en er is GEEN garantie dat als ze uitgeschakeld zijn dat ze niet alsnog afgaan KORTOM gewoon NIET veilig, ik snap niet dat je dat risico wilt nemen..
Bij correcte installatie zijn alle plaatsen op de achterbank veilig om het autozitje op te bevestigen. Uiteraard is het ook mogelijk het autozitje veilig op de bijrijderstoel te plaatsen. Voor een autozitje dat tegen de rijrichting in geplaatst wordt, zoals de meeste baby-autozitjes, moet de airbag zijn uitgeschakeld. Voor autozitjes die met de rijrichting mee geplaatst worden, hoeft de airbag niet uitgeschakeld zijn, maar de passagiersstoel wel in de achterste positie staan. Voor diegenen die geen uitschakelbare airbag hebben.
Oh, ik dacht dat dat een makkie was, nadat ik laatst had gelezen dat dieven 70 airbags oid uit auto's hadden gejat! 8)
Natuurlijk hoeft een maxi cosi niet op de passagierstoel te staan! Hoe hadden wij dat dan moeten doen? Haha! Boven op elkaar stapelen oid ! Hier hebben de kindjes altijd achter in de auto gestaan met de maxi cosi, en binnenkort gaan ze over in de priori stoeltjes en ook gewoon achterin. Wij hebben nooit van die speciale spiegeltjes oid gehad, en het is altijd prima gegaan! Overigens moet onze Purk dalijk in de maxi cosi soms in de andere auto wel op de pasagierstoel, en de andere twee dan achterin. Achterin past namelijk geen maxi cosi in die auto en dan zet ik dus voorin de airbag uit. Ik ga er gewoon vanuit dat we 1) geen ongeluk krijgen en 2) als dat wel gebeurd de airbag dus uit staat en niet toch eruit knalt! Maar gelukkig is dat slechts voor een enkele keer! Over het algemeen laat mn vriend gewoon de grote auto thuis en de andere laat ie dan thuis als ik weg moet! Maar soms heeft hij de andere auto gewoon nodig!
Wij moeten in onze auto de airbag via de boardcomp in- en uitschakelen. De kleine gaat dadelijk dus gewoon op de achterbank. Zie het nl nog niet gebeuren dat ik 'm weer helemaal in ga schakelen als ik zelf of m'n vriend op de bijrijdersstoel zit. Dan ben je zelf dus weer niet beschermd...op de achterbank is toch het veiligste! Ik neem m'n kleintje straks mee naar het dagverblijf waar ik werk en zal elke dag dus 30 min onderweg zijn. In het begin lijkt het me best akelig om met de baby alleen op weg te gaan, hopelijk went het snel!
Bij mijn ouders hebben ze ook de airbags uit de auto gastolen. Zonder beschadiging aan dashboard en stuur! Het is idd helemaal niet moeilijk, de airbag moet na een ongeluk ook vervangen worden. Maar het lijkt me niet dat je hem dan soms eruit haalt en de andere keer er weer in wilt zetten. Anders even een garagebedrijf informeren.
Het is een nieuwe wagen en heb zojuist de handleiding erbij genomen en idd alleen de frontale airbags zijn gevaarlijk indien ze niet uitgeschakeld zijn. En in de handleiding staat ook dat het niet veilig is om het zitje op de passagiersstoel vooraan te zetten. Ik zet haar dan op de achterbank. Ik ga best geen spiegeltje hangen of ik zou daar de hele tijd naar zitten kijken denk ik :-D Dus ik plaats haar het beste achter mijn stoel? Ik vind 't ook wel akelig om met zo'n kleintje de baan op te gaan straks, brrr...
wen je wel aan hoor, effe paar keer wennen, als je zorgt dat je de eerste paar keer samen rijd kan je partner altijd even checken ofzo hoe het met jullie meid gaat (zonder dat jij afgeleid raakt) ik merk wel dat ik stukken rustiger rijd met beeb natuurlijk.. dat zal je altijd wel houden!
Idd de veiligste plaats in de auto is de plaats achter de bestuurder. Omdat je als bestuurder bij een ongeval eigenlijk automatisch je eigen probeert te 'redden' en dan zit de kleine dus aan dezelfde kant als jouw kant. Tenminste zo is het mij uitgelegd! Hier hebben ze altijd een beetje gewisseld, links/rechts achterin gezeten. Straks krijgen ze ieder hun eigen kant, maarja wie moet ik kiezen om op de veiligste plaats te zetten ! Daar moet ik maar niet over nadenken denk ik dan ! En idd de eerste keer alleen met de kleintjes op de weg was wel spannend! Ongeveer net zo een gevoel als voor het eerst alleen in de auto nadat je je rijbewijs gehaald hebt. Dat was ook zo een spannend gevoel! En dit ook! Maar het went snel moet ik zeggen en dan cross je lekker overal heen met je kleintje!
ja klopt. dat zeiden ze van de week tegen mij ook. heel stom gezegd: maar als je rijd moet je op het verkeer letten en minder op je kindje. klinkt cru maar je snapt hopelijk wat ik bedoel!
Inderdaad wou ik ook net zeggen. Pas daar dus mee op want ik herinner me dat hier in Belgie ooit een accident was gebeurd waarbij de MC verkeerd stond en die baby is dood, en de ouders beschuldigd van moord hiervoor!
wij zetten straks de mc op de voorstoel. we wilde hem eigenlijk op de achterbank zetten maar de gordels zijn te kort en een gordelverlenger mag wettelijk gezien niet. 'gelukkig' hebben we alleen een airbag aan de bestuurderskant anders hadden we een easy base of iets moeten kopen en die zijn prijzig. we hebben trouwens een opel corsa uit 2000.
als je gordels te kort zijn kan je een easybase erin zetten, het veiligst EN SUPERMAKKELIJK klik erin en eruit
Bij de auto die we destijds bij onze oudste hadden waren de gordels achterin ook te kort. We hebben er toen een langere gordel in laten zetten bij de garage.
Handig dat ze op de site van MC niet even duidelijk vermelden over welk zitje het gaat dan! Ik was in de volste overtuiging dat dat dus mocht, lekker wel!
ja je KAN hem geloof ik ook niet anders vastmaken als op die manier.. dus je kan hem ook niet verkeerd vastzetten volgens mij (tenminste mijn man krijgt dat toch meestal voor mekaar en nog nooit gebeurd hahaha)