Hoi allemaal, Ik zit een beetje met een dilemma: Ik ben druk op zoek naar een eigen huisje voor mij en mijn meisje. Mijn dochter kan volgend jaar naar de school van mijn voorkeur (vrije school) en in dezelfde stad wilde ik ook een woning zoeken. Nu is er in die stad een groot tekort aan woningen en heb ik wel een woning kunnen vinden in een stad daar vlakbij. Met de trein zou het 10 min reizen zijn naar haar school (ik heb geen auto). Ik vind dat op zich geen problerm maar ik twijfel een beetje omdat mijn dochter dan niet in de buurt woont van haar schoolvriendjes. Wat zouden jullie doen?
Ik zou dat te ver vinden persoonlijk, vooral omdat je afhankelijk bent van de trein. Ik zou dan een school kiezen in je woonplaats.
Zou voor mij echt geen optie zijn. Een paar keer per dag met de trein en dat voor een heleboel jaren.
Ik zou daarin heel gemakkelijk zijn. Vindt school heel belangrijk en als dat je keuze is zou ik zeggen ga dan voor het huis wat je nu hebt gevonden (vindt 10 minuten met trein reuze meevallen) en kijk dan op je gemak voor een huis dat in de stad van je voorkeur school ligt
Ik ook niet. Ik heb ook heel praktisch voor de school gekozen waar ze nu op het kdv zitten. Maar ja, er zitten ook zo'n 10 basisscholen bij ons in het dorp. Alle smaken aanwezig dus de keuze is sowieso reuze.
Ik heb een tijd in Waddinxveen gewoond, mijn zoon zat in Gouda op een kdc.Iedere dag met de trein op en neer...Hij werd 's morgens wel gehaald maar ik haalde hem zelf op.Op zich geen probleem hoor,maandabbo had ik er met 2 weken uit en zoon was gratis (tot 11 jaar). maar er waren zooooo vaak problemen!Dan weer werkzaamheden waardoor de trein helemaal niet reed ,alleen bussen waardoor je 2x zo lang onderweg bent of gewoon treinuitval.Wat denk je van de herfst als er teveel blaadjes op de rails liggen?Of de winter ,als er sneeuwvlokjes vallen?Of de zomer,als de rails te warm zijn (let volgende week maar op...)?Weeralarm,ov staking, noem maar op... Ik ga liever iedere dag met de bus bv, dat is ook niet 100% betrouwbaar maar beter dan de trein.
Is er dan geen vrije school in die plaats? Wat is de afstand? Ik zou niet afhankelijk willen zijn van de trein. Fiets of met de auto is dat geen optie?
Ja je zou het goed moeten afwegen, hoeveel is het huis je waard in die plek? Is de huur beter betaalbaar v.b.? Of is het puur omdat daar nu een woning beschikbaar is? Hoe makkelijk reis je met het o.v.? Als je dat altijd al gewend bent, is het makkelijker schakelen dan wanneer je een auto gewend bent, of overal op fietsafstand vandaan woont. Is echt zo persoonlijk en van meer dingen afhankelijk. Wat je aangeeft is dat je haar niet van haar schoolvriendjes wilt houden, maar aan de andere kant: overal is een mouw aan te passen denk ik dan.
Is eventueel een elektrische fiets voor jou een idee? Eventueel dochter eerst nog achterop en dan met fietskar (mag dat?) En anders een brommer/scooter met kinderzitje? Mijn voorkeur zou het niet hebben in ieder geval. Hoe vaak ik wel niet help op school, voorstellingen heb, ophalen van gym op een andere locatie, bij ziekte.. je bent altijd afhankelijk van of de treinen wel rijden en hoe laat. Naar school brengen duurt dan al gauw 40 min, heen/terug en wachten op trein.
Ik heb zelf op een vrije school gezeten en daar kwamen de kinderen echt uit een omtrek tot wel een uur verder weg. Ik woonde zelf wel op 800 meter van de school maar heel veel klasgenootjes niet. Ik vond dat als kind echt niet leuk. Met spelen was het gewoon super onhandig. (Nou zou ik het persoonlijk al helemaal niet over hebben voor een vrije school, maar dat is een hele andere discussie )
Ow waar begin je aan met de trein....Puber gaat met de trein of bus of niet....het openbaar vervoer is zo wisselvallig. Ik zou liever in een studio wonen naast school, dan 30km verderop in een huis met een tuin, als je school zooooo belangrijk vind.
Ik heb altijd met de trein gereisd dus ik heb er zelf geen problemen mee (dochter weet ook niet anders). Nu reis ik ook 2x per week voor de psz. Daarbij woon ik in het oosten van het land en alles ligt hier meer van elkaar af. Er rijdt trouwens ook een bus, dat zou dan 30 min rijden zijn.
De school heeft wel echt mijn voorkeur inderdaad, dochter gaat daar al naar de psz en ze heeft het daar zo naar haar zin en past daar ook goed. Studio is natuurlijk niet ideaal, ik wil haar ook graag een eigen kamertje geven. Daarbij is het in die stad gewoon ontzettend lastig om iets te vinden momenteel en daarbij ben ik wel echt toe aan een plekje voor mezelf (woon nu met mijn moeder)
Is die tien minuten dan van deur tot deur? Ik zou me over vriendjes niet zo druk maken maar eerder of je altijd wel op tijd op school bent zonder heel vroeg weg te gaan zowel heen als terug. Vooral bij ophalen van school lijkt het me lullig als je dochter vaak staat te wachten.. Of gaat ze naar de BSO? En wat zijn de schooltijden?
Toen ik net gescheiden was wilde ik ook perse in een bepaalde stad wonen. Toen heb ik een mini app gekocht van in totaal 60m2. De slaapkamer hebben we een tussenwandje ingezet en puber had daar een half hoogslaper zodat ze er onder kon spelen. Puber was toen 5 jaar oud. Ik moest wel 4 dgn werken om het te kunnen betalen, maar wat waren we gelukkig daar Die trein zou ik echt niet doen. Er wonen vast zat kinderen bij je nieuwe huis ik de buurt, maar op die leeftijd spelen ze alleen maar bij kindjes uit de klas en met elkaar. Een buurtkindje wat ze niet kennen komt er maar moeilijk tussen. Dan moeten ze echt al ouder zijn.
En zijn er naast de vrije school echt geen andere vormen die je aanspreken. Ik zou een fijne plek voor jou en je dochter zoeken om te wonen waarbij je je jezelf niet te ingewikkeld maakt. Je staat er straks echt alleen voor of komt je moeder nog wel oppassen?
Hoe ga je dat met je werk doen? Ligt dat op dezelfde route? Ik zou het echt een no go vinden. Vertraging/ trein die niet rijdt... een metro vind ik dan nog een ander verhaal, die gaan heel regelmatig.