overleggen jullie met het CB over voeding??

Discussie in 'Voeding' gestart door kiddie, 11 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. kiddie

kiddie Niet meer actief

Dit lijkt me interessant om te weten, waar halen jullie de kennis vandaan, en vragen jullie het op het CB?

Ik praat nooit op het CB over voeding. Ik weet dat het advies van bijvoeding 6 maanden is, verder heb ik een lijstje wat wanneer ongeveer mag, ik vraag of overleg nooit met hun. Naar hoeveelheden vragen ze ook nooit trouwens. En als ik me afvraag of DL iets hebben mag of niet, stel ik de vraag hier ;)

Zus bijv zou vragen op het CB of met 4 maanden met fruit mocht beginnen omdat ze binnenkort werken moet en de fles niet zo gaat. (Ze geeft BV) Dan denk ik: Waarom? Ze zegen toch: Liever niet maar ze kunnen je niet tegenhouden!! Ben ik recalcitrant??:(

2. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Wij hebben ons eigenlijk vrij weinig van de CB-richtlijnen aangehouden. Wij zijn van mening dat ieder kindje zijn eigen ontwikkeling heeft en dus ook op andere leeftijden ergens aan toe kan zijn. Zo zijn wij rond de 3 maanden al begonnen met bijvoeden, gewoon omdat onze dochter er aan toe leek. Ook brood is eerder geïntroduceerd en het mee-eten met de pot ging ook al veel sneller. Zoutloos e.d., tussendoortjes.. Gewoon wat wij wilden geven aan haar.

Voor mij is het CB er alleen om de ontwikkeling/groei van mijn kindje in de gaten te houden + de vaccinaties, eten/slapen/drinken bepalen we zelf wel. Al kan ik me wel voorstellen dat sommige ouders volgens de 'richtlijnen' hun kindjes (bij)voeding geven, of bijv. als er problemen/vagen zijn met betrekking tot slapen, eten e.d. Hebben wij echter nooit de behoefte aan gehad, alles verliep dan ook heel soepel en zonder ook maar enig probleem.

3. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    ik overleg niets met het cb. ga erheen omdat het moet en benieuwd ben hoe zwaar reza is. ik hoor van ieder cb verschillende adviezen komen en vaak dingen die ik echt belachelijk vind.
    mn informatie haal ik van moeder, zus, vriendinnen of hier. hoewel de meeste baby dingen common sense blijken te zijn en na het inwinnen van de info ik al het juiste bleek te doen of te gaan willen doen.

4. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Ik ben nog nooit langer dan 5-7 minuten binnen geweest bij arts of verpleegkundige. Ik heb nooit vragen, kind doet alles volgens het boekje dus klaar is Kees. Recalcitrant ben ik zeker niet... heb gewoon geen vragen en dus hoeven ze ook niets te zeggen.

Ik ben trouwens helemaal niet tegen het CB. Maar het CB geeft adviezen en die moet je wel kunnen en willen aannemen. Ik lees hier te vaak dat men van het CB 'moet'... onzin.. dat hoor je zelf. Ze geven adviezen en die pak je op of leg je naast je neer.
    En iedereen die 'tegen' het CB is, ga dan niet. Dat scheelt ons allemaal uiteindelijk een boel geld.

5. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Ik overleg weinig met mijn CB, sterker nog, ik heb geeneens een schemaatje of foldertje over voeding meegekregen bij de tweede en dat ook niet gemist.
    Bij het eerste CB zeiden ze gewoon dat ik moest doen wat bij mijn kindje paste, die waren niet zo van schemaatjes, bij dit CB ook niet. Ze vertellen wel bij elk bezoek even kort wat over vitamine D en vanaf wanneer ze gewone melk of brood mogen, maar eigenlijk gaat het verder niet veel over voeding.
    Wel handig als je gewoon wat basiskennis hebt van wat je vanaf welke leeftijd kunt geven, maar verder gaat het toch allemaal aardig vanzelf, tenminste hier, dus ik heb weinig te overleggen.

6. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier geen advies gevraagd. Ik vertel wel eens hoe ik het doe en dat is prima. Zo was onze arts ook wel een voorstander van Rapley, vond ik dan wel weer leuk om te horen.
    Verder doet deze dame het hier prima.
    Ze is allergisch voor koemelk en soja en daarin had ik niet zoveel aan het cb maar ook niet aan de huisarts. Maar het is ook wel lastig natuurlijk om de vinger erop te leggen.
    Dus meestal zoek ik het gewoon zelf uit. En ik volg verder het schema van borstvoeding.com

7. lizab

lizab Fanatiek lid

7 mei 2007
    3.467
    1
    0
    planner kraamzorg
    Drenthe
    Het is echt een misvatting dat het CB moet.
    De ha kan net zo goed de entingen geven.

Wij gaan niet naar het CB, wel naar een antroposofisch CB. Past beter bij ons, achterliggende gedachte is nl. dat je kindje zelf zijn grenzen en behoeftes aan kan geven. En die arts geeft ook gewoon entingen.

Ben bij de jongste wel begonnen bij het CB, maar lag constant overhoop. Dan was ze weer te ligt, dan te zwaar, het liep constant fout met afspraken en ik heb echt de meest foute adviezen gehad.

Met ons antroposofisch CB overleg ik wel een hoop, maar we trekken ondertussen wel gewoon ons eigen plan.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Nee hoor, over dat soort dingen weet je meestal wel wat ze gaan zeggen. Julia eet de laatste tijd niet goed, en dan vraag ik ze wel voor advies. Het is vaak gewoon even iemand die je helpt met beslissen, even meedenkt. Verder zijn het ook gewone mensen!

9. Diddlmouses

Diddlmouses Fanatiek lid

Ik vraag ze ook nooit over voeding, maar vertel ze wel wat ik geef.
    Maar mijn CB is heel relaxt, Lisa heeft tot 13 maanden nog op 2 nachtflessen gezeten. het enigste wat ze vroegen was of ik er problemen mee heb, nee, nou dan hun ook niet :D

Nu met Lot zijn ze ook heel makkelijk, Lot zit onder de onderste lijn met dr gewicht maar ook daar doen ze totaal niet moeilijk over.

10. Tord

Tord VIP lid

26 okt 2009
    7.304
    299
    83
    ik heb er wel besproken dat ik, in ieder geval nu, vegetarisch wil voeden. Op het cb hebben ze me toen geholpen met welke soort producten ik kon geven enz.
    Vond het wel handig, om eens een mening van een deskundige te horen. of ik er nou iets mee doe of niet (in mijn geval dus wel :) ).

11. BabeBabe

BabeBabe VIP lid

14 jul 2009
    13.173
    3
    0
    Logistiek
    Fryslan
    ik overleg niks, maar beantwoord gewoon hun vragen.
    Toen ze met 12 weken vroegen hoeveel hij kreeg en ik zei 4 flessen van 180cc... dat was wel vroeg voor 4 flessen... tja, dat zal, maar menneke doet het er goed op, dus laten we het zo :)

Wij hebben gelukkig een hele aardige arts, een oudere vrouw, die dus een hekel vind aan alle nieuwe regeltjes&wetjes en liever heeft dat je het zoveel mogelijk op je eigen moederinstinct doet, en dat gaat hier prima :)

12. Luuz

Luuz VIP lid

16 aug 2008
    23.842
    2.610
    113
    Hier
    Nee hoor, over voeding overleg ik weinig.. Ze vragen wel altijd wat Lenn eet op een dag en hoeveel en dat vertel ik ook.. Krijg wel altijd commentaar ergens over, maar daar doe ik eigenlijk niks mee..
    Wij bepalen wat Lenn eet en niet het CB.. Ik informeer eigenlijk altijd hier als ik vragen heb:D

13. Daan78

Daan78 VIP lid

25 jun 2008
    8.202
    1
    0
    Apeldoorn
    Als nieuwbakken mama vond ik het wel prettig. Maar hier haal ik veel meer info vandaan. Het cb is moeilijk te bereiken en lijken me eigenlijk nooit goed te begrijpen als ik wat vraag. (maar dat kan ook aan mijzelf liggen haha).

Al vrij snel ging ik gewoon mijn eigen lijn volgen. Of naja, ik keek gewoon naar mijn kindje, sprak er met mijn man over en proberen maar.

14. adi

adi Niet meer actief

Ik heb in het begin wel geprobeerd te luisteren en te overleggen met voeding. Maar het viel me een beetje tegen. Ze wisten niet zo goed wat ze nou moesten adviseren voor prematuren, en vroegen aan mij of ik de eerste maanden mijn voedingsvragen aan de KA wilde stellen.

Daarna ging het beter. De wijkverpleegkundige is echt geweldig, ze staat altijd klaar. Maar ik heb ze voornamelijk nodig om te meten, wegen en enten. De rest van de info kom ik zelf achter.

Op een of andere manier heb ik helemaal geen hoge dunk van die artsen daar. Komt omdat ik echt een paar domme tips heb gekregen, dan denk ik soms 'ben jij echt een dokter'?
    - bijv. Geef de ijzerdruppeltjes maar door haar fles...'eeuuhhmmm :(;
    - geef maar wat thee tussendoor (met 2 maanden) enz..

15. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik hebeen geweldig CB. Ze geven niet ongevraagd advies, en zijn precies zoals ik ben. Kindje weet zelf wel wat ze nodig heeft, tot 6 mnd volledig bv, nachtvoedingen geen probleem etc etc.
    Ik heb geen advies gevraagt, maar ben vorige week wel bij een ochtendje over bijvoeding geweest. Vondhet toch wel interessant. Tot mijn verbazing raden ze de rapley methode aan!!

16. Kimmm

Kimmm Actief lid

14 jul 2010
    438
    0
    0
    Amsterdam
    wat is nu precies het verschil tussen een antroposofisch cb en een regulier cb?

Deel Deze Pagina