Ik doe al jaren hetzelfde werk en ben toe aan iets anders. Maar wat? Zelf denk ik aan iets medisch (doktersassistent, med. secretaresse...), maar ik heb totaal geen opleiding in die richting. Hoe kan ik dat aanpakken? Beginnen met een cursus/ opleiding? Is een thuisstudie via NHA ofzo iets? En hoe groot is de kans op werk? Overal hoor je over personeelstekort in de zorg, maar is dat ook voor een functie als dat ik zoek?
Vanuit mijn werk weet ik dat er een grote vraag naar doktersassistenten is. Dus daar vind je vast wel werk in. Ik denk dat een thuisstudie daarvoor niet zo handig is, je moet ook stagelopen. Misschien via zo’n werkend leren traject?
En dat stage lopen is nou net het probleem, want het is ontzettend moeilijk om een plek te vinden. Er is inderdaad een groot tekort aan doktersassistenten, maar door dat tekort hebben ze geen tijd om iemand op te leiden. Ik ben heel lang op zoek geweest, maar ik heb het opgegeven.
Ja dat is natuurlijk ook zo. Misschien dat BBL wel lukt. Ik heb nu al twee keer in korte tijd gezien dat een BBL-er wordt aangenomen, voor een normaal salaris ipv een leerlingsalaris, zo graag willen de huisartsen ze hebben. Ze hopen waarschijnlijk dat die BBL dan blijft hangen na de opleiding. Zijn vaak jonge meiden die daarna fulltime gaan werken, dat heeft de werkgever natuurlijk het liefst.
Oké, stage kan dus lastig zijn. Neem ik mee. En als ik een thuisstudie doe? Kan ik dan al iets betekenen voor een huisartsenpraktijk? Dat ik de praktijkdingen leer tijdens mijn baan. Of heb ik dan echt te weinig kennis en ervaring?
Mijn schoonzusje heeft wel het geluk gehad dat ze is aangenomen bij een huisartsenpraktijk. Zij deed het geloof ik eerst via de LOI en later via capabel. Ik heb wel eens gehoord dat je ‘gewoon’ moet solliciteren op vacatures. Ook op vacatures voor gediplomeerde doktersassistenten. Wie weet heb je geluk. Ik weet wel dat heel veel praktijken een soort van contract hebben met scholen zoals het ROC en Deltion.
Heb zelf een thuisstudie gedaan, het staat leuk op mijn cv alleen verder heb ik er weinig aan qua baan zoeken. De beste optie is om ergens te kunnen starten inclusief een opleiding, alleen dat is zo lastig is mijn ervaring.