Help... ervaringsdeskundigen gevraagd...

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door croky, 1 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Hallo meiden,
    Over 3mnd komt ons 1e kindje, en nu zijn we druk met uitzet kopen, kamertje inrichten... loop ik toch tegen een aantal dingen aan waar jullie vast wel antwoord op weten:
    - Is een hangkast echt nodig? Ik wil een commode maken met veel lades en bergruimte
    - Als je een tummytub hebt, moet je dan ook een badje aanschaffen? En moet de tummytub op een standaard?
    - vloerbedekking (warm en behaaglijk) of laminaat (killer maar praktisch)?
    - moet het kamertje helemaal pikkedonker gemaakt kunnen worden?
    - iedereen heeft een hemeltje boven het ledikantje.. ik vind 90% maar tuttig.. heeft zoiets ook nog een echte functie of is het meer voor de aankleding?

...Tot zover m'n vragen. Dank alvast voor jullie reactie!

2. Kathy

Kathy VIP lid

22 mei 2005
    5.535
    0
    0
    Draagdoekconsulent
    Lichtervelde, België
    - Is een hangkast echt nodig? Ik wil een commode maken met veel lades en bergruimte

Ik vind een hangkast handig, want ik hang de meeste kleertjes op een kapstok. Maar echt nodig, het is zoals je zelf het handigst vind. Lijkt voor jou een commode ideaal, dan zou ik zeggen, ga voor de commode

- Als je een tummytub hebt, moet je dan ook een badje aanschaffen? En moet de tummytub op een standaard?

Ik heb geen ervaring met de tummytub, maar ik ken wel mensen die een tummytub hebben, maar die gewoon op de tafel zetten en niet in een standaard en dat werkt ook. Of een badje dan ook echt nodig is, denk ik ook weer dat dit van jou afhangt. Er bestaan anders ook genoeg hulpmiddeltjes om je kindje gewoon in het grote grote bad te doen, zonder dat je een extra babybadje hebt.

Ik zou gaan voor de laminaat, lijkt mij veel praktischer. Je kan natuurlijk tapijt ofzo leggen, maar naar mijn idee te veel stof.
    Bij mijn kinderen is het (momenteel) een gewone vloer en ze hebben daar nog geen last van ondervonden.

Bij ons kan het kamertje pikdonker gemaakt worden, vind ik nog zo handig. Dus voor mij is dit een must.

- iedereen heeft een hemeltje boven het ledikantje.. ik vind 90% maar tuttig.. heeft zoiets ook nog een echte functie of is het meer voor de aankleding?

Mijn dochter heeft een hemeltje gehad boven haar bed, maar niet lang, was niet echt mijn ding. Mijn zoon heeft dit nooit gehad en ook geen last van ondervonden. Dus naar mijn mening is het gewoon versiering en oogt het leuk voor ons.

Ik heb op al je vragen, mijn mening gegeven, natuurlijk doe je ermee wat je zelf wilt. Ik hoop in ieder geval dat je er iets aan hebt.

In ieder geval nog veel succes met de laatste zwangerschapsmaanden. Is best wel spannend zo'n eerste kindje (tweede ook hoor ;)).

3. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    ik heb een grote commode maar kan echt niet zonder me hangkast
    tummytup is maar voor een korte tijd en ja je hebt dus een badje nodig, je kunt ook alleen een tummytup aanschaffen en de kleine als hij/zij wat groter is meenemen in de douche, standaar is handig en ook steiger maar denk niet dat het nodig is, ik heb echter alleen een bad aangeschaft dus kanhier niet echt andwoord op geven
    ik ozu gaan voor laminaat omdat je dat makkelijk schoon kan houden en idealer voor de toekomst als de kleine gaat kleuren, verven etc :)
    ik heb verduisterende gordijnen en vind het ideaal, alicia slaapt veel beter in het donker dus ja ik zou hier wel voor keizen
    ik had een klamboe hangen maar was er na 1 dag na de geboorte alweer vanaf, het was onhandig en ook onpraktisch dus zou hem de volgende keer gewoon weg laten. sommige zeggen dat het kindje zich dan geborgen voelt maar ze sliep ook zonder dat ding prima dus onzin ik weet het niet maar koop er nooit meer een

4. tut

tut Lid

28 nov 2006
    21
    0
    0
    Twente
    Hieronder een antwoord op al je vragen. Ik hoop dat je er iets aan hebt, maar ja alles is natuurlijk wel erg persoonsgebonden.

- Ik vind een hangkast wel fijn. Ik heb in ieder geval wel veel kleertjes die niet zo makkelijk op te vouwen zijn en dan is het wel makkelijk als je ze kan ophangen. Maar ja dat is voor iedereen anders natuurlijk.
    - Ik heb een badje en een tummy tub aangeschaft die beide op dezelfde standaard kunnen (bebe jou). Ik vond het wel fijn om het badje en de tummy tub af te wisselen.
    - Ikzelf heb laminaat en zeker in het begin, met de enorme spuitluiers van mijn dochter af en toe, was ik daar heel erg blij mee. Ook met het badderen, oftewel flink spetteren door mijn dochter, is het wel makkelijk dat je vloer zo weer droog dweilt.
    - Mijn kamertje kan niet helemaal donker gemaakt worden overdag. Mij is uitgelegd dat een kind een goed dag- en nachtritme moet krijgen en dat kan niet als ze overdag in een stikdonkere kamer worden neergelegd. Dan raken ze helemaal in de war.
    - Ik denk dat een hemeltje meer voor de snoezigheid bedoelt is, ik kan in ieder geval geen functie bedenken. Misschien knusheid voor de baby, dat hij/zij niet zo 'open' ligt, maar dat gaat ook niet helemaal op aangezien je baby onderin het bedje ligt en je hemeltje bovenin. Je zou ook een klamboe kunnen nemen, die zijn iets stoerder als een hemeltje vind ik.

Succes met de laatste maanden van je zwangerschap en veel plezier met het aanschaffen van alle spullen.

5. Majel24

Majel24 Fanatiek lid

21 mei 2007
    2.779
    0
    0
    pedagogisch medewerker
    Bemmel
    een hemeltje is inderdaad voor de geborgenheid van je baby. Zonder hemeltje/klamboe kunnen sommige kindjes een beetje "in paniek"raken omdat de ruimte dan ineens wel heel erg groot is om ze heen. Alleen heeft niet elk kindje hier last van dus zou gewoon op je eigen gevoel afgaan. Ik vond een hemeltje ook tuttig dus heb voor een klamboe gekozen.

6. Meiske74

Meiske74 VIP lid

22 mei 2007
    6.571
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb een tummy tub en een badje. Als de kleine in de tub gaat, dan staat die in het badje, dus niet in een aparte standaard. Het badje is handig als je de haartjes van de baby gaat wassen. Dan heb je toch 1 hand vrij.

7. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Is een hangkast echt nodig? Ik wil een commode maken met veel lades en bergruimte.
    Ik heb een commode en een kleine hangkast met lades en een plank om dingen op te leggen. Vind het wel handig voor jurkjes, jasjes enz. die een beetje netjes blijven op die manier.
    - Als je een tummytub hebt, moet je dan ook een badje aanschaffen? En moet de tummytub op een standaard? Nee, hoor, je hoeft niet beiden aan te schaffen en ik denk dat een standaard wel lekker is voor je rug, maar dat ligt een beetje aan je lengte.
    - vloerbedekking (warm en behaaglijk) of laminaat (killer maar praktisch)? Wij hebben laminaat, kan er altijd nog een vloerkleedje op leggen.
    Dan wen je ze er vaak alleen maar aan dat ze alleen in het pikkedonker kunnen slapen. Ik heb een wat donker rolgordijn, maar langs de zijkanten komt nog aardig wat licht. Ik doe hem wel naar beneden als ze overdag slaapt, want als de zon op het raam staat, is het wel heel fel licht.
    - iedereen heeft een hemeltje boven het ledikantje.. ik vind 90% maar tuttig.. heeft zoiets ook nog een echte functie of is het meer voor de aankleding? Is niet nodig. Ik heb de eerste drie maanden er een klamboe boven gehangen van een paar Euro, ideaal tegen de muggen.

8. Niet meer actief

hallo allemaal,
    ik heb als kraamverzorgende gewerkt....
    toenderijd was een stootkussen en hemeltje not done. werd als onveilig ervaren zo'n rand om het ledikantje en een hemeltje.
    de reden: een kind kan wat schuiven en draaien en met de mond tegen het kussen aan komen te liggen en daardoor stikken. of het hemeltje vst pakken, sabbelen en komen te stikken,
    ik moest daarom vaak adviseren het de `1e periode eruit te halen. liet de uiteindelijke keuze wel bij de ouders hoor, maar benoemde het wel.
    ik weet niet of daar nu anders over gedacht wordt? misschien een kraamverzorgende van nu of iemand die daar meer van weet?

zelf vind ik een hemeltje wel leuk juist (niet de tuttige dan haha) . en als je het goed / veilig bevestigd zullen risico's wel minder zijn denk ik zo.
    dus ik weet het eigenlijk nog niet.

echt nodig is het in ieder geval niet. meer versiering inderdaad

9. ProudMum

ProudMum Niet meer actief

- Is een hangkast echt nodig? Ik wil een commode maken met veel lades en bergruimte.

Als jij dat prettiger vind, zou ik dat gewoon doen! Zelf hebben wij wel een kast met hang en leggedeelte persoonlijk vind ik het zelf makkelijker.

Het moet niet, maar kan wel! Wij hebben zelf alleen een badje met standaard maar zelfs die gebruiken we niet veel. Joey vind douchen met papa namelijk heerlijk!

Wij hebben vinyl met een houtnerf erin. Snel gelegd, makkelijk te onderhouden en lekker warm aan de voeten.Iedereen denkt dat het laminaat is!

Ook hier is het maar net wat je prettiger vind. Overdag slaapt Joey in het daglicht. en pas na de fles van 18.00 gaan de gordijnen dicht. Overigens is het dan om 18.00 schemerig in zijn kamertje en word het vanzelf pikkedonker.

Wij hebben geen hemeltje. Zou het bij een meisje misschien wel hebben gedaan maar vond het niet leuk staan in een stoere jongenskamer.

10. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Ik zal ook even proberen je vragen te beantwoorden:

*Hangkast: Ik gebruik hem eigenlijk niet. Ik heb een jongetje, dus dat scheelt dan misschien? (geen rokjes ed?) Jelle heeft 2 bloesjes en die hangen dan wel, maar ik zit er sterk over te denken om mijn man er nog 1 of 2 legplanken in te laten maken. Ik heb het allemaal veel sneller gevouwen als op een hangertje hangen.. :)

*Tummytub: Die kan ook in de gootsteen, op de tafel of op de commode staan. Het is maar net waar je voor kiest. Ik had geen Tummy, maar wel een bad met standaard. Die standaard heb ik alleen in de kraamweek gebruikt. Dat ding stond alleen maar in de weg beneden, (ik heb boven geen douche) en met het badje op het aanrecht vond ik veel fijner.. Ook omdat het badje dan hoger staat en je niet half krom hoeft te staan. Ook al weegt een baby nog geen 3 kilo, op een gegeven moment ga je het wel voelen... :)

*Ik zou gaan voor laminaat. Makkelijker schoon te houden, en je kunt er nog eens een leuk kleedje opgooien... :D En voor je kindje maakt het niet zoveel uit, denk ik. Die ligt de eerste tijd toch nog niet op de grond, en als ze wat ouder zijn kunnen ze daar wel tegen hoor. :D

* Donker maken: Ik heb het niet helemaal donker, zodat het verschil tussen dag en nacht nog wel zichtbaar is. Jelle heeft daar eigenlijk geen moeite mee gehad.

*Hemeltje: Ik had er ook 1, en een functie? Ik heb geen idee of Jelle zich er geborgener door voelde of niet.. Ik heb het wiegje geleend van een vriendin, en daar zat een hemeltje bij (zie album, absoluut niet tuttig ;) ) Als ik het zelf had meoten kopen weet ik niet of ik het gedaan had. Ik heb hem uiteindelijk 6 maanden gebruikt, denk ik.

11. Hanneke

Hanneke VIP lid

18 jun 2007
    14.894
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Nee, is niet persé nodig. Wij hebben commode's met 3 laden, maar erbij ook nog voor ieder een kast met 2 lades en planken, alleen de commode is bij ons te weinig (of we hebben te veel kleertjes :oops: ).

Wij hebben zowel een tummy als een badje, ik vind haartjes wassen in
    het badje makkelijker dan in de tummy. Maar je kan het ook alleen met een tummy doen. Hij kan op een standaard, je kan hem ook op de commode/de keukentafel/het aanrecht zetten. En zelfs in de gootsteen las ik hier onderlaatst.

Wij hebben lamminaat.

Nee, het is maar net waar je je kindje aan went. Zeker in het begin, maakt het echt niet uit. Ze slapen toch wel, licht of donker ;) .

Is voor de aankleding, wij hebben geen hemeltje, maar een klamboe boven de bedjes gewoon voor de mooi, niet met een functie. Gewoon omdat het dan minder 'kaal' is boven de bedjes.

12. kimm1988

kimm1988 Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.125
    0
    0
    Enschede

Ik vind persoonlijk een hangkast ideaal en makkelijk

Het hoefd niet op een standaard. Je kan je baby ook mee onder de douche nemen wanneer de kleine niet meer in de tummytub past.

ik had eerst vloerbedekking maar ben blij dat er nu laminaat ligt vanwege het soppen etc

Geen idee. wij hebben het wel gedaan en wij vinden het makkelijk.

wij hebben er geen en we willen er ok geen. We vinden het saai en tuttig.

13. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Is een hangkast echt nodig? Ik wil een commode maken met veel lades en bergruimte
    Ik heb wel een hangkast met een grote lade eronder. De commode met laden gebruik ik voor de babyspullen zodat ik er in 1 keer bij kan en voor de luiers etc, de hangkast gebruik ik voor de kleertjes, jasjes, handdoeken en badcapes.

IK ga 17 mei wel een normaal badje halen, een tummy tub zijn ze zo uitgegroeid en een normaal badje kan je veel langer gebruiken, ook is het makkelijker met haren wassen. Hij hoeft niet op een standaard, maar zorg wel dat je NOOIT je baby achterlaat als de TummyTub ergens opstaat.

Ik heb geen kil laminaat, ik heb juist heel warm laminaat, rustiek eiken, daaroverheen hebben we een limegroen kleed liggen. Dat kan je natuurlijk ook doen...

Nee, een kind moet een dag en nachtritme hebben. He is wel lekker om een verduisterend rolgordijn te hebben in de zomer, dit ivm warmte tegengaan en omdat het in de zomer om 11 uur nog licht is en om 6 uur in de ochtend al licht is. Ik heb een elektrisch rolluik aan de buitenkant, dat houdt ontzettend veel warmte tegen in de zomer en kou tegen in de winter en het wordt pikdonker in de kamer.

Zoals iedereen al zegt is dat voor de geborgenheid vd baby. Ik heb een limegroen met witte klamboe, maar ik weet nog niet of ik hem erop houdt...

14. chantalk

chantalk Fanatiek lid

Wij hebben een hangkast en ik vind deze wel erg handig.
    In lades lijkt me niet zo handig zoeken als je iets specifieks nodig hebt.

- Als je een tummytub hebt, moet je dan ook een badje aanschaffen? En moet de tummytub op een standaard?I
    n het begin hebben we veel de tummytub gebruikt, maar nu zit Luca in zijn badje in de douche. (we hebben dan ook geen ligbad ;) )

Wij hebben voor laminaat gekozen. Ik vind dat hygienischer dan vloerbedekking.
    Maar ook een deel omdat ik zelf niet tegen vloerbedekking kan en bang ben dat Luca dit dan overneemt.

Als we bij Luca's laatste slaapje het niet helemaal donker maken is hij na een half uurtje alweer wakker :rolleyes:
    Hier is het dus wel handig dat we rolluiken hebben. ;)

Ik had het eigenlijk alleen voor de aankleding opgehangen, maar nu er weer afgehaald omdat Luca het steeds in zijn bedje trok :)

15. Konijn

Konijn Niet meer actief

-Hangkast?
    Nee, je kunt makkelijk alle kleertjes gewoon opvrouwen als dat beter uitkomt. Net wat je zelf wilt.

-Tummytub?
    Wij hebben alleen een tummytub en hoefden niet per se een badje te kopen van het kraamcentrum. Standaard is ook niet nodig. Wij gaan gewoon wassen op het aanrecht, dat is precies de goede werkhoogte.

-Vloerbedekking/laminaat?
    Kwestie van smaak en wat je belangrijk vindt. Ik kies in slaapkamers liever voor laminaat, omdat ik een hekel heb aan 'stofnesten' in die ruimtes. Als je voor een donkere kleur laminaat kiest, valt het met de kilheid best wel mee trouwens. Wij hebben antiek grenen gekleurd laminaat.

-Verduistering kamer?
    Nee, dat hoeft niet. Het schijnt zelfs beter te zijn voor het kindje als het een dag/nachtritme aanwent, dus overdag in een niet geheel verduisterd kamertje slaapt. Bij ons is het alleen als het buiten donker is, donker in het kamertje. Verder blijft het overdacht behoorlijk licht (je kunt alles nog zien). Volgens de consulente van het kraambureau maakt dat niets uit, zeker de eerste maanden niet.

-Hemeltje?
    Wij hebben geen hemeltje. Ik vind het niet mooi en het zijn stofnesten. Soms wordt gezegd dat het een kindje een gevoel van geborgenheid geeft, maar een pasgeboren baby'tje ziet het hemeltje helemaal niet en ligt sowieso zo laag in het bedje, dat het hemeltje helemaal niet boven het kindje zit. Het kan gevaarlijk zijn, wanneer ze eraan kunnen trekken. Een hemeltje is vooral voor 'de mooi', dus als je het tuttig vindt, zou ik er zeker niet voor kiezen.

16. croky

croky Actief lid

9 aug 2007
    428
    0
    0
    Meiden, wat fijn al die reacties! Ik krijg nu een veel beter beeld erbij. Ondanks dat het natuurlijk ieders persoonlijke mening is. Hartelijk dank!

17. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.228
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben wel een kast met hang en legruimte, ik vind het juist prettig om zoveel mogelijk op te hangen, is veel overzichtelijker. Maar met alleen een (grote ;)) commode moet het ook wel lukken.

Voorlopig kan je eerst wel vooruit met een tummytub, als je kindje het leuk vindt. Eva vond de ruimte in mijn buik volgens mij veel te klein ;) en vindt het heerlijk om in bad om zich heen te schoppen. Een standaard lijkt mij wel makkelijk, al heb ik nu zelf het badje in het grote bad staan. Niet zo lekker voor je rug, maar voor die paar minuten per week (Eva gaat 2x per week een paar minuten in bad) maakt dat voor mij niet zoveel uit

Laminaat doet misschien kil aan, maar is heel erg praktisch! Ik heb al zo'n 8 jaar niet meer in een huis gewoond met vloerbedekking, ook ivm allergie

Lijkt me wel handig, zeker voor in de zomer als het lang licht is. Overdag slaapt Eva gewoon in het licht, 's avonds in het donker met een nachtlampje aan. Wij hebben rolluiken

Wij hebben deze http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60054636 van de Ikea dus. Ik hou helemaal niet van hemeltjes/klamboes en dat is ook niet echt veilig.

18. bonnievdakker

bonnievdakker Fanatiek lid

10 jan 2007
    1.081
    0
    0
    Kleuterjuf
    Sassenheim
    maak het overdag niet te donker in het kamertje. Ze moeten een dag en nacht ritme krijgen en dat gaat het meest natuurlijk door de zon.

19. Mirthe81

Mirthe81 Bekend lid

21 feb 2008
    590
    0
    0
    Ik vind het niet echt nodig, ik heb er wel eentje, maar er hangen alleen wat jasjes, vestjes en jurkjes. Deze kan je ook prima opvouwen. Niet noodzakelijk dus.
    Ik had een badje met standaard gekocht en een tummy gekregen. Nova vindt de tummy verschrikkelijk. Ik heb het laatst weer geprobeerd, omdat ze nu wat stabieler is, maar ze zat erin te huilen. De tummy kan op een standaard, maar ik vind 'm wat lager op een stoel handiger.
    Ik wilde eigenlijk vloerbedekking, maar het leek me niet praktisch. Ik heb nu novilon en ik moet zeggen: ideaal! Niet koud en ze kunnen toch spugen en spetteren. Dat is beide namelijk al meerder malen gebeurd en dan was ik niet blij geweest emt vloerbedekking.
    Bij ons wel. We hadden een gewoon rolgordijn, maar hebben later en verduisteringsgordijn gekocht. Ze slaapt nu overdag veel beter. Er wordt gezegd om het niet donker te maken vanwege het dag/nachtritme, maar dat krijg je er op een andere manier ook wel in hoor.
    Mijn moeder heeft zelf een klamboe omgetoverd tot hemeltje. Heel mooi in het aqua en lime. Ik merk dat ze rustiger is als ze er onder ligt.

20. Sijke

Sijke Bekend lid

Is een hangkast echt nodig:
    Niet persé, ik vind het persoonlijk wel handig, maar je kunt ook zonder hoor, vooral als je veel bergruimte hebt in je commode.

- Als je een tummytub hebt, moet je dan ook een badje aanschaffen? En moet de tummytub op een standaard? :
    Wij zijn begonnen met alleen een tummy tub, hier nog steeds favoriet. Standaard vind ik wel handig, maar je kunt wel zonder. Ik zet de standaard gewoon in de douche, dan kun je zelf blijven staan en maakt het niet uit als er water uitklotst (gebeurd vooral als de baby wat groter wordt en gaat spetteren!). We hebben pas later een groter badje gekregen, maar gebruiken die nog steeds maar zelden.

- vloerbedekking (warm en behaaglijk) of laminaat (killer maar praktisch)? :
    Wij hebben laminaat. Je zou ook een leuk vloerkleed kunnen aanschaffen, dan heb je beide, dus het praktische van laminaat en de gezelligheid/warmte van vloerbedekking.

- moet het kamertje helemaal pikkedonker gemaakt kunnen worden?:
    Nee, gewone gordijnen die ook wat licht doorlaten is wel voldoende, als er maar geen felle zon naar binnen schijnt.

- iedereen heeft een hemeltje boven het ledikantje.. ik vind 90% maar tuttig.. heeft zoiets ook nog een echte functie of is het meer voor de aankleding? :
    Vooral voor de aankleding, eventueel tegen tocht. Wij hadden een klamboe (gekleurd met franjes bovenaan). Die hebben we maar een paar weken gebruikt, toen ging A. eraan friemelen en heb ik hem weggehaald, je kunt dus prima zonder als je het niet leuk vindt.

Tip: Gewoon nemen wat je het mooist/leukst vindt. Waar je over twijfelt kun je altijd nog naderhand aanschaffen als je het toch blijkt te missen.

Deel Deze Pagina