Als je net als ik met een gat van 3 jaar in je cv zit val je al snel af als sollicitant... (altijd tbm geweest en dus idd net gescheiden, 13 jan uitgesproken) want ik solliciteer met werkelijk kapot, elke maand minimaal 30 gaan de deur uit en ik zit hier nog steeds... zonder werk, dus 'gewoon' aan het werk is makkelijker gezegd dan gedaan Maargoed ook ik ken ze wel die er gebruik van maken uit gemakszucht hoor en die zitten te juichen om de regeling van tot 5 jaar thuis blijven, het weerhoudt mij er alleen niet van om toch door te blijven gaan, laat mij maar lekker aan het werk gaan, heb het thuis blijven wel weer gezien hoor! haha volgens mij geldt er geen max hoor, ze willen gewoon dat moeder voor kind blijft zorgen tot 5 jr. dus bij 6 kinderen zitten ze gewoon (even uitgaande van 1 jr tussen elk kind) 10 jaar thuis. Maken ze het echt bont en ze gooien er elke keer vijf jaar tussen dan 30 jaar Edit: vraag me alleen af hoelang het duurt voordat ze deze regeling toch weer terug draaien, kost ze een hoop geld zo...
Goh,ik denk dat ze dit nu handhaven omdat zij ook zien dat er niet voldoende werk is voor iedereen. Jammer en helaas worden vrouwen met kinderen nogal vaak gezien als niet flexibel etc etc,en zeker in deze tijd ; voor jouw 10 andere... Weet het niet hoor,maar dat denk ik. Vreemd om te lezen eigenlijk dat sommige denken dat je in deze tijd zo banen kunt krijgen.. zo gemakkelijk gaat dat helaas echt niet...
Je kunt alleen maar trots opjezelf zijn dat jij niet zo'n instelling hebt als diegenen met gemakszucht waar je het over hebt. ! Een vangnet is altijd goed, alleen gaat deze regeling veel verder dan een vangnet wanneer het nodig is, maar stimuleert dit die doelgroep die misbruikers om op hun luie gat te blijven zitten. ( dan kun je uitgaan van die 30 jaar) Die groep misbruikers kom ik hier tegen, de meest luxe dingen dat je denkt waar doen ze het van en willen werken hoo maar. Van alles willen profiteren en van andere dingen onderuit komen. Ik snap ook wel dat mensen niet makkelijk aan het werk komen maar een vrijwilligerswerk zou wel een hele goeie zijn, een tegenprestatie. En die tegenprestatie vragen ze hier bij diegenen nog geeneens.
ik heb ook wajong maar dat betekend nog niet dat je voor de volle 100% kan werken hun wilde de mensen die minder dan 100% afgekeurd waren naar de bijstand doen in ons geval zou er dan een loon wegvallen want ik kan voor 5 a 10 % werken en ben getrouwd is toch wel heel vervelend als je dan ineens 100% moet werken omdat ik geen recht meer heb op bijstand. en hoe graag ik ook zou willen werken ik kan het niet.
Ik ben wel blij met deze wet. Niet omdat ik niet wil werken, heel graag juist. Maar omdat ik nu ook loze sollicitaties heb om aan mijn plicht te kunnen voldoen. Ik ben niet helemaal gezond, van de arbo-arts mag ik vanwege de combi alleenstaand/kinderen/medische issues niet meer dan 20 uur werken. Laat dat nu op dit moment ook mijn werkplicht zijn. Maar met mijn (hbo)opleiding kan ik door mijn medische geschiedenis nagenoeg niks meer. Ik kan dus wel hbo-niveau aantonen maar geen relevante ervaring, ik heb een gat in mijn cv, dat is in deze tijd niet erg aantrekkelijk. Daarnaast zijn er nog een hoop contra-indicaties (bijv. niet duwen, trekken, tillen, repeterende bewegingen, geen stress, targets, agressie, plotselinge geluiden waar ik van zou kunnen schrikken, rustige omgeving, regelmatige tijden, etc.). Dan valt het, zonder juiste papieren, niet mee om een passende baan te vinden. Er valt zo ontzettend veel af. Ik ben niet te beroerd om in een callcenter te gaan zitten, maar daarin wordt flexibiliteit verwacht en zijn er vaak targets. Ik wil best schoonmaken maar dat acht de arbo fysiek te uitdagend, magazijnwerk mag niet vanwege tillen etc., een fabriek niet vanwege omroepsystemen, zo zijn er dus bij heel veel banen haken en ogen vanwege mijn specifieke situatie. Ik moet me aan die contra-indicaties houden vanwege verzekeringen enzo. Ik kan niet het risico nemen om het naast me neer te leggen want ik heb twee kleine kinderen om voor te zorgen. Maar doordat ik dus wel onder die 20 uur werkplicht val móet ik solliciteren ook als er geen gepaste vacatures zijn. De gemeente heeft zelf al aangegeven dat omscholing het beste zou zijn maar dat zij dat niet voor mij kunnen betalen. Tsja, dat kan ik ook niet van die bijstand. Vrijwilligerswerk mag ik niet doen want dat zien ze als werkbelemmering (ik denk dat er wel meer moeders zijn die echt wel iets vrijwilligs willen doen zolang ze geen betaald werk hebben, maar dit wordt vanuit de sociale dienst vaak verboden). Daarom ben ik blij met deze wet. Ik kan blijven solliciteren op gepaste functies, maar de druk is dan wel een beetje van de ketel. Op dit moment zit ik in een reintegratieproject en werk ik in een verzorgingstehuis. Heel erg leuk! Maar na 3 maanden MOET ik ermee stoppen, dat is toch zonde?! Wanneer gaat dit eigenlijk in?
als het goed is volgend jaar. Over dat gat in je cv betreft..dat gat wordt alleen maar groter , dus lijkt me alleen maar lastiger om ooit weer op de rails te komen als de handdoek in de ring wordt gegooid. Volgens mij deden ze wel aan opleidingen bij de gemeente. Vrijwilligerswerk vult je cv op dus wel raar dat ze dat niet goed vinden.
Ik zie het inderdaad als tijdelijk vangnet, en ik kan ook echt opkijken van de mensen die riant leven van hun bijstand, ik vraag me af hoe ze dat doen?! Als ik nu kijk wat ik ongeveer krijg en daar vaste lasten van af haal dan heb ik echt geen geld om riant te leven haha... maargoed dat komt vast omdat er ook mensen zijn die zwart werken Word mij ook gezegd hoor, maar no way... dat durf ik niet eens! En als ik de regels dan ook las in de brief die ik kreeg voor mijn intake gesprek dacht ik wauw.... hoe komen al die mensen die ik ken onder hun sollicitatieplicht uit? Want ze solliciteren niet... maar krijgen wel 100% uitkering! Terwijl ze toch echt de regel hebben 100% solliciteren = 100% uitkering en dat word steeds minder bij minder activiteit en 0% bij 0 activiteit. maargoed ze zullen het ook niet allemaal kunnen controleren denk ik? Aan de wajong zitten volgens mij ook nog haakjes en oogjes... Zo ken ik er ook 1 die 1x 30% is afgekeurd en daarna zich in alle hoeken en bochten heeft gewrongen om 100% te krijgen, zonder indicaties van artsen oid, nee gewoon heel goed kunnen 'lullen' Verder kan ze namelijk prima van alles doen, waaronder daarnaast zwart werken, deze mensen leven dus ook in luxe met bij wijze van elke maand een nieuwe tv. Was ex schoonfam vandaar dat ik het van heeeeel dichtbij heb gezien.
Wat je schrijft over de Wajong en even 'lullen' om je arbeidsongeschiktheid naar 100% te krijgen is nu echt niet meer mogelijk. Ik werk met Wajongeren en ben op de hoogte van de keuringen die hier vooraf gaan aan en de bewijsstukken die door verzekeringsarts en arbeidsdeskundige worden gevraagd. De laatste jaren (ervaring gebaseerd op de laatste 6/7 jaar) is de keuring zeer zwaar geworden en krijg je echt niet zomaar een Wajong. Zelfs bij diagnoses die het functioneren op de arbeidsmarkt best moeilijk maken, wordt de aanvraag regelmatig afgewezen. Ik ben blij dat bepaalde regelingen binnen dit accoord zijn afgezwakt en dan vooral de regeling met betrekking tot de Wajong. Over de niet-sollicitatieplicht van alleenstaande moeders tot 5 jaar ben ik niet te spreken. 5 jaar lang (even slechts uitgaand van 1 kind) afwezigheid op de arbeidsmarkt maakt terugkeer wel erg moeilijk. De kans dat die moeder daarna wel weer aan het werk kan is wel erg klein. Dus ik ben niet per se voor fulltime werken, maar wel voor parttime werk, vrijwillig of betaald of het volgen van een opleiding met stages. Dit met als doel wel contact te houden met de arbeidsmarkt zodat de kans op terugkeer wel groter wordt.
WWB: vrijstelling arbeidsplicht alleenstaande ouders met jonge kinderen | IPSZ Nieuws Bovendien mag je dan echt niet lekker thuis bij de haard gaan zitten, maar moet je wel degelijk scholing volgen of stages lopen. Althans in deze gemeente werkt dat wel zo.
hiermee bedoelen ze mensen die ook 30 - 50 % kunnen werken of na een operatie/behandeling terwijl ze in de wajong zitten weer iets beter zijn geworden en daardoor dus weer iets meer kunnen. Maar vind maar eens een werkgever als jij bijv. max 12/16 uur kan werken, pauze tussendoor nodig hebt, niet mag/kan tillen, niet kan duwen, niet kan bukken etc. Weet niet hoe dat in belgie is als je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent, maar de meeste "nieuwe "(laatste jaren is de procedure echt zwaar geworden om uberhoupt recht te hebben op wajong) wajongers willen wel werken maar kunnen geen werk krijgen of behouden . Ik ben erg blij dat de regels voor wajongers zijn versoepeld, het was dus eerst alleen als je 100 % afgekeurd was behield je wajong en als je dus bij 80% afgekeurd was moest je gewoon gaan werken of de bijstand in met sollicitatieplicht enz. Prima om dat voor die 20 % te werken maar wederom die banen zijn er gewoonweg niet. Ik vergelijk het wel eens met iemand die in een ziekenhuis ligt en 3 uur per dag naar beneden mag of eigen dingen indelen. daarvan verwacht ook niemand dat ze die 3 uur werken per dag . zo kun je ook naar de meeste wajongers kijken. die zijn ook gewoon ziek en dat is niet hun keus. Alleen zien mensen je als je een "goede"tijd hebt of zien alleen dat jij bijv. boodschappen doet dat je daarna 2 uur plat moet en de rest van de dag + dag erna zoveel pijn hebt dat zien ze niet. en er zitten zeker rotte appels tussen, net als in de bijstand. maar de meeste wajongers zijn echt wel beperkter alsdat aan de buitenkant te zien is.