dat ouders vaak voor het gemak kiezen. Ik woon t.o. een school en daar zitten de meeste kids uit de buurt op (tis helaas niet de openbare haha)
@LadyDaisy, ik vind het eigenlijk best knap dat je er voor uit durft te komen dat je een beetje rasistisch bent (wat een naar woord maar zo heet het idd). Ik denk dat iedereen weleens een vooroordeel heeft maar dat geldt niet alleen voor de nederlanders maar voor de buitenlanders net zo goed denk ik. Maar een vooroordeel en discrimeneren vind ik persoonlijk 2 hele verschillende dingen. Jij geeft zelf aan dat je vriend en jij (in mindere mate dan wel) best wel rasistisch zijn. Ben je dan niet bang dat je kinderen dat overnemen dan? Of leer je ze wel dat kleur, ras, geloof e.d. niets uitmaakt? Is niet aanvallend, sarcastisch of wat dan ook bedoeld maar gewoon een vraag uit pure nieuwsgierigheid, omdat juist kinderen die zo'n opvoeding krijgen (dus waarvan de ouders idd wat rasistisch zijn) met zulke opmerkingen komen als "pfff marokkanen, weg ermee". Niet allemaal natuurlijk hoor, maar kan me nl voorstellen dat kinderen die dat thuis krijgen te zien dan "niet beter weten". Wat jouw vraag betreft: ik ben van plan om mijn kind naar een school te sturen waar goed les wordt gegeven en waar de leraren tijd en energie in de kinderen steken. Wat er dan aan kleur, ras en geloof rondloopt maakt mij werkelijk helemaal niets uit. Ben zelf dochter van een italiaan en een nederlandse, dus verschillende culturen is mijn niet vreemd en heb er ook geen nare ervaringen mee. Vind het juist prettig dat ze zal leren dat er verschillende culturen bestaan.
Mijn vriend geeft heel vaak af op Marokkanen, en echt op zo een manier dat ik hem echt tot de orde moet roepen, zo voel ik dat. Soms zegt hij ook dingen alleen maar om een reactie van mij uit te lokken, de etter! Ik zeg hem dan ook heel stellig dat ik niet wil dat hij die ideeën aan onze kinderen mee geeft. Zodra ik merk dat onze dochter en de andere kinderen later, papa napraten op dit gebied, dan zal er heel wat zwaaien voor hem. Ik probeer zelf altijd heel bewust mijn reactie op bepaalde dingen voor me te houden, en het van een andere kant te bekijken. Ook ik heb dingen meegemaakt met mensen (vooral mannen) van een andere huidskleur, en ja, dat beïnvloed mijn denken en reageren. Maar ik probeer wel bewust te zijn van het feit dat die mannen ik niet meer zal zien en dat een ander wel eens heel anders kant zijn. Niet makkelijk, maar ik probeer het wel. Ik wil mijn kinderen meegeven dat ras geen meer of mindere waarde aan iemand geeft, je moet de persoon zelf beoordelen, niet de afkomst. Ik wil ze ook meegeven dat, zodra het op geloof aankomt, elk geloof zijn excessen heeft. (christelijke fundamentalisten vind ik persoonlijk net zo eng als islamitische fundamentalisten) Wat ik van mijn vroege kindertijd nog goed kan herinneren is dat ik vriendjes en vriendinnetjes van verschillende culturen heb gehad, en we hebben altijd de grootste lol gehad. Tot we ouder werden en ons bewust werden van de wereld, en de idiote ideeën die mensen kunnen hebben.