broodje gezond

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by einad, May 17, 2017.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Wat een interessant programma op ned3!

Met name over Enummers.

2. jt82

jt82 Fanatiek lid

Aug 17, 2009
    1,628
    98
    48
    Ja was heel erg interessant, zo zie je maar he?
    Zoveel mensen die er zo fel op tegen zijn maar feitelijk eigenlijk dus niet weten hoe en wat.

3. Ja ik vond het echt een enorme eye-opener!
    Vooral omdat mensen zo tegen Enummers zijn, maar die kunnen ze helemaal niet goed onderbouwen.

4. Zara75

Zara75 VIP lid

Jul 10, 2007
    12,032
    6,135
    113
    Happyland
    Wat was de conclusie uiteindelijk? Heb het niet gezien.

5. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

May 28, 2015
    328
    97
    28
    Female
    Voor mij was de conclusie dat de hele hype rondom E-nummers nergens over gaat. Zelfs in de meest natuurlijke producten (zoals aardbeien, banaan en zwarte bessen) zitten van nature al diverse (meer dan 10) E-nummers.
    Wil je teveel aan aspartaan binnen krijgen, moet je minimaal 19 liter cola-ligt per dag drinken, en dat niet 1 dag maar iedere dag.
    De E-nummers zijn zelfs ingevoerd om ons te beschermen, het zijn namelijk 'door de EU goedgekeurde hulpstoffen', maar dat was iets wat mij al bekend was.

Wat ik ook een belangrijke conclusie vond is dat producten met veel E-nummers ongezonder zijn, maar dat dat komt doordat dat ook vaak de producten zijn met veel vet en suikers. (heeft niks met E-nummers te maken dus).

einad, jt82 and Zara75 like this.
  6. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,912
    113
    Female
    Erg interessant!

7. jt82

jt82 Fanatiek lid

Aug 17, 2009
    1,628
    98
    48

En dat zelfs in zuurstof E- nummers zitten! Die hele aniti hype kan dus maar beter weer gauw overwaaien ;)

Chocolat and Lizzy1985 like this.
  8. Lizzy1985

Lizzy1985 Actief lid

May 28, 2015
    328
    97
    28
    Female
    Haha precies!

Wat ik wel een beetje miste was een deskundige die tegen de E-nummers was, of in ieder geval iemand die zich er professioneel mee bezig houdt, en niet mensen van de markt.
    Nu kan ik me gezien de constateringen in het programma voorstellen dat er geen echte deskundigen zijn, maar had dan in ieder geval vermeld dat je ook hebt gezocht naar professionele onderbouwing van de andere kant, maar dat die niet te vinden was.

Al met al vond ik het verder een erg goed programma, waarbij veel aannames (eindelijk ;)) onderuit werden gehaald.

9. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Dat moet ik nog maar even terugzien. Ik heb destijds begrepen dat E-nummers tot 500 oké zijn. Dat dat natuurlijke stoffen zijn, alles daarboven is kunstmatig. Ik hou de regel aan dat wanneer het een product betreft met meer dan 10 ingrediënten, er dan nog weinig natuurlijks aan is.

Caithy and nizzie86 like this.
  10. jt82

jt82 Fanatiek lid

Aug 17, 2009
    1,628
    98
    48
    Uit de uitzending kwam naar voren dat (bijna?) alle E-nummers natuurlijk zijn. En zo niet dan zit er maar zo'n kleine hoeveelheid in dat dat never nooit niet schadelijk kan zijn voor ons.
    En dat het lichaam ook niet het verschil kan opmerken tussen de natuurlijke en eventuele niet natuurlijk E-nummers dus dat het allemaal vrij weinig uitmaakt.

11. Miss Appletree

Miss Appletree VIP lid

May 21, 2013
    5,119
    193
    63
    Somewhere out there
    Aha, ik zal de uitzending binnenkort eens bekijken. Ik ben wel benieuwd wie ze hebben geïnterviewd voor het programma.

12. klaver85

klaver85 Bekend lid

Nov 26, 2014
    757
    182
    43
    Leuk programma, gekeken door dit topic!

13. Gisteren weer gekeken, ging over chocolade

Share This Page