Kleine man is een lekkere tukker, twee slaapjes op een dag. De ene keer in de ochtend wat langer, de andere keer in de middag. Tijden wisselen nogal eens, maar ik volg hem daarin. Is ie moe, dan lekker naar bedje. Na een dagje kdv slaapt hij vaak wat langer, ook geen probleem. In de ochtend gaat hij tussen 7 en 7.30 uur uit bed. Soms is hij dan al wakker (op zn vroegst om 6 uur) soms niet. Als hij eerder wakker is, dan ligt hij gerust een tijdje te kletsen en te "spelen". Helemaal niet ontevreden dus. Nu wordt het wat rommeliger. Als hij is de ochtend een flinke ruk maakt (zeg 2 uur slapen vanaf een uurtje of 10), dan wordt het slaapje in de middag heel laat. Dus dan wordt hij moe rond vier uur. Hij redt het echter niet om dat slaapje over te slaan tot bedtijd. Meestal maak ik hem dan na een klein uur weer wakker, omdat hij anders te dicht tegen bedtijd aan zit met zijn middagslaapje. Ik meek ook dat hij vaak nog lang ligt te kletsen, maar goed, hij pakt wel wat rust in een prikkelarme omgeving. Op het kdv merken ze ook wel wat, maar daar maken ze hem dus bij de ochtendslaap wakker na een uur, anders wil hij niet meer slapen in de middag. Alle kindjes gaan rond 13.00 uur naar bed voor hun middagdutje. Ze willen nu proberen of kleine man zonder ochtendslaapje kan. Dan hopen ze ook dat zijn middagslaapje wat langer wordt. Ik heb gezegd: prima, probeer maar. Ik snap dat ze daar een bepaald ritme proberen aan te houden, om te voorkomen dat ze allemaal op andere tijden moeten eten en slapen. (Overigens bij baby's doen ze dit wel). Ik maak hem thuis eigenlijk nooit wakker bij zijn ochtendslaapje, dat vindt hij echt niet tof. Maar dat middagslaapje valt nu steeds later, dus dat is ook niet handig. Wat is nou wijsheid? Hem toch blijven volgen (letten op signalen, moe is moe) of proberen een beetje bij te gaan sturen door wakker te maken of te gaan rekken? Ik hoor graag jullie tips en ervaringen.
Hier ben ik met 11 maanden wel overgestapt naar 1 slaapje met haar. Ze wilde in de ochtend niet meer slapen en lagdan alleen maar te huilen. Ze is aan het eind van de ochtend wel wat moe, maar ik rek dan iets door te wandelen, boodschapje doen enz. Ze gaat nu tussen twaalf en een naar bed en slaapt dan 2,5 a 3 uur. Je merkt zelf snel genoeg of dit ook voor jullie werkt of niet.
Ik ben na een jaar en een maand ook overgestapt naar 1 slaapje, gewoon om te kijken hoe het ging, anders zouden eht er weer 2 worden. De ene keer redde ze het wel tot na de boterham en de andere keer was ze om 10.30 alweer moe. Als ze echt moe was legde ik haar dan ook gewoon in bed en in de middag nog een keer. Maar als het goed ging bleef ze op tot na de boterham. Uiteindelijk toen ik het een paar keer thuis had geprobeerd dit ook op het kinderdagverblijf laten doen. De ene keer slaapt ze maar kort op kdv andere keer langer. Maar thuis slaapt ze regelamtig 2 uurtjes. Van ongeveer 12.00-14.00 Idd wat pipsqueak zegt, je merkt wel of het al tijd is voor 1 slaapje of niet. Is dat het neit dan doe je toch gewoon nog lekker 2 slaapjes, en ik heb altijd zoiets van op het kdv zoeken ze het maar uit wat ze doen. Gelukkig een heel makkelijk meisje dus dat kan ook, maar ze willen haar graag in hun ritme hebben, prima oor die dagen, maar als ze moe en vervelend is zitten hun er ook mee haha.
Wij met 1 jaar net van 3 naar 2 slaapjes Maar indd ook erg rommelig en wisselend per dag. Ik lees dus even mee voor de andere reacties!
Mijn zoontje heeft dezelfde tijden. Vanaf 10 tot 12 ongeveer en daarna van 4 tot half 6, savonds gaat hij gewoon weer om 7uur zijn bedje in en na een halfuur brabbelen en spelen valt hij lekker in slaap. Ik ben nu ook samen met het kdv aan het proberen hem wakker te houden tot 12 uur, tot nu toe slaapt hij dan maar anderhalf uur. Hopelijk is dat snel wat langer.
Hier op het moment hetzelfde. Ik bekijk het per dag. In principe probeer ik het te rekken tot half 1, dan doet hij 1 lang slaapje, en gaat hij iets vroeger naar bed dan normaal in de avond. Dit gaat meestal 2 dagen goed, en dan de derde dag merk ik echt dat hij rond 10:00 alweer moe is, en dan doet hij dus twee slaapjes. Hier dus 2 dagen om 1. Zo is het bij mijn dochter ook een tijdje geweest tot ze gewend was aan 1 slaapje. Duurde echt wel een paar weken.
Rond deze leeftijd rommelt het bij de meeste kinderen. Het is aan jou of je het per dag bekijkt of zelf een schema bedenkt. Mijn zoon is 1 jaar en twee weken oud en rommelt ook. Hij blijft wel redelijk vrolijk als hij wat moe is, dus slaapt hij nu sinds een week meestal maar 1 keer. Hij wordt wakker rond 7:30/8:00 en gaat tussen 11/12 weer erin. Langer redt hij nog niet. Hij slaapt ongeveer 2/3 uur en is dus 's middags langer wakker. Hier is het makkelijker want ik ben thuis dus kan hij vroeg naar bed. Hij ligt er nu rond 18:30 in. Soms kan hij 1 slaap nog niet aan en doet hij gewoon twee slaapjes. Hij gaat dan 's avond later naar bed. Ik probeer daarom echt richting 1 slaap te gaan. Op een kdv doen ze veel meer indrukken op dan thuis dus 's ochtends wakker zijn vanaf 6/7 uur tot 13 lijkt me echt onverstandig. Ik zou daar zelf niet echt happig op zijn. Misschien op kdv dagen twe keer slapen en thuis 1x? Dan wisselt wel je avondbedtijd gok ik. Zelf vind ik dat geen probleem.
Die van mij is bijna 1. 'S ochtends gaat hij rond half 10 ik maak hem vanaf het moment dat ik niks meer hoor na maximaal 45 minuten wakker. Dus meestal is dat rond half 11. Anders slaapt hij te lang en wordt het 's middags een drama. Daarna vanaf ongeveer 13u. tot 15u en met heel veel geluk tot 16u. Soms lukt het 's ochtends niet. Hoor ik hem na 20 minuten nog dan haal ik hem eruit.
Hier ook van de week, sliep ze tot 12 en daarna gaf ze rond half 4 pas aan te willen slapen tot half 5.. maar om 7 uur s'avonds ligt ze er weer in. Ben toen over gegaan op 1 slaapje en dat gaat eigenlijk heel goed.. eerste dag had ze rond 11.00 uur een dipje en hebben we samen op de bank tv gekeken. Nu slaapt ze vanaf 12 tot ongeveer 14.30 uur. Op het kinderdagverblijf had ik aangegeven dat ze haar nog wel 2x op bed moesten leggen omdat ze daar slecht slaap, maar vanmorgen wilde ze niet en toen ik haar om 13.00 uur opgehaald heb, was ze vrolijk, en is ze thuis lekker naar bed gegaan.
Wij zijn ook rond die leeftijd naar 1 slaapje gegaan van 11.30-14.30 en dan om 19.00 weer naar bed. Dus dan lunchten we om 11.00 en avond eten was ook wat vroeger anders was ze doodmoe om te eten. Je kunt misschien een slaapje van 3 kartier inplannen... Slaapcyclussen duren ongeveer 3 kwartier dus als je hem na 3 kwartier wakker maakt dan zit hij niet in zijn diepe slaap als het goed is... Maar het gerommel komt wel bekend voor hoor.... Het is even de grenz opzoeken... Als hij standaard om 10.00 moe wordt kun je bijv dan even gaan wandelen buiten of boodschapjes halen etc zodat hij even over zijn slaap heen gaat.
Hier ook een beetje rommelig. Zoonlief is 13 maanden. Slaapt eigenlijk altijd nog wel 2x. Als ik vrij ben wordt hij tussen 08.30 uur en 09.30 uur wakker 's ochtends. Als ik moet werken moet ik hem altijd om 08.00 uur wakker maken. Hij gaat 's avonds tussen 19.00 uur en 20.00 naar bed. En overdag gaat hij gewoon naar bed wanneer hij moe is. De ene keer slaapt ie een uurtje, de andere keer wel 3 uur. Denk dat hij overdag totaal 3-4 uur slaapt en gemiddeld zo'n 13 uur 's nachts. Als hij bijv. 1x heeft geslapen overdag van 12.30 tot 15.00 uur gaat ie soms ook nog wel eens om 17.00 uur een uurtje naar bed. Kan ik even rustig koken en anders trekt ie het niet om tot 19.00 uur op te blijven en begint hij alleen maar te sjenken. Ik vind het geen probleem dat het de ene dag anders is dan de andere dag.
Hier nog een lekker slaapkoppie met 2 slaapjes. Van 10 tot half 12 (dan maak ik haar wakker) en van 2 tot half 4 (dan maak ik haar wakker). Ik heb haar trouwens altijd op vaste tijden op bed gelegd, omdat dit beter uitkwam met de schooltijden van zoon. Langer dan 4 uur 's middags mag ze niet slapen, want dan slaapt ze om 7 uur weer niet.
Bedankt al voor alle reacties. Grappig dat een aantal van jullie nu in dezelfde (leeftijds)fase zitten Ik lees verschillende dingen. @Carino- Over de creche: Als hij naar één slaapje gaat om te proberen, dan leggen ze hem eigenlijk na de lunch van 11.30 uur op bed. Niet pas om 13 uur, maar waarschijnlijk rond 12 uur. En de hoop is dan dat dat steeds iets opschuift naar 13.00 uur uiteindelijk. @Zeilboot- dat doen ze nu dus ook op de crèche, wakker maken rond 11 uur omdat hij anders 's middags niet slaapt om 1300 uur. @Brinta- we zitten ongeveer in dezelfde fase, grappig. Ben benieuwd hoe lang hij op het kdv wakker kan blijven en hoe lang hij dan slaapt vanaf 1300 uur! Ik zit er inderdaad aan te denken om het gewoon een keer te proberen door het af te wisselen. Dus een dagje proberen en dan de volgende dag eventueel wat slaap inhalen door weer twee slaapjes te doen. Het zal er vooralsnog wel naar uitzien dat hij na de twee dagen kdv best moe zal zijn. Tijdelijk dus elke dag anders vind ik echt geen probleem. Bel wel benieuwd hoe laat de boterham dan gegeten gaat worden, want vermoeidheid en eten gaan hier niet zo lekker samen Hij gaat trouwens ook een dag per week naar mijn ouders en daar slaapt hij soms in de ochtend wel 3 uur! In de middag trekken ze er op uit en soms doet hij dan nog een tukje in de kinderwagen. Of mijn moeder legt hem met kleertjes en al even in het campingbedje met zijn speentje. De avond bedtijd ligt hier tussen 19 en 20 uur. Hangt echt af hoe hij over de dag heeft geslapen en hoe moe hij is.