kan mijn zus zomaar bij me komen wonen? (op papier)

Discussie in 'De lounge' gestart door TriCo77, 27 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    mijn stiefzusje woonde op kamers en studeerde.
    maar dat liep helemaal verkeerd.
    ze gaat nu weer bij haar moeder (en mijn vader) wonen.
    ze gaat nu hier verder studeren, maar als ze bij haar moeder in woont, raakt ze een heel groot deel van haar studiefinanciering kwijt.
    nu vroeg ze mij of ze op papier bij ons kan wonen, zodat ze haar toeslag kan houden.
    die toeslag is ze hard nodig, voor studieschulden etc.
    haar moeder en mijn vader kunnen haar financieel niet bij staan.
    maar nu vraag ik me af, heeft dat gevolgen voor mij en mijn gezin?
    met de belasting enzo.
    iemand die daar verstand van heeft??

2. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    nou als ze erachterkomen heeft dat wel ook gevolgen voor jou maarrr als zij de post bij jou aan laat komen en jij n gedeeltje van haar kleren e.d. in huis hebt liggen en n soort van kamer voor haar inricht wie wil dan bewijzen dat zij niet bij jou woont?

3. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.070
    2.209
    113
    Brabant
    ik weet wel dat ze er bij het IBG (wat niet meer zo heet volgens mij...) er strenger op zijn gaan controleren, of je de student er ook wel écht woont. en terecht lijkt me, tja, t zijn ook míjn belastingcenten. (we hebben overigens een studieschuld waar je een hele mooie nieuwe auto van zou kunnen kopen, dus weet wel dat we ook ooit student zijn geweest;))

4. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    ja ik vind het ook best link hoor, bah als ze komen controleren dan zit je met de gebakken peren.
    en kamertje voor haar inrichten zit er hier niet in, hebben niet eens een kamer over.
    plus dat ik hier 2 jochies heb rondhuppelen, en als ze vragen of tante hier woont, zullen ze vrolijk nee zeggen

5. nikster

nikster Fanatiek lid

26 sep 2006
    1.434
    0
    0
    Studente, bijnbaan: caissiere
    Enschede
  6. Female24

Female24 Fanatiek lid

15 mrt 2008
    2.595
    0
    0
    nee dan zou ik het niet doen... het ligt natuurlijk eraan hoever je er ook voor wil gaan :D maar het kán wel buiten dat het niet eerlijk is tegenover de belastingbetalers en het feit dat de kids je verraden :p

7. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Het lijkt me niet verstandig.
    IBG gaat zeker strenger controleren. En er is zeker kans dat behalve je stiefzusje ook jullie een boete kunnen krijgen. Bovendien kunnen ze verwachten dat jullie inkomsten genereren van je stiefzusje omdat ze bij jullie woont en dat moeten jullie dan opgeven bij de belastingdienst...

Daarnaast meewerken aan fraude, is ook niet fair tegenover andere studenten en belastingbetalers...

8. MamavanDane

MamavanDane Bekend lid

23 sep 2009
    916
    2
    18
    Centralist meldkamer
    Voorschoten
    Uhm.. het broertje van mn vriend staat hier ook al 2 jaar ingeschreven ivm studiefinanciering. Nog nooit controle oid gehad, enige waar je wel rekening mee moet houden is idd gemeentelijke belastingen enz. Die worden verhoogd omdat er meerdere 'volwassenen' wonen

9. TriCo77

TriCo77 Fanatiek lid

10 mrt 2006
    1.591
    0
    36
    heb haar net laten weten dat wij er vanaf zien, vind het heel vervelend voor haar, ze is het geld echt nodig.
    maar mijn man vind dat ze ook maar een baantje moet zoeken, wat ze toch al van plan was.
    maar ik heb geen zin in onzekerheden en gedonder.
    en wil zeker niet frauderen, als we de ruimte hadden, had ze sowieso wel hier kunnen komen wonen.
    dankjullie voor jullie reacties, heeft me wel over de streep getrokken om het niet te doen.

10. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Ik zou het ook niet doen hoor. Het blijft fraude natuurlijk.
    Daarnaast is die extra toelage natuurlijk bedoelt om woonlasten e.d. te betalen (die ze dus niet heeft) en niet om schulden af te betalen. Ik zou ook wel studiefinanciering willen ontvangen om mijn studieschuld af te kunnen betalen.

11. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Oh, oeps, had je berichtje nog niet gelezen. Verstandige beslissing!

12. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    verstandige beslissing. lijkt me wel lastig om te zeggen als het familie is heh?

fraude blijft fraude. Als iedreeen zou frauderen "omdat ze het geld zo goed kunnen gebruiken" dan zou er geen regeling meer bestaan in nederland.

13. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.036
    1.857
    113
    Provincie Groningen
    Fijn dat jullie een beslissing hebben genomen.
    Ik zou het ook niet doen...het is en blijft fraude, waar ze zich alleen maar verder in de nesten mee kan werken.

Laat haar inderdaad maar gewoon werken voor haar centjes, zoals de meeste studenten doen.

14. miekie82

miekie82 Fanatiek lid

8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Je heb je beslissing al genomen, en de juiste!

Maar toch moet ik ff kwijt: van dit soort dingen gaan mijn haren overeind staan! Uitwonende studiefinancering is niet voor niks alleen voor uitwonende studenten, als je thuis woont heb je gewoon pech. Ik houd helemaal niet van mensen die op deze manier extra centen ontvangen. Je krijgt waar je recht op heb en anders gewoon lekker niet!
    Als iedereen het zo zou doen blijft er weinig over voor de andere en is dadelijk de student die er wel echt recht op heeft de pineut!
    Net als mensen die een uitkering krijgen en ondertussen bij iedereen verkondigen zwart te werken en toch echt niet van plan zjn moeite te doen voor een baan!
    Sorry moest het ff kwijt... hihihi

kus miek

15. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.676
    902
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Is een postadres geen optie?

16. Haasje83

Haasje83 Bekend lid

30 mrt 2009
    654
    0
    0
    Amsterdam
    ben zelf altijd heel huiverig geweest van lenen bij de ibg, maar de voorwaarden zijn best gunstig.
    Ze hoeft pas 10 jaar na haar afstuderen te beginnen met aflossen en mocht ze het niet binnen 10 jaar af kunnen betalen (geen baan vinden of zo weinig verdienen waardoor het onmogelijk is) wordt de lening kwijt gescholden!
    Wil hiermee niet zeggen dat ze zich maar scheef moet lenen, maar wel dat ze niet te veel moet gaan werken (zelf gedaan en daardoor studievertraging opgelopen... is duurder dan lenen hoor!)

En als je iemand op je adres laat inschrijven, niet alleen voor stufie, kijk naar de gevolgen! heb je een huurhuis, heb je dan nog wel recht op huursubsidie?! gemeentelijke belastingen gaan omhoog etc

Oja, willen de ouders niet mee betalen of kunnen ze het niet?! Als ouders onder een bepaalde drempel zitten qua inkomen kan je stiefzusje recht hebben op extra stufie...

17. Kuona

Kuona Fanatiek lid

7 dec 2007
    1.258
    6
    38
    Dit klopt volgens mij niet hoor. Je moet na twee jaar beginnen met aflossen. Dan moet je het binnen 15 jaar aflossen. Vergeet ook niet dat er gewoon rente gerekend wordt (al is dat wel minder dan bij de gemiddelde lening).

18. Nen87

Nen87 VIP lid

17 sep 2008
    6.469
    10
    38
    Ik ben zelf nog student en heb vorig jaar moeten aantonen dat ik woonde op het door mij opgegeven adres!!! Ik moest bankoverschriften opsturen waarop de incasso van de hypotheek te zien was en onze koopovereenkomst met mijn naam erop! Dus ik zou er niet aan beginnen al zou je iemand nog zo graag willen helpen. Uiteindelijk moet diegene misschien wel een dikke pot geld terugbetalen...

19. raspberry

raspberry Niet meer actief

Dat zou fraude zijn en het IBG is er strenger op gaan controleren.... Dus misschien kan je stiefzusje er beter een goedbetaald baantje bij zoeken en gewoon ook op papier gewoon thuiswonen...

20. raspberry

raspberry Niet meer actief

(Want als ze erachter komen moet ze alles terugbetalen).
    Die studieschuld zou ik me nog niet zo druk om maken trouwens, als ik haar was: je begint pas met betalen als je dat qua inkomen kunt behappen en lost af wat je in 15 jaar met goed fatsoen terug kunt betalen. Ik vind de richtlijnen daarvoor bij het IBG altijd behoorlijk soepel... (ik begeleid jongeren die regelmatig met een studieschuld zitten, vandaar).

Deel Deze Pagina