lenen bij ibgroep

Discussie in 'De lounge' gestart door paars, 1 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    Hai..

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die nu tijdens hun studie naast hun studiefinanciering lenen.
    of mensen die ooit tijdens hun studie bij geleend hebben!

Hoe hebben jullie dit ervaren? zijn ze heel makkelijk wat betreft afbetalen en betaal je veel af?
    ik ga in januari in studiefinanciering naar beneden 100 euro.. ik ben nu zwanger van de 2e spruit.. we redden het nu net.. dus ik denk er over na om per maand 200 euro bij te lenen en dat een jaar lang.. want als het zo uit komt dan ben ik met verlof en al in berekend februari 2012 klaar met school.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaring hiermee!!

Alvast bedankt!!

2. winniethepoeh

winniethepoeh Niet meer actief

je kon altijd heel makkelijk lenen. ik weet niet hoe dat nu precies gaat, aangezien er kritiek op is geweest dat het niet duidelijk was dat je met rente terg moest betalen.

Maar je hebt na je studie een aanloop tijd van 2 (of zelfs 3 jaar) waarin je wel mag afbetalen, dus heel weinig rente betaald. Na de aanloopfase betaal je het dan geldende rentetarief. nu 3,7% volgens mij. Maar hoe dit exact gaat staat wel precies op de site van ibgroep hoor

3. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Ik heb 1 jaar geleend tijdens mijn studie. Ik vond de schuld wel behoorlijk oplopen. Je hoeft dan nog niet terug te betalen, maar de rente loopt wel op! 2,74% is de rente die ik betaal.
    Ik betaal nu € 45 per maand. En ik ben er bijna vanaf, maar het blijft irritant, dat je er toch elke maand weer rekening mee moet houden.

4. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    bedankt voor je reactie!!

ik heb het idd gezien op de site en precies zo als jij het beschrijft staat daar.. maar wat ik niet kan vinden is als je studie dan hebt behaald.. dan leen je niet meer... blijft dan de rente wel doorlopen maandelijks?? of blijft dan het bedrag staan wat je hebt geleend + rente en dat moet je dan uiteindelijk afbetalen?

5. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    maar 45 euro is bijna niets tenminste als ik straks een baan krijg.. hoop ik natuurlijk dan hebben wij zowiezo veel meer dan waar we nu van rond komen dus die 45 euro kan er dan ook wel bij..

Maar als je uiteindelijk geen baan hebt en je kunt het met geen mogelijkheid terug betalen. wat gebeurd er dan? want dat kan ook gebeuren natuurlijk

6. Arti13

Arti13 Niet meer actief

Volgens mij krijg je dan uitstel.

7. Lola1982

Lola1982 VIP lid

16 jul 2007
    18.000
    1.841
    113
    Ook geleend, maar bij mij maakte ze er een potje van wb het terug betalen.
    Ik ben nu sinds juni 2008 afgestudeerd. Heb vele malen een draagkrachtmeting ingevuld en ik werd steeds ingeschat op 280 euro per maand terug betalen. Hier ging ik dan tegenin, dan kreeg ik een tientje minder te betalen, maar ook dat vond ik te veel aangezien ik alleenstaande moeder ben. ik wil best betalen en rond 100 euro vond ik ok.
    Nu hebben ze het dus opgeschort tot januari 2011, ik ben benieuwd wat voor bedrag ik dan moet gaan terug betalen.

8. mora27

mora27 VIP lid

25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ik heb vroeger ook bijgeleend omdat ik met 17 al op mezelf moest wonen... en met 18 jr kon ik een beurs met lening krijgen... heb er een behoorlijke studieschuld aan over gehouden en ik betaalde 59,95 per maand maar door de rente blijf je betalen.... dus heb na een meevallertje de hele schuld ineens betaald.... was trouwens duizenden euro's/guldens....

9. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Ik heb ook een jaar geleend en betaalde het eerste jaar dat je terug moest gaan betalen (na die aanlooptijd zegmaar) geloof ik 70 euro p/m terug. Daarna ging ik weer studeren en verdiende ik veel minder en is het teruggezet naar 45 euro. Helaas kon ik dat zelfs niet missen per maand, maar ik wilde ook geen uistel, want de rente liep dan gewoon door dacht ik, dus dan groeide die schuld alleen maar.
    M'n lieve ouders hebben toen drie jaar lang 100 euro p/m afgelost en dat heb ik ze later terugbetaald (renteloos, heel fijn!) en m'n vriend heeft uiteindelijk toen we hypotheekadviezen dingen vragen de rest van de schuld, toen nog 5000 euro in één keer afgelost en dat heb ik nu inmiddels bijna terugbetaald! Nog één termijn en dan ben ik er vanaf! :)

Moet er wel bijzeggen dat ik dus veel meer leende dan jij nu gaat doen. Ik leende 1300 gulden in de maand.

10. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Goh heb geleend destijds maar had ik niet moeten doen heb nou schuld van 10 duizend euries plus rente komt er nog bij ongeveer 12000 euro dus ga nu pas beginnen met betalen 80 euro per maand.

11. Lexie74

Lexie74 VIP lid

14 sep 2006
    9.364
    200
    63
    Vrouw
    loonadministratrice
    nop
    Ik ben er net een jaartje vanaf!!! 10 jr ongeveer afbetaald van ongeveer 44 euro per maand idd. Maar goed de rente was daar wel het laagst, dus oversluiten was geen slimme zet. Dus tja ik heb het neit als naar ervaren, ik moest destijds wel lenen, dus tja

12. liebrando

liebrando Niet meer actief

krijg je ook een studiefinànciering als je man wel werkt en op het minimumloon zit? Of krijg je het alleen als je echt geen geld hebt? ik wil namelijk graag een opleiding doen maar die kost 2000 euro dat kan ik nooit zo even neertellen vandaar.......

13. Skye

Skye Niet meer actief

Pff, ik heb altijd het geluk gehad dat ik veel studiefinanciering heb gekregen en ook nog gewoon thuis woonde. Ik kreeg elke maand standaard €250,-. En halverwege mijn studie ben ik op mezelf gaan wonen en kreeg ik elke maand €450,-. Maar bijlenen........nee, dat zou ik echt nooit doen. Dan ben je klaar met school, ga je eindelijk werken.......en dan begin je al meteen met een schuld!! Nee, daar pas ik voor!

14. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    #14 Devilschase, 2 dec 2010
    Laatst bewerkt: 2 dec 2010
    denk dat het slimmer is om gewoon 1 dag in de week te gaan werken voor 200 euro in de maand.Je kan het straks weer allemaal met rente terug gaan betalen terwijl alles vele malen duurder wordt vanaf 2011/2012 en je het geld dan goed kan gebruiken voor andere dingen ipv het terug te betalen aan IB.

15. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    Heb je al wel oudertoeslag aangevraagd? Of partnertoeslag?

16. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    ga er dan voor sparen, het is zo zonde om te lenen. Ik heb altijd overal voor gespaard en nooit hoeven lenen, dan duurt het maar een jaar langer voor ik een opleiding kan beginnen maar ik heb na de opleiding tenminste geen studieschuld en hoef van mn verse nieuwe salaris geen 100-200 euro pm te gaan betalen aan de IB 3 jaar lang, je kan zelf namelijk niet zeggen: ik ga dit en dit bedrag elke maand overmaken. De IBgroep doet een meting op basis van je salaris en dat moet je per maand gaan terugbetalen, dat kan dus ook 300 euro per maand zijn, een jaar lang.

17. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.163
    8.145
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    weinig, 2% rente

18. Lovely83

Lovely83 VIP lid

29 mei 2008
    20.418
    3.298
    113
    @devil: maar niet voor iedereen is werken mogelijk naast een studie. Zeker niet als je kids hebt! Ga dan maar eens fulltime leren en werken! Dat trek je niet hoor.
    Ik heb het zelf wel een paar jaar gedaan. Maar zit nu al enkele maanden thuis omdat ik de afgelopen jaar te hard van stapel ben gelopen.

19. paars

paars Fanatiek lid

27 nov 2008
    1.117
    18
    38
    bedankt voor jullie reacties.

de meningen verschillen erg zie ik wel..
    Het is idd niet mogelijk nu naast mijn studie ook nog te gaan werken. vriend werkt natuurlijk ook en is weg wanneer ik thuis ben. dat zou betekenen dat mijn zoontje extra naar de oppas moet dus het geld wat ik ga verdienen gaat naar de oppas

dus die rente loopt gewoon door nadat je niet meer leent?

Ze kijken naar de inkomsten van je ouders ook al woon je samen of ben je getrouwd. mijn vader is omhoog gegaan in bruto inkomsten dus krijg ik weer 100 euro minder.

de extra toeslag heb ik geen recht op want dan moet je partner minder dan 700 euro per maand verdienen

maar als ik een jaar 200 euro bij leen kom je toch niet op een schuld van 10.000 euro? of loopt dat zoo hoog op!

20. liebrando

liebrando Niet meer actief

Ja dat is ook waar, het probleem aleen is dat hier moeilijk te sparen valt op dit moment dus het zal niet een jaar worden maar dan wel een paar jaar voor ik er aan beginnen kan. Maar goed aan de andere kant wil ik ook geen schuld hebben dus ik denk dat ik dan toch maar moet sparen.

Deel Deze Pagina