Al 1+ jaar bezig voor een 1e kindje

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door Dana, 19 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Spannend @InaIna kan me voorstellen dat het erg snel opeens gaat. Andere kant wel goed dat ze het gaan aanpakken en gaan monitoren. Ik dacht dat rond CD 10 eerste echo vrij normaal is? Maar kan me vergissen hoor.
    Hoop dat het gaat schelen met het bloed verlies!

InaIna en Orchid24 vinden dit leuk.
  2. InaIna

InaIna Lid

1 feb 2020
    68
    31
    18
    Vrouw
    Ik hoop het oprecht ook, want ik ben er echt klaar mee iedere maand. En je hebt idd gelijk wat betreft de eerste echo op CD10, maar ik las overal (zelfs op de website van het zkh zelf) dat er vooraf ook een echo wordt gemaakt om te controleren of alles wel in orde is (geen cystes, dikte bms e.d.). Maar dat is bij mij dus niet gedaan, waardoor ik nu de angst heb dat er van alles mis kan gaan. Dat er straks allemaal rare dingen op de echo te zien zijn, omdat we van te voren niet hebben gekeken of mijn lichaam dit middel uberhaupt wel aankan op het moment. Ik hekel die 'we-zien-wel-waar-het-schip-strandt- houding' van sommige artsen, zeker in dit soort kwetsbare procedures. Maarja. Ik moet waarschijnlijk gewoon niet zoveel stressen......:)

3. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Wanneer heb je voor het laatst een echo gehad? Of helemaal geen? Met bloedprikken is soms ook het een en ander duidelijk. Ik heb 2 weken terug een echo gehad en daar was niks op te zien, wat betekende dat ik tijdens mijn menstruatie niet alsnog een uitgangsecho hoef. Volgensmij doen ze uitgangsecho vooral ook als je eenmaal in het traject zelf zit of als er bepaalde redenen voor zijn. Ik snap het wel van die houding, soms vergeten artsen dat het misschien allemaal heel gewoon en makkelijk is voor hun maar voor ons is alles nieuw, spannend en onzeker. Ik denk niet dat clomid heel veel kwaad kan op die manier

InaIna vindt dit leuk.
  4. InaIna

InaIna Lid

1 feb 2020
    68
    31
    18
    Vrouw
    Mijn laatste echo dateert van medio januari, inmiddels dus vijf maanden geleden. Maar de situatie was toen ook net even anders dan nu, want in die tussenperiode heb ik 2x primolut gehad en leek mijn cyclus heeel langzaam weer een beetje op gang te komen. Voorheen wist ik nl. niet eens wat CD1 was. En sinds twee maanden weet ik dat wel, althans dat denk ik. Ze weten ervan bij het ziekenhuis, dus het feit dat ik Clomid inneem op basis van een zelf vastgestelde CD3 vind ik ook wel een beetje eng.

Maar ik denk dat je gelijk hebt dat het niet zoveel kwaad kan. Clomid is natuurlijk een anti-hormoon, dus voor een groot deel blijven je eigen hormonen de baas. Ik hoop alleen dat het niet nadelig zal uitpakken, aangezien ik wel een eisprong heb (en blijkbaar ook een goede). Je hoor zo vaak ook de nadelen ervan: te dun bms door Clomid of juist overstimulatie. Ik ben het typische gevalletje van 'een mens lijdt het meest door het lijden dat hij vreest'. Ik word zo zenuwachtig van onwetendheid, haha. Maar dat worden we allemaal af en toe wel denk ik.

5. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Hahaha wel herkenbaar hoor! Vreselijk al dat nadenken.. dat elke ziekenhuis en elke arts ook nog eens anders handelt en uit zichzelf niet veel uitleggen maakt het ook nog eens erger:roflmao:

Hoe weet je of je een goede eisprong hebt? Kwaliteit van ei komen ze alleen achter met IVF denk ik? Daar ben ik altijd bang voor.. ik heb wel eisprongen maar wie zegt dat het goede eitjes zijn.. clomid helpt ook bij de rijping dus ik hoop altijd dat als kwaliteit minder is clomid dan toch daarbij helpt.. zo zit ik mezelf dus elke keer hoop in te praten want als ik lees dat je met clomid even veel kans maakt als mensen met elke maand een eisprong dan zakt de moed me in de schoenen.. Ik heb dan wel pcos en minder vaak eisprongen, maar met clomid kan je ook lange cyclus hebben.. soms denk ik dan kunnen we niet gewoon over op IUI etc.. wat nog pittiger is dus liever niet.. maar zoveel mensen gehoord die jaar clomid en injecties hebben gehad dat ik denk ohjee.. nog een jaar voordat we echt stap verder gaan dan :eek: Maarr blijf ook tegen mezelf zeggen, adem in adem uit.. zijn ook genoeg mensen die wel er door zwanger worden. Hopelijk zitten wij daar bij!!

Overstimulatie komen ze met dag 10 of daarna wel achter trouwens, dus als dat zo is zullen ze je dat vertellen en te dun bms zullen ze dan ook wel achter komen lijkt me!

6. InaIna

InaIna Lid

1 feb 2020
    68
    31
    18
    Vrouw
    Haha @Orchid24, ik zit echt te lezen naar je reactie en denk: dit had ik makkelijk zelf kunnen schrijven! Vooral het stukje 'zo zit ik mezelf dus elke keer hoop in te praten' is héél herkenbaar.

En de kwaliteit van het ei weet je idd natuurlijk nooit 100% zeker zonder nauwkeurig labonderzoek, maar volgens mijn huisarts (en fertiliteitsarts) is de eisprong zelf 'goed' als de progesteronwaarde boven een bepaald getal uitkomt. Alles boven de 30 nmol/l op 7DPO word in ons ziekenhuis gezien als een goede eisprong. En ik zat de laatste ronde op 8DPO rond de 39,5, dus een 'goede' eisprong, maar ondertussen was er wel een semi-menstruatie gaande sinds 6DPO. Op dit moment wil ik eigenlijk niets liever dan het mysterie van dat rare bloedverlies zo vroeg in de LF willen ontrafelen, want zelfs een paardenmiddel als Primolut hielp niet om het tegen te houden. Maar goed, ik nam het ook op een willekeurig moment in (want: geen duidelijke cyclus herkenbaar). Dat kan er natuurlijk ook nog mee te maken hebben dat het niet werkte. En dan hoor ik m'n arts weer zeggen: 'Soms is er gewoon geen duidelijke oorzaak voor te vinden'. Brrrrrr....... rillingen krijg ik van dat soort uitspraken.

Orchid24 vindt dit leuk.
  7. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw

Ohhh echt dat wist ik niet haha, weer wat geleerd! Ja lastig al die onzekerheden.. hopelijk gaat clomid je juist helpen om van die rare bloeding af te komen! En als ze op cd10 beginnen dan krijgen ze er vast wel zicht op!

8. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ik snap wel dat je dan onzeker bent zonder uitgangsecho. Maar tegelijkertijd, meestal is er niets mis en kan wat hormoonstimulatie geen kwaad. Hoop dat je een goede cd10 echo hebt!
    Ik herken het wel hoor, ik wilde ook alles weten en gecontroleerd hebben in het begin. Je wil ergens controle op hebben. Probeer de zkh medewerkers te vertrouwen dat ze je willen helpen. Het komt soms wat protecollerig over, maar zij doen dit dag in dag uit. Dus dan kunnen ze zich iets minder verplaatsen in die onzekerheid die wij ervaren. (Wel snappen, maar niet echt begrijpen, wat denk ook wel logisch is ergens). Probeer het zoveel als lukt op je af te laten komen.
    @InaIna

InaIna en Orchid24 vinden dit leuk.
  9. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    #329 Gliss, 13 jun 2020
    Laatst bewerkt: 13 jun 2020
    Ongesteld geworden, was de verwachting. Gelukkig wel mooi op 14dpo.
    Maandag ziekenhuis bellen of ik verder kan.

10. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    ** NOD-lijst 1+ jaar 1e kindje **

NOD JUNI
    * 15 juni (testdag) - Gliss - 32 jaar - ronde 23 (ronde 3 na mk) - IUI 3

* 15/16 Juni - Dana - 27 jaar - ronde 16 (ronde 6 na m.a)
    * 19 juni - Kramertje - 41 jaar - Cryo tp ICSI

* 24 juni - Believe89 - ronde 15

NOD JULI
    * 2 juli - 7missme1987 - 32 jaar - ronde 29 ( ronde 2 na mk)
    * ?? - Orchid24 - 26 jaar - ronde 11
    * ?? - InaIna - 28 jaar - ronde 20

AFSPRAKEN
    * 9 juni - 2e echo - SD90
    * 12 juni - gesprek poli - 7missme1987
    * 15/16 juni - hopelijk uitgangsecho iui 4 - Gliss
    * 19 juni - bloedtest HCG, Progesteron & TSH - Kramertje
    * 18 juni - 1e echo na 1e ronde Clomid - InaIna

ZWANGER
    SD90 - uitgerekend op 27/01/21

LEGENDA
    Wachtbankje
    Zwanger
    Ongesteld
    Negatieve Test
    Twijfel-/Tuurtest

WIL JE OP DE LIJST?
    Je kunt deze lijst kopiëren door op 'reageer' te klikken onder aan de laatst geposte lijst, en de woorden [QUOTE ] en [/ QUOTE] aan het begin en einde van het bericht weg te halen (en dan natuurlijk niet vergeten om je eigen wijziging door te voeren.

11. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Hoe is het met je @SD90 ?

12. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Balen weer :( Hopelijk volgende ronde! Hoeveel IUI's doen ze eigenlijk voordat je over gaat of ICSI/IVF of kan dat oneindig zegmaar?

13. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Ja daar wil ik het nog over hebben. In principe zes, soms vier als de resultaten tegenvallen en soms meer. Ik ben bv wel zwanger geworden van IUI 2, dus of ze dan adviseren om juist langer door e gaan weet ik niet.
    Ik verwacht dat de wachttijden door corona voor IVF nu ook aanzienlijk zullen zijn. Je hoort wel eens dat je in de wachttijd dan door mag gaan met IUI?

Maar ik word volgende ronde zwanger, dus het is niet aan de orde ;)

Orchid24 vindt dit leuk.
  14. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Ohja even goed bespreken, vraag me weleens af of ze altijd bij hun advies blijven of dat als jij aangeeft dat je graag over wilt gaan dat ze dat dan ook wel doen. Lijkt me wel toch in de wachttijd doorgaan met IUI?

Ja daar gaan we voor!:D

15. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    Nee je gaat niet zo maar over als dat alleen je eigen voorkeur is zeg maar. Als er een gerede kans is met IUI is het volgens het protocol in principe 6. IVF is belastender en veel duurder.
    Ik wil denk zelf ook wel 6 proberen.

Orchid24 vindt dit leuk.
  16. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    ja 6 is ook nog wel te overzien! En daarmee gaat het gewoon lukken!

Toch vraag ik me soms de afwegingen af, meisje in België die heeft minder dan 6x clomid gehad, 3 keer injecties en toen meteen over op combinatie ivf/icsi. Zij heeft dus IUI helemaal overgeslagen terwijl uit onderzoeken het zaad goed was en zij ook "alleen" pcos had. Vind dat ergens zo interessant allemaal hoe dat zit en de beweegredenen, maar maakt het ook dat je soms in de war raakt van wat te doen.

17. Gliss

Gliss VIP lid

5 jun 2019
    5.459
    4.812
    113
    Vrouw
    In Nederland gaan ze dat niet doen als de medicatie bij PCOS goed helpt en er een eisprong is. Dan moet er echt iets afwijkends uit de onderzoeken komen of de leeftijd meespelen.

Die IUI stap is er niet voor niks. Protocol is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. 30-40% wordt alsnog zwanger door IUI, nog een gedeelte tussendoor spontaan, dus dat zijn best goede behandelresultaten. Een groot deel heeft dus wel alsnog IVF/ICSI nodig, maar ook dat is maar 3 pogingen en dan is het klaar in principe. Ik zou dus altijd, als dat het advies is, IUI proberen.
    Ik had er ook weinig vertrouwen in, maar ben toch zwanger geweest. En of het nu IVF wordt of niet, dan is deze stap voor mij niet voor niks geweest, zo voelt het.

18. Orchid24

Orchid24 VIP lid

19 nov 2018
    16.402
    13.232
    113
    Vrouw
    Nee IUI lijkt mij ook fijner als tussenstap! Het is er niet voor niks inderdaad!

19. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    Donderdag nog eens op controle gegaan, en hartje was al gestopt. Gisteren al curettage gehad, ik wilde het zo snel mogelijk voorbij hebben en mijn arts kon me er nog tussen plannen. Nu lig ik op de bank bij te komen van de verdoving.

Voorlopig even aan de pil (is blijkbaar goed voor herstel van het baarmoederslijmvlies na curettage), wanneer hcg op nul staat enkele testen (genetisch + bloedstolling) en vanaf dan mag ik zelf kiezen wanneer ik weer stop met de pil en kan ik onmiddellijk met progynova starten voor een nieuwe terugplaatsing. Maar voor nu wil ik even rust...

20. SD90

SD90 Fanatiek lid

3 nov 2017
    2.292
    2.489
    113
    Vrouw
    ** NOD-lijst 1+ jaar 1e kindje **

NOD JUNI
    * 15 juni (testdag) - Gliss - 32 jaar - ronde 23 (ronde 3 na mk) - IUI 3

* 15/16 Juni - Dana - 27 jaar - ronde 16 (ronde 6 na m.a)
    * 19 juni - Kramertje - 41 jaar - Cryo tp ICSI

* 24 juni - Believe89 - ronde 15

NOD JULI
    * 2 juli - 7missme1987 - 32 jaar - ronde 29 ( ronde 2 na mk)
    * ?? - Orchid24 - 26 jaar - ronde 11
    * ?? - InaIna - 28 jaar - ronde 20

AFSPRAKEN
    * 12 juni - gesprek poli - 7missme1987
    * 15/16 juni - hopelijk uitgangsecho iui 4 - Gliss
    * 19 juni - bloedtest HCG, Progesteron & TSH - Kramertje
    * 18 juni - 1e echo na 1e ronde Clomid - InaIna
    * 26 juni - controle hcg na curettage - SD90

ZWANGER

LEGENDA
    Wachtbankje
    Zwanger
    Ongesteld
    Negatieve Test
    Twijfel-/Tuurtest

WIL JE OP DE LIJST?
    Je kunt deze lijst kopiëren door op 'reageer' te klikken onder aan de laatst geposte lijst, en de woorden [QUOTE ] en [/ QUOTE] aan het begin en einde van het bericht weg te halen (en dan natuurlijk niet vergeten om je eigen wijziging door te voeren.

Deel Deze Pagina