Kat plast op aanrecht. Iemand tips??

Discussion in 'De lounge' started by Elines, Jul 16, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    Wij hebben 2 katten; een poes en een kater (broer en zus) van drie jaar beiden geholpen. Onze poes is een echte typische driekleur: madam weet goed wat ze wil en laat dat ook duidelijk weten;)! Op zich niet erg; als ze aandacht wilt, krijgt ze dat van ons. Maar de laatste 2/3 maanden plast ze buiten de bak: op het aanrecht, in de gootsteen, op de kookplaat, bij de schuifpui, bij de bank (gelukkig niet erop) etc. Ze heeft dit wel vaker gehad; ze deed het toen altijd voor onze neus zodat we er meteen op konden reageren en haar in de bak konden zetten. Nu zien we het haar niet doen (maar we zijn wel heel zeker dat zij het is). Er is niks verandert sinds ze is begonnen. Wel zijn we eind januari verhuisd van een flatje naar een eengezinswoning waar we dus ook een tuin hebben. Een tuin waar de buurtkatten ook doorheen lopen. Die ziet ze lopen en dat vind ze volgens mij helemaal niks. Ik vermoedde eerst dat ze op deze manier haar territorium wilde afbakenen omdat ze veel in de buurt plaste van de schuifpui naar onze tuin. Maar nu doet ze het de laatste tijd alleen maar op/om het aanrecht en die is aan de andere kant van de woning. Ik doe niks anders aan de bak.
    Hebben jullie dit ook wel eens gehad? Tips/adviezen?? Ik word er een beetje moedeloos van.:(

2. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Besprenkel je aanrecht maar eens met pure azijn en sterke cayenne peper.

3. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    oei dat klinkt lekker haha, ik ga het proberen (eerst even in huis halen..)

4. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik denk dat dit wel met het afbakenen te maken heeft hoor!
    Ook een verhuizing kan veel dingen bij een kat veranderen.

Hoe maak je je aanrecht schoon? En je huis?
    Ik las dat katten chloor lekker vinden ruiken, ik ben daarom ermee gestopt.
    Je kunt ook folie neerleggen.
    Er is ook een lokmiddel zodat ze op de bak gaan.

Wat je ook kunt doen, zet de voerbakken op die plek neer, katten poepen en plassen nooit bij hun eten.

5. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Werkt echt hoor:)
    Wat je zeker niet moet doen is de plekken schoon maken met chloor,dat vinden katten juist heerlijk.
    Schoonmaken kun je het beste doen met groene biotex,want dat breekt de enzymen af.

Wat je wel kunt doen is de kattenbak schoonmaken met clhoor,dat maakt het weer heel aantrekkelijk om juist wel weer op de bak te plassen

Mocht dit alles niet werken kun je overwegen om een feliway adapter in het stopcontact te steken,of de poes tijdelijk apart te zetten in een kleine ruimte met een eigen kattenbak, voer en water

En je zou de poes eens kunnen laten testen op een blaasontsteking,mischien is het namelijk iets medisch waarom ze steeds op andere plekken plast

6. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    Ik maak de bak inderdaad met bleek schoon, niet de plekken waar ze heeft geplast. Las ergens dat je met spiritus de plek waar ze had geplast moest schoonmaken zodat die geur weg is dus dat heb ik gedaan. Het lastige is dat het niet een vaste plek is waar ze plast. Ze had dat wel op het hoekje van ons kleed waar we altijd zaten, en die ligt nu bij het grofvuil!
    Naar de dierenarts heb ik ook wel eens overwogen, binnenkort moet ik toch voor inentingen dus informeer ik wel even.
    Ik vraag me ook af of een tweede bak misschien zou helpen.. Tja uitproberen is natuurlijk de beste manier om erachter te komen maar als het niet werkt, zit ik met een bak.. en ik vraag me af waar die neergezet moet worden..
    ik ga ook ff googelen op feliway adapter, geen idee wat dat is:(

7. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Hoeveel kattenbakken heb je?
    Standaard "regel" is 1 bak extra.
    Voor 1 kat infeite 2 bakken.
    Ik heb een kieskeurige muts, die doet t echt niet meer na 1 poepje.
    Ze pieste ook vaak op mijn dochter haar bed, tot ik haar betrapte..

8. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Een tweede bak is geen overbodige luxe inderdaad.
    Sommige katten zijn er echt vies van als een andere kat al iets op de bak heeft gedaan.

9. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    tja, ik heb er dus maar 1...Toch maar een tweede erbij proberen denken jullie? T is natuurlijk wel een dametje dus dan zou ze ws wel een bak voor haar zelf willen.

10. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Ja probeer maar eens.
    Ik heb 4 katten en 4 bakken,verspreid door het hele huis.

11. bamjolan

bamjolan VIP lid

May 7, 2008
    8,138
    0
    36
    Female
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb 3 katten en 2 bakken, maar wel een Jumbo XXL bak erbij en een gewoon formaat.
    Er komen nog 2 bakken bij.
    Off. zou ik er 6 moeten hebben, maar dat kan ik niet kwijt haha

12. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    misschien dat een xxl bak erbij inderdaad een optie is. Maar vier bakken is wel veel, waar laat je ze allemaal dan?? Ik heb hem nu in de gang staan. Ik vind die korreltjes altijd zo irritant dus was dit eigenlijk voor ons de enige prettige plek..

13. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

Feb 28, 2007
    5,732
    0
    0
    Flevoland
    Houtkorrels doen het hier erg goed ook,en die blijven in de bak.

Ik heb boven een bak staan,voor een oudere dame,die vaak boven verblijft
    1 bak in de gang en 2 bakken in de kamer/open keuken

14. Wup

Wup Fanatiek lid

Apr 23, 2007
    4,912
    1
    36
    Kan ze geen blaasontsteking hebben? Ik zou eerst even voor de zekerheid een plasje bij de dierenarts brengen.

15. Sharon20

Sharon20 Fanatiek lid

Feb 19, 2008
    3,365
    0
    36
    essen
    wij hebben ook een kat gehad en die deed echt sproeien, maar die deed dat dus niet op 1 plekje maar op verschillende. dat is niet hetzelfde als plassen. heb je ze al eens betrapt? gaat ze echt zitten met der heupen omlaag gedrukt? dan is het plassen.
    als ze sproeien doen ze gewoon hun staart omhoog en spuit het er zeg maar uit... bij die 2de is sterelisatie de beste oplossing! dat hadden wij gedaan en het probleem was opgelost!

als het echt plassen is dan zou ik toch eens het lokmiddel in de kattenbak gebruiken en anders op de plaatsen waar ze plast folie leggen of peper strooien... risico is dan wel dat ze een ander plekje opgaat zoeken... kan ze niet buiten? dan kan ze daar haar behoeftes doen...

16. yinte

yinte Fanatiek lid

Jul 28, 2008
    4,513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    staat er drinken of eten naast de bak? een kat wil niet eten of drinken op dezelfde plak als waar hun ontlasting gedaan wordt.
    sommige katten willen niet delen met hun kattenbak.maar dat is al gezegd. en sommige katten zijn gewoon erg jaloers aangelegd misschien toch de katten buiten en jad aar is weinig aan te doen denk ik. ik denk niet dat het medisch is waarom zou ze emt een zwakke blaas eerst nog op het aanrecht klimmen dan. dan zou het meer verspreid door het hele huis of juist naast de bak moetne liggen denk ik. ik denk dat ze het erom doet maar waarom hé?

17. Elines

Elines Fanatiek lid

May 23, 2010
    1,252
    1
    36
    Holland
    ik denk inderdaad dat het een vorm van aandacht trekken is; laten weten dat ze het ergens niet mee eens is. Zoals ik al zei: ze is een echte typische driekleur! Maar ja, met wat...?
    Ze heeft dit een tijdje terug (1-2jr) ook gedaan: toen deed ze het echt alleen in de gootsteen én voor onze neus. Na een paar maanden was ze ervan af en deed ze het echt sporadisch. Ze was het toen niet eens met het grind dat we gebruikten. Toen we hadden gewisseld, was het over. Ze plast echt: gaat er echt voor zitten. Hoewel ik het haar nu niet zie doen, weet ik dat zeker.
    Ze is geholpen toen ze 9mnd was, dus dat kan het niet zijn. De bak staat ver van haar eten vandaan (eten in de keuken en de bak in de gang). Ik denk dat ik vandaag een tweede bak ga kopen om dat te proberen en hopen dat dat de oplossing is. En binnenkort maar aangeven bij de dierenarts dan...

18. joyce1838

joyce1838 Fanatiek lid

Nov 6, 2008
    1,922
    1
    36
    mkd groepsleidster
    ik heb niet alle reacties terug gelezen dus als mijn tip dubbel is, sorry daarvoor..........

bij ons hielp het altijd door op de plek waar ze plassen, kattenbrokjes te strooien. Vaak was het dan direct klaar.

19. natjes

natjes Niet meer actief

Onze poes deed dit altijd als ze last van der blaas had! Geven haar dan pilletjes besteld via natulistic.nl en sinds we voer geven van casa ferra sensitive is het nooit meer gebeurd. Jammer dat ik hier alleen pas na 2 jaar achter kwam. Maar zeker het proberen waard. Is echt niet alleen maar onwil dat ze niet op de bak willen!
    EN zoals eerder al gezegd, een extra bak. Heb voor 2 kieskeurige dames hier 2 xxxl kattenbakken staan. Dit gaat nu ook goed, mits ik te weinig schoon maak. Dan wordt er dus gewoon voor gepist! (eigen schuld dikke bult)

20. Duivinnetje

Duivinnetje Bekend lid

Nov 22, 2009
    929
    0
    0
    Wat herkenbaar dit verhaal...
    Mijn oudste poes (4 jaar nu) die geholpen is en al, plaste mij vorig jaar op de gekste plekken in huis :x.
    Gek werd ik er van, grrr.

Ik heb echt van alles geprobeerd, totdat ik bij deze unieke middel terecht kwam; Amiqure...zie tevens de link hieronder ervan!

amiQure

Dit is een pastamiddel voor Urinewegen en kost E. 10,55 voor 100 ml.
    Ik heb hier erg veel baat bij gehad, en vanaf dat moment doet ze het niet meer in huis.
    Baat het niet, dan schaadt het niet ;).

Immer kun je altijd nog naar de dierenarts toe gaan.... Maar ik had deze middel vorig jaar als laatste red middel gebruikt, en zo bespaar je enigzins ook de kosten nog betreft dierenarts.

Suc6 ermee...

Liefs Duivinnetje :)

Share This Page