Sinds vorig jaar september slaapt Bjorn het snachts niet meer. Het begon met de eerste nacht een beetje huilen, wat gek was want hij sliep door vanaf dat hij 1 week oud was. Maar voor 1 nachtje kon dat toch wel eens. De volgende nacht weer enz. enz. enz. Hij werd het snachts telkens verdrietiger tot hij getroost moest worden met een flesje warme melk. 1 flesje warme melk werden er 2 en 3. Inmiddels is Bjorn het snachts een ware tiran, hij breekt de hele tent af en is totaal hysterisch. Op dit moment ben ik totaal radeloos, van veel mensen krijg ik het advies om hemmaar gewoon te laten schreeuwen en zeker geen flesjes meer te geven. Dit heeft als resultaat dat meneer zo hard gilt dat hij ervan moet overgeven. Dan ben ik nog veel verder van huis, want dan kan ik alles gaan wassen midden in de nacht. Ik heb ook al op advies van de buren vijverfolie onder het bed gelegt en het bed op een andere plek gezet. Bjorn sliep eerst in een eenpersoon bed met een hek eromheen. Sinds vorige week viel opeens het kwartje dat hij het beds misschien te groot vond dus het ledikantje van zolder gehaald. Dat is het ook niet brullen brullen brulllen, ik word er u langzaam gek van. Heeft iemand van jullie nog ideeen? want elke nacht 3/4x een fles brengen is ook niet goed voor zijn tandjes. Elk idee, hoe gek het ook is, is welkom. Alvast bedankt. Groetjes Kelly
Hoi Kelly, Allereerst wil ik even zeggen dat ik met jullie meeleef, pfft wat zullen jullie moe zijn. Ik gooi er even wat vragen in die zo bij me opkomen, misschien dat je ergens iets aan hebt. Misschien heb ik er overheen gelezen maar hoe oud is hij nu? Slaapt de kleine op zijn eigen kamertje? Huilt hij ook zo als hij bij jullie/ergens anders ligt? Ben je er al mee naar de huisarts geweest? Wat zeggen ze op het CB? Kan het zijn dat hij ergens bang voor is? Zijn alle medische oorzaken uitgesloten? Hoe gaat het overdag, is hij dan wel rustig? Brandt er een lampje op de kamer? Mogelijk dat je als al het medische is uitgesloten namelijk eens een homeopaat of voetreflexologie kan raadplegen?
Hoe oud is hij? Eerlijk gezegd denk ik dat je toch door moet zetten. Blijkbaar heeft hij goed door dat hij zo aandacht krijgt. Kan me wel voorstellen dat het naar is als hij zelfs gaan spugen van het huilen. Maar als je toe blijft geven veranderd er niks. Dus gewoon het bed verschonen (genoeg beddengoed achter de hand houden) en weer terug erin. In die tijd ook niet teveel aandacht geven. En als hij huilt steeds zeggen dat je na 15 minuten terugkomt. En ook gaan kijken, instoppen en zeggen dat het slaaptijd is. Het zal wel een heel gevecht worden, maar zo doorgaan is waarschijnlijk ook geen optie..
Had je al eens bij de club van wakkere mama's gekeken? Zie: wij willen slapen, maar onze baby's niet (onder algemene clubs). Wat ik me afvraag is of je medische oorzaken hebt uitgesloten? Heeft hij pijn? Kan er een allergie spelen? Dat soort vragen? Was overigens ook benieuwd hoe oud hij is, mogelijk dat dat in je banner staat, maar die doet het niet... Verder: is wat je beschrijft, alles wat je gedaan hebt? Of heb je nog meer gedaan? Wat zegt het CB, hebben die al eens meegekeken of hem uitgebreid onderzocht? En hoe slaapt hij overdag?
Al een jaar oud geweest want ze is al een jaar aan het tobben. Ehm als het niet iets medisch is dan zou ik toch inderdaad door proberen te zetten. Of zoals je op tv wel eens ziet naar zijn bedje gaan zitten en hem niet aankijken of antwoord geven. Misschien schrikt hij wakker omdat jij er niet meer bent ofzo. Je kan dan steeds een stukje meer afstand nemen tot hij je niet meer nodig heeft om te gaan slapen. Rozemarijke heeft de vragen die ik heb ook al opgeschreven dus ik zal ze niet herhalen.
Mijn zoontje is anderhalf (in dec wordt hij 2) Hij slaapt op zijn eigen kamertje, hij stopt met huilen zodra we de kamer opkomen en dan begint hij met lachen totdat hij ziet dat er geen fles is meegenomen dan is hij meteen weer hysterisch. Als we hem bij ons in bed nemen is er niets aan de hand en begint meneer gewoon te spelen en op ons te kruipen. Dus ook geen slaap. Overdag slaapt hij 2 uurtjes we hebben dit ook al eens weg proberen te laten maar dat was een nog veel groter drama toen was er overdag en snachts niets met hem te beginnen. Als we een lampje laten branden gaat hij spelen (totdat hij zich gaat vervelen dan is het weer brullen) Het CB bel ik met regelmaat en er word telkens een afspraak gemaakt om bij ons thuis te komen kijken maar die komen ze telkens niet na. Als ik op het buro ben zeggen hun laat hem maar brullen. (hij is sinds een week bezig met braken dus dat weet het buro nog niet) Ik heb vandaag weer met het buro gebelt en volgende week zou ik worden terug gebelt. Homeopaat en voetreflex heb ik inderdaad nog niet geprobeerd. Die club had ik nog niet gezien het is nu eigenlijk voor het eerst dat ik echt zoiets heb van dit kan niet meer langer zo, vanacht was het weer zover dat mijn man onder op de bank is gaan slapen zodat zoonlief bij mij in bed kan liggen. En dat is dus echt niet de bedoeling dit is gewoon weer de volgende stap naar iets wat eindeloos gaat zijn. We hebben ook geprobeerd om hem overdag wakker te houden maar dat werkt ook totaal niet.
Hier ook bekend! als is het al stukken kinder, door middel van de 5 min regel Iedere 5 min er naar toe , goed leggen, en weg gaan. De eerste paar dagen zijn drama maar, hier heeft het gwerkt! Zeg niet dat we nu doorslapen, want dat lukt nog steeds niet, maar is niet meer de ellende die we eerst dus hadden. Langzaam gaat het vooruit. Het is heel erg doorzetten, maar van je kleine is het een gewenning en dat is moeilijk te doorbreken
Klinkt dan toch wel als gewenning en dan is de enige manier om daar vanaf te komen, toch gewoon afleren en laten brullen. Een voordeel: je kunt het hem uitleggen! OP een eenvoudige manier natuurlijk, maar toch... Dat zou ik eens samen met het CB bekijken, hoe je dat het beste kunt doen, hoe je hem actief kunt betrekken bij leren weer gewoon te gaan slapen 's nachts. Wel stom dat ze steeds niet komen dan... daarover zou ik eens even heel hard aan de bel trekken!
Het klinkt mij ook als gewenning, als hij lacht omdat jullie de slaapkamer binnenkomt betekend het dat hij zijn zin heeft gekregen. Mijn zoon was ook een slechte slaper. Ik ben een paar nachten op zijn kamer gaan zitten met de rug naar hem toe. Als hij opstond legde ik hem neer zonder oogcontact te maken en zei dat hij moest gaan slapen. Dit hebben we een week gedaan en meneer is nooit meer s'nachts wakker geworden!
Ik kan me voorstellen dat je er helemaal radeloos van wordt (en doodmoe) en dat je alles inmiddels al geprobeerd hebt.... Ik neem aan dat je alle medische oorzaken uitgesloten hebt? Het klinkt een beetje als gewenning, omdat hij moet lachen als hij jullie ziet. Misschien is hij ergens bang voor en biedt de fles hem troost? Heb je al geprobeerd bij hem te gaan zitten, misschien naast hem op een matras, zodat hij weet dat je in de buurt bent als hij wakker wordt? Een homeopaat kan je nog proberen. Of een babyfluisteraar (er staat op zw.pagina een verhaal van iemand die er veel aan gehad heeft).
Lijkt mij het beste om het CB maar te laten voor wat het is en aan je huisarts een verwijzing naar een pedagoog te vragen. Zij hebben geleerd hiervoor en weten precies hoe gedragsproblemen aan te pakken. Blijf niet langer tobben en ga naar een pedagoog. Hier nog een link met wat tips http://www.triodus.nl/pedagogen/opvoedkaarten/slaapproblemen.pdf Succes!
Jeetje...heb zo geen goede tip voor je maar leef erg met je mee! Hoop dat je gauw een goede oplossing zal vinden.
snachts een fles melk geven, zou ik zeker niet meer doen. HIj moet leren dat eten iets is wat je overdag doet! Water kan mn dochter snachts krijgen, meer ook niet. Ik vrees toch ook dat je door zult moeten zetten, ondanks het spugen. Hij weet gewoon dat ie uiteindelijk zn zin krijgt, dus gaat ie door tot jij breekt. En hij moet doorkrijgen dat jij een langere adem hebt dan hem. Pittig hoor, ik wens je sterkte!
O, over dat spugen: dat doen meer kindjes van deze leeftijd als ze overstuur zijn/om hun zin te krijgen... vooral niet op ingaan, opruimen/schoonmaken en over tot de orde van de dag (nacht ). Je kunt overigens ipv verwijzing van huisarts ook gewoon direct zelf met jeugdzorg bellen, die hebben ook pedagogen in dienst die hier iets mee kunnen...
Even bellen met Derek Ogilvy...... Heb je een bepaald ritueel voor het slapen gaan? Bijvoorbeeld eerst in een bad met (rustgevende) lavendel olie, dan massage een verhaaltje voorlezen en dan slapen gaan? Zo'n ritueel kan heel goed werken (als je het wel eerst een tijdje volhoudt als het niet lukt). Geen tv, radio of wat dan ook voor het slapen gaan.... Merel wilde ook heel lang niet inslapen (gelukkig niet de hele nacht wakker, maar wel de eerste uren). Een ritueel heeft hier gewerkt. Vooral de lavendel werkte goed. Ze werd er heel ontspannen van. De massage was geen succes hier, maar kan voor anderen wel goed werken! Misschien heb je zoiets als.... Dan zou je nog kunnen proberen een roze kwarts in de kamer te leggen... Of een bepaalde knuffel die je dan bombardeert tot de grote beschermer (als hij bang is voor iets) Of je gaat de kamer door met een plantenspuit met het verhaal dat daar iets inzit wat hetgeen hij bang voor is verjaagt..... Maar als je niet weet of hij ergens bang voor is, is dat natuurlijk geen optie. Moeilijk hoor! Ik zou er dan toch een babyfluisteraar bij willen hebben ofzo. Als je alles al hebt geprobeerd, is er iets wat je zelf niet kan zien/weten. Waarschijnlijk kan zo iemand veel voor jullie doen!
Jeetje wat naar zeg! Kan me voorstellen dat je hem uiteindelijk zijn zin geeft als ie gaat overgeven. Maar hij weet ook dat ie vroeg of laat zijn zin krijgt. Ik heb net zo'n korte fase achter de rug en heb mijn buren ingelicht zodat ze wisten waarom hij huilde en dat ik er iedere vijf á tien minuten stond. Het werkte wel! De week voordat ik ze inlichtte had ik hem zelfs even in bed genomen etc. wat het alleen maar erger maakte (vanaf de eerste dagen, kun je nagaan wat zo'n heel patroon van een jaar doet. Ik zou het zo aanpakken: - Spreek af wie er mag slapen (jij of jouw vriend) - De ander doet eventueel oordoppen in - Je laat hem steeds zeven minuten huilen - Je gaat erheen, geeft hem een kus (gewoon door het gegil heen) legt hem neer (ook al staat ie daarna gelijk weer op) en zegt hem door zijn gehuil heen dat hij lekker moet gaan slapen (hier zetten we dan zijn muziekdoosje aan die we al vanaf drie maanden bij ieder slaapje gebruiken) en weer weg gaan. Ik zeg dan dat mama ook weer lekker gaat slapen. - Hoe moeilijk het ook is: Hou vol die zeven minuten! - Iedere keer weer datzelfde ritueel, totdat hij doorheeft dat jij niet opgeeft en het dan zelf opgeeft. - Kan in het begin wel 30 keer zo zijn voordat hij het opgeeft! - Als hij overgeeft: Probeer het niet zielig te vinden. Doe zijn slaapkamerdeur dicht zodat hij op zijn kamer moet blijven, trek zijn beddegoed eraf en doe hem een ander pyamaatje aan - Leg hem terug alsof er niets gebeurd is en doe bovenstaand ritueel weer opnieuw. Ik snap dat je niet graag 's nachts een bedje verschoont maar realiseer je dat je dit ook niet jaren meer volhoudt! Overigens ben ik nog geen afgestudeerde pedagoog maar hebben we deze leeftijd wel al behandeld op school. Het is een verdomd lastige leeftijd!
ik sluit me aan bij bovenstaand! Ik merk met gedragsboeiende kids en bovenstaand klinkt hoe wij het ook aan zouden pakken. succes ermee
Dat bedoelde ik dus met mijn 5 min regel. dat is nu wel inderdaad langer geworden, nu ong 7 min. Maar in het begin omdat het al zo moeilijk was, dee ik dus 5 min. Als ik merkte dat hij in slaap begon te vallen, dee ik een min extra om dan jusit de kans te geven om in slaap te vallen, anders heb je dus kans dat hij weer wakker wordt omdat jij binnen komt. Teminste dat is mijn ervaring erin
Hier was die 5 of 7 minuten te kort trouwens.. Bij mijn zoontje gebruikten we eerst de 5-10-15-20-20 regel (steeds iets langere tussneposes met 20 minuten als max). Maar we merkten al snel dat hij ongeveer 12-13 minuten huilen nodig had om in slaap te vallen. Als we eerder kwamen begonnen die minuten opnieuw. Daarom zijn we al snel naar 15a20 minuten overgestapt.