Ontslag genomen; voor mezelf beginnen. Maar nu?

Discussion in 'De lounge' started by Luuz, May 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Dames,

Al een aantal weken heb ik moeite met het feit dat ik naar mijn werk moet. Ik heb er lang niet altijd evenveel plezier meer in en er zijn een hoop zaken die me tegen staan (weinig collegialiteit, altijd wat te zeuren en er is weinig over voor een ander)
    Maar ook het feit dat de kinderen 2 a 3 dagen naar de bso/opvang moeten staat me tegen. Ze vermaken zich daar prima en balen dat ze er over een maand niet meer naartoe hoeven dus het is echt mijn eigen gevoel.

Mijn man heeft aangegeven achter me te staan als ik besluit te stoppen met werken. Daarop heb ik een gesprek aangevraagd en mijn ontslag ingediend. Ik voelde me gelijk 10 kilo lichter. Het zat me blijkbaar meer dwars dan ik in eerste instantie dacht.

Maar nu? Ik wil niet alle dagen bij huis lopen, ik wil ook iets te doen hebben. Ik zou tegen de muren opvliegen na een paar weken.

Nu heb ik een hobby die uit de hand begint te lopen. Een klusje hier, een kleine opdracht daar. Maar eigenlijk kan ik hier veel meer mee.

Een financiering ben ik niet nodig, een locatie is ook geregeld, al zal het meeste vanuit huis of op locatie kunnen.

Maar moet ik me meteen inschrijven bij de kamer van koophandel? Of kan dat ook later? Daar zullen voorwaarden aan zitten lijkt me. Op internet kan ik alleen vinden dat ik dan een afspraak moet maken. Maar goed, een beetje beslagen ten ijs komen is wel zo fijn.
    Moet ik beginnen aan een ondernemingsplan of is dat niet nodig als je zonder financiering aan de slag gaat?

Ik heb een fb pagina, instagram, twitter en een website. Uiteraard nog volop mee bezig en nog niet af, al gaan de likes op fb wel lekker op het moment.

Ik heb zo ontzettend veel ideeen, maar ik heb geen idee waar ik moet beginnen. Iemand die tips heeft?

Luuz

2. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Stoer zeg!

Geen tips maar leuk om te lezen dat je zoiets doet. Wat doe je precies?

3. vaddie

vaddie Fanatiek lid

Nov 30, 2010
    4,016
    1
    38
    Female
    In de buurt van Utrecht
    Die afspraak maken bij de kvk? Zij kunnen je verder informeren lijkt me.

4. Krulpeterselie

Krulpeterselie Fanatiek lid

Apr 27, 2015
    2,585
    1,247
    113
    Een kvk is toch wel noodzakelijk als je bepaalde zaken professioneel wilt aanpakken. Als je de eerste jaren onder een bepaalde winst blijft gebeurd er niets. Dan hoef je zelfs de btw niet af te dragen. Maar voor bestellingen bij groothandels en andere bedrijven heb je toch zeker een kvk (en daarmee ook een btw nummer) nodig.
    Bij die afspraak die je gaat maken kunnen ze je alles erover vertellen.
    Een ondernemingsplan is niet nodig als je geen finaciering nodig hebt. Wel is het fijn van te voren je doelen te bepalen en op welke manier je die doelen wilt gaan bereiken. Zo maak je het tastbaar voor jezelf ipv maar een beetje aan te modderen.

5. Daydreamy

Daydreamy Fanatiek lid

Sep 7, 2007
    3,945
    42
    48
    Female
    Onderwijsassistent
    Ergens in de Polder
    Ook ik heb geen tips, maar wil je succes wensen! echt stoer van je dat je dit doet! :D

Ben wel benieuwd naar wat je doet ;)

6. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,367
    113
    Ik ben niet zo lang geleden voor mezelf begonnen, had wel startkapitaal nodig, maar dit hebben we uit eigen zak betaald.
    Wel heb ik een ondernemingsplan geschreven, en ook twee mensen dit heel kritisch laten doornemen. Niet omdat ik het nodig had voor de financiering dus, maar wel om veel meer te weten te komen over ondernemen. Ik had, net als jij denk ik, nog geen ervaring en door het schrijven van een goed, duidelijk ondernemingsplan leer je zo ontzettend veel.

En inderdaad afspraak maken met kvk, ik heb daar een half uurtje gezeten, als je verder alles duidelijk hebt voor jezelf is het alleen inschrijven, en klaar.

Je moet ook een BTW nummer hebben, als je je inschrijft bij de KvK wordt dat meteen aangevraagd.
    En dan je administratie gaan doen. Ik heb het gelukkig al 2 jaar voor mijn man gedaan en het geleerd, want ik vind het een rotklus. We hebben gelukkig een makkelijk systeem, maar je moet er toch even voor gaan zitten.

Succes!

7. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

Nov 18, 2011
    2,497
    2
    38
    Aangezien je niet zo'n planner lijkt te zijn (je baan opzeggen en dan pas nadenken lijkt me daar wel een indicatie van tenminste ) zou ik hulp zoeken en een goed plan maken. Dat kan via de kamer van koophandel. Vergeet ook niet om voor jezelf realistische inschattingen te maken van hoeveel tijd je kunt en wilt investeren, helder te zijn over je doelstellingen en over hoe lang je het probeert voor je de stekker eruit trekt bij tegenvallende resultaten. Wees ook reëel: wat nu een hobby is, is straks je werk. Dat betekent dat het minder vrijblijvend is en stress kan gaan opleveren. En mensen zullen kritischer zijn op wat je doet.

8. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik ben wel een planner hoor. het opzeggen van mijn baan staat er in principe los van. Ook als ik geen plannen had, had ik mijn baan opgezet. Financieel kunnen we het makkelijk aan als ik stop met werken.

Ik kom uit de horeca en heb daar 2 dagen per week de administratie gedaan en dat ging me vrij makkelijk af, dus daar red ik me wel mee.

Rond 20 juni heb ik mijn laatste werkdag en neem dan eerst twee weken vrij. Even op adem komen en tijd voor mezelf nemen.

Ik kijk even of ik in die twee weken een afspraak in kan plannen bij de kamer van koophandel. Inschrijven lijkt me dan wel verstandig.

Ik heb verschillende ondernemers in de familie dus als ik ergens niet uitkom heb ik hulp genoeg gelukkig.

Ik vlecht haren en morgen sta ik de hele dag op een evenement. Begin juni een kinderfeestje en begin juli een braderie. Samen met een vriendin met een eigen nagelsalon.
    Opties genoeg om aan te beginnen en er liggen veel leuke ideeën.

9. Luuz

Luuz VIP lid

Aug 16, 2008
    23,842
    2,610
    113
    Hier
    Ik heb vanmiddag een aantal dingen op papier gezet. Wat wil ik graag en wat is haalbaar. En belangrijker; wat moet ik daarvoor regelen.
    Over een paar weken ga ik om tafel met een vriendin om te kijken op welke manier we kunnen samenwerken.

10. lievemandie

lievemandie Fanatiek lid

Mar 31, 2015
    1,333
    508
    113
    Female
    Roermond
    KvK organiseert bijeenkomst voor starters. Misschien dat je daar aan kan melden. De bijeenkomst is gratis.

Share This Page