Wie heeft een Airfryer? Hoe bevalt het en als je het vergelijkt met een friteuse wat zijn dan de voor en nadelen?
Wij hebben de airfryer XL en vinden het een super ding Patat is heerlijk knapperig, geen vieze geuren/walmen in huis en heel makkelijk schoon te maken. We doen meestal gewone mora frikandellen erin (geen oven) die worden heerlijk maar blijven wel een beetje bleekjes. Kroketten ook van mora en patat meestal ovenpatat van aviko of kreukelfriet van aviko, maar ook wel eens andere eigen merken. Het duurt misschieniets langer dan een gewone friteuse, maar het is echt een stuk minder vet, dus dat hebben wij er wel voor over.
Wij hebben hem nu bijna een jaar en ik vind het een top apparaat! Niet alleen voor de frituur dingetjes, maar ook voor een hoop andere dingen! Hij staat hier zeker 4x per week aan.
Heerlijke friet en snacks. Onze friteuse ligt inmiddels op tde schroothoop. En vaak maak ik ook t vlees voor t avondeten erin. O en ook ideaal dat het gewoon in de vaatwasser kan
Als frituur lijkt mij het ideaal. Maar ik heb wel een zeur van een vent thuis zitten die wil wel goed gebakken spul. Gaan pikanto's enzo er goed in? en kaassoufle ? Zou heerlijk zijn om van die stanklucht af te zijn. Heb het idee dat ik het 3 dagen erna nog ruik.
Ik vind het ook een ideaal ding. We gebruiken hem zeker 2/3 keer per week. Van Mora kunnen de snacks ook in de airfryer en worden ze ook bruin, ziet er toch iets smakelijker uit, hoewel de "bleke" kroketten wel gewoon prima krokant smaken! Ik vind wel dat je diepvriesfriet beter kan gebruiken dan verse friet. Dat blijft toch een beetje droog. Ik doe er ook (al dan niet gekruide) krieltjes in, of kip drumsticks/ spare ribs, veel minder vet. Je schijnt er zelfs een cake in te kunnen bakken, maar daar gebruik ik m zelf niet voor. Tis eigenlijk een kleine mini oven. Ik viond hem overigens wel snel in gebruik. Bij een frituurpan moet je toch ook vaak wachten tot de olie heet is. Nu heb ik ook in 20 minuten friet op tafel of in 10 minuten snacks.
Mag ik ook wat vragen? Ben ook het overwegen hem aan te schaffen. Kan je er ook zelfgemaakte frietjes in doen? Hoe smaken ze dan?
Ik las ergens dat je patat eerst 30 Minuten in water moet leggen om ze knapperig uit de Airfryer te krijgen. Klopt dat? Nog meer tips? Ik raak langzaam overtuigd, Blokker heeft hem in de aanbieding
Wij hebben er ook één! Inderdaad veel minder vet. En niet zo'n vieze, plakkerige, stinkende friteuse die je niet meer schoon krijgt... Frituurpan stond bij ons altijd in de schuur. Airfryer gewoon in huis. Wij gebruiken hem eigenlijk alleen voor snacks... Erg lekker! Als je de frikandellen er wat langer in laat zitten barsten ze, maar zijn ze wel wat bruiner, hihi. Ik vind de frietjes gewoon knapperig. Zonder dat ze eerst in het water hebben gelegen.
als je zelf patat maakt, dan moet je de aardappels na het snijden 30 min. in water leggen om te weken. Dat heeft te maken met het zetmeel en dat is niet zo goed voor je als je dat binnenkrijgt. Andere patat (diepvries en verse uit de supermarkt) kun je er gewoon zo in doen. Wij hebben zelf de XL en zijn er ook super blij mee. kaassouflees van Mora (voor in de oven) zijn heerlijk en Kwekkeboom heeft ook veel snacks voor in de oven ook kaassouflees. Wij doen ook chickenwings, vissticks, krieltjes enzo erin.
Bladerdeeg hapjes, tosti's, vlees, krieltjes en diepvries aardappeltjes! Brocolli hebben we ook 1x gedaan was ook lekker! Mijn moeder kookt er ook altijd haar ei in. Dit wil ik ook nog proberen.
Wij hebben ook een airfryer xl. Heb wel begrepen dat de xl versie beter/sneller is. Wij gooien gewoon 1 zak patat (diepvries) er in voor ons 4en. @30 minuten weken; Bij het acrylamide gehalte van patat gebakken in de Airfryer zien we een groot verschil tussen de diepvriespatat en de vers gemaakte in de Airfryer. Bij de diepvries scoort dit apparaat het laagste gehalte en dus het beste, maar bij de vers gemaakte patat is het acrylamidegehalte bij de Airfryer met afstand het hoogst. Wat is acrylamide? Volgens het Voedingscentrum is acrylamide in proefdieren kankerverwerwekkend. Het is nog niet duidelijk in hoeverre het kankerverwekkend is voor de mens. Over het algemeen krijg je minder acrylamide binnen door een gevarieerde voeding en door weinig chips, zoutjes en patat te eten. Daarnaast moeten aardappelproducten en frites niet bruin, maar goudgeel worden gebakken om het acrylamidegehalte te beperken. Aan de hand van deze testresultaten herziet Philips de handleiding van de Airfryer. Philips adviseert consumenten bij deze om verse friet eerst gedurende 30 minuten in water onder te dompelen en de baktemperatuur tot 180°C te beperken. Bron; Philips Airfryer | Consumentenbond
Wij hebben nu de gewone, maar met 3p (waarvan 1 grote eter en een zoon die een volledige maaltijd eet) wordt die iets te klein, dus nu aan het kijken voor een xl. Wij zijn er dus blij mee De aanbieding bij de blokker is trouwens geen aanbieding hoor bij andere winkels is het precies dezelfde prijs. Ik was nu bij bol aan het kijken, daar hebben ze ook andere merken (bijv princess, goede recenties en de helft van de philips prijs). Denk dat we nu voor een iets goedkopere gaan, het principe is toch hetzelfde.
Wij hebben ook de airfryer xl. Ben over het algemeen best tevredeb maar vind er ook echt wat minpuntjes aan zitten: - er past niet heel veel in het mandje ( friet en snacks samen past niet echt voor 3 personen) - nog weinig assecoires beschikbaar voor de xl airfryer - het apparaat kan soms enorm walmen, bijvoorbeed bij kippenpoten. Ondanks dat ie onder de afzuigkap staat, staat de keuken toch vol met blauwe walm. - die van ons was na 8 maanden gebruik (1x per week gebruik) stuk. Wel netjes gerepareerd maar vind dit toch snel.