1e keer Clomid!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MJ1, 2 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MJ1

MJ1 Lid

1 mei 2010
    24
    0
    0
    NULL
    België
    Hallo dames

Ben nieuw op dit forum en heb even jullie hulp nodig!

Onlangs werd er bij mij lichte pcos vastgesteld, was al 3maanden niet ongesteld geweest. Voordien had ik dit niet... Ben van januari met de pil gestopt en maar 1x ongesteld geweest, +-2maanden na pilstop.
    Heb afgelopen maanden ook veel stress gehad, nu met de vakantie hoop ik dat mijn lichaam kan herstellen.

Gyn.heeft me lutenyl voorgeschreven om mijn menstruatie op te wekken (10dagen nemen) en dan start ik met clomid 50mg. Ik moet pas terug gaan als ik op het einde van men cyclus een +zwangerschapstest heb of mijn menstruatie doorkomt. Ik lees hier op verschillende fora dat de meesten moeten terug gaan voor een follikelmeting, wat mijn gyn niet nodig vond. Heb hem daar speciaal nog voor teruggebeld. Hij zei namelijk dat de kans heel klein was dat er meerdere eisprongen plaatsvinden (wat toch voor een meerling zou kunnen zorgen?!). Nu, ik begin me wel wat zorgen te maken... want op het internet lees je zoveel, bv. over overstimulatie. Nu weet ik niet wat de beste oplossing is... een andere gyn zoeken en zijn/haar mening vragen? Het toch maar proberen?

Graag jullie hulp! Alvast bedankt!

2. MJ1

MJ1 Lid

1 mei 2010
    24
    0
    0
    NULL
    België
    Niemand??

3. liefebees

liefebees VIP lid

6 dec 2010
    6.936
    204
    63
    Overijssel
    Wat raar dat je niet terug hoeft voor een fm! Anders kan je ook niet weten of de Clomid wel aanslaat..
    Ik moest op cd10 voor een meting en toen om de dag tot ie gesprongen was.. En dan een week na de eisprong ook nog bloedprikken.

4. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik heb het inderdaad meer gehoord dat niet iedere gyn follikelmetingen doet bij Clomid. Wat sasjuh zegt, volgens mij is het voornamelijk handig om te meten zodat je weet of de clomid aanslaat, bij mij sloeg 50mg namelijk niet aan en dat bleek uit de follikelmetingen, daarna direct primolut gehad om de menstruatie op te wekken zodat ik niet onnodig lang hoefde te wachten en toen 100 mg, dat sloeg wel aan!

Je moet doen waar jij je goed bij voelt, als je liever toch onder controle gaat kan je opzoek gaan naar een andere gyn...

5. karnijn

karnijn Bekend lid

22 jun 2011
    958
    3
    0
    Hey, ik ben ook pas gestart met clomid. Ik moet terug gaan om, zoals hierboven al is aangegeven, te kijken of het wel aanslaat, maar ook omdat er volgens mijn HA meer kans is op het vormen van cysten en meerdere follikels die kunnen rijpen. Ik heb ook begrepen dat je moet teruggaan in je vruchtbare periode. Als je op dat moment een echo laat maken kan de gyn. je ineens zeggen of je eisprong nadert of misschien al gepasseerd is. Je krijgt dus meer inzicht in je cyclus.

6. sasje24

sasje24 VIP lid

30 mrt 2010
    14.319
    0
    0
    ik gebruik ook clomid, en ik moet ook vanaf dag 10 naar het zh voor fm.....

7. Giraffie

Giraffie Lid

8 dec 2010
    14
    0
    0
    Ik ben deze maand ook begonnen aan de 1e keer clomid, en moets op dag 11 terugkomen en toen op dag 14 weer. Bleek dat er teveel folikels aanwezig waren en de kans te groot is op meerlingen en wij dus deze maand niet aan de klus mogen..

wel apart dat je niet terug hoeft, zo weet je toch ook niet of het wel werkt?

8. riniti

riniti Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.589
    0
    36
    Roze wolk :-)
    eerlijk gezegd vind ik het ook een beetje vreemd dat je niet terughoeft! nou wil ik je niet in onzekerheid praten ofzo, want misschien heeft jou gyn hier zo zijn logica inzitten omdat hij bijv. bij jou ziet dat die 50 mg toch wel gaat werken??!! maar bij mij deed de 50mg, de 100mg én de 150mg clomid hélemaal niks maar dan ook echt niks, ja het enige wat het wel deed: cystes veroorzaken, mij een rothumeur en veel, heel veel moeheid bezorgen, ik was blij dat ik met die troep mocht stoppen om vervolgens hormonen te gaan spuiten... maar meid, als je het niet vertrouwd dan bel je toch gewoon ff je apotheek ofzo?? die kunnen je vast wel antwoord op deze vraag geven of het eventueel voor je uitzoeken?!en dan kan je het altijd nog eens bij de gyn. voorleggen? vervelend zo, ik hoop voor je dat het zijn werk wel gaat doen en dat je snel zwanger mag zijn!

groetjes riniti

9. Spitsmuis

Spitsmuis Niet meer actief

Ik heb ook Clomid gehad toen mijn ex en ik nog een kindje wilde.
    Mijn eitjes moesten eigenlijk alleen groter worden omdat het zaad van mijn ex niet echt goed genoeg was en door middel van Clomid zouden ze groter worden en ook kans op meerdere eitjes die kunnen springen dus meer kans op een zwangerschap.
    Ik moest dan alleen echt elke week komen voor een follikel meting.
    Elke week werd door middel van een inwendige echo gekeken hoe groot mijn eitjes werden en hoeveel er verwacht konden worden bij de eisprong.
    Ook werd ons dan precies verteld op welke dagen we aan de klus moesten want ze zagen ook wanneer ik bijna een eisprong had.
    Na 3 maanden clomid was ik zwanger van mijn zoontje Pepijn*
    Vind het raar dat je niet terug hoeft te komen voor een follikel meting,dan is volgens mij standaard om te doen bij gebruik van Clomid.
    Ze moeten toch in de gaten houden of het aanslaat,hoe het aanslaat,wanneer je eisprong er ongeveer aankomt,hoe groot en hoeveel eitjes op springen staan.
    Zou dat toch eens navragen aan een desnoods nog een andere gynaecoloog.
    Succes en hoop dat je snel een heel goed resultaat hebt!
    En dan bedoel ik natuurlijk zwanger!!!

10. MJ1

MJ1 Lid

1 mei 2010
    24
    0
    0
    NULL
    België
    Dag dames

Bedankt voor jullie antwoorden...
    Ik vind het echt vervelend dat mijn gyn er zo licht overgaat, terwijl ik zekerheid wil dat ik niet nog meer cystes krijg of er veel te veel follikels rijpen wat me bij wijze van spreken een drieling zou kunnen geven... Nu hij zei dat de dosis zo laag was dat dit praktisch niet kon en het veilig was. Nu, je vertrouwt toch dat een dokter weet waarover hij spreekt. Het is mijn eerste keer clomid en zoveel weet ik er niet over (buiten wat id bijsluiter staat en ik op internet lees)

Een afspraak maken in het ziekenhuis kan pas binnen 3weken, wij vertrekken bijna op vakantie voor 3weken. Momenteel neem ik al iets dat binnen een paar dagen mijn menstruatie zal laten doorkomen en dan moest ik starten met clomid.

Nu ik besprak het met mijn man en moeder en dacht maar een half pilletje te nemen, dus 25mg, misschien dat dit veiliger is en toch effect heeft. Ik las hier namelijk dat dit voor sommigen zelfs al genoeg is om zwanger te geraken. Ook omdat ik maar een lichte vorm van pco heb en ook stress een grote rol rol speelt in mijn cyclus. In rustigere periodes krijg ik wel een eisprong (ook met een lange cyclus)
    Ik kan ook een andere gyn opzoeken en zijn mening vragen maar dan moet ik sowieso op consulatie, want zoiets willen ze niet bespreken via de telefoon. En wat als die hetzelfde zegt?!
    Welke gyn is nu goed en te vertrouwen en hoeveel moet ik er dan wel bezoeken???
    Ik voel me echt niet ernstig genomen.
    Moet ik clomid 50mg nou pakken en op de gyn vertrouwen, moet ik maar een half pilletje nemen, of het gewoon niet pakken en zien wat de vakantie en rust met men lichaam doet. Ik weet het niet en heb er deze nacht niet van geslapen en de hele nacht liggen piekeren.

11. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik zou zeker niet op eigen houtje een halve nemen, daar vind ik het een te heftig middel voor. Waarom sla je deze maand niet even over? Ga je eerst lekker even op vakantie, wacht je je natuurlijke ongi af of vraag je, als dat weer erg lang duur, weer een kuur (primolut/provera) om de menstruatie op te wekken en ga je dan, na eventueel een extra overleg met je gyn of een second opinion met een andere gyn met de behandeling beginnen?

12. riniti

riniti Fanatiek lid

22 jul 2010
    1.589
    0
    36
    Roze wolk :-)

hoi meid,

waarom bel je niet even met de apotheek?? leg je probleem voor en vraag hun mening, niet geschoten is altijd mis en ik weet zeker dat ze ( in ieder geval bij mijn apotheek hier) het voor je uit zullen zoeken! heel veel succes meid, moeilijk hoor zo, kan ik me voorstellen, helemaal omdat je eerst nog op vakantie gaat en al met de menstruatie-opwekkende pilletjes begonnen bent...
    ik zou eerlijk gezegd niet zelf gaan dokteren en halve pilletjes nemen terwijl hij zegt dat je een heel pilletje moet nemen, succes en alvast een fijne vakantie!!

liefs riniti

13. MJ1

MJ1 Lid

1 mei 2010
    24
    0
    0
    NULL
    België
    Een andere gyn. hier in de buurt doet ook geen nazicht en metingen tijdens het nemen van clomid.
    Heb gisteren en vandaag dan nog naar een andere gyn gebeld die men dokter had voorgesteld, maar die neemt maar niet op!!

Heb eens op andere websites nagevraagd, o.a een Engelse site van een fertiliteitscentrum en daar zeggen ze ook dat de eerste keer niet noodzakelijk opgevolgd moet worden, omdat 50mg al een lage dosis is.
    Nu weet ik het helemaal niet meer...

Verder denk ik niet dat het kwaad kan van 25mg te nemen zonder nazicht van de gyn. als die al 50mg voorschrijft zonder nazicht.
    Sommigen starten toch met een halve dosis?

Toen ik de pilletjes ging halen bij de apotheek hebben ze mij gezegd dat ik de procedure van de dokter moest volgen.
    Nu ik woon in België... misschien dat er toch nog een heel groot verschil is tussen dokters hier en in Nederland. Zeer spijtig dat ze er hier zo verschillend mee omgaan.
    Ik wil deze maand niet als een verloren kans zien... met mijn uitgestelde menstruatie ben ik al maanden verloren!

14. MwMariska

MwMariska Actief lid

8 jun 2010
    331
    0
    0
    Doetinchem
    Ik zou geen 25mg gaan nemen hoor, niet gaan handelen naar eigen inzicht en ik heb nog nooit gehoord dat sommige starten met een halve dosis :(
    Je begint bij 50mg

15. Noeska

Noeska Fanatiek lid

22 jan 2007
    1.225
    0
    0
    Ik zou het ook echt niet doen! Je hebt niet voor niets 50mg voorgeschreven gekregen! En als je nu met 25 begint kan je er donder op zeggen dat je alsnog een maand verliest omdat de kans heel groot is dat dat helemaal niets zal doen.... Dus dan heb je de helft van je kuur weggegooid zonder dat je er iets mee opgeschoten bent en de andere helft kan je dan ook zo wegpletteren... Bij mij sloeg 50 ook niet aan, 100 wel.

Maar inderdaad zonder controle weet je of het aan is geslagen als je keurig optijd (tussen 28 en 32 dagen) ongesteld wordt, is dat niet het geval is het niet aangeslagen en zullen ze de dosis verhogen.

Nogmaals, ik zou niet op eigen houtje 25 nemen want dat heeft gewoon helemaal geen zin. Ik zou OF een afspraak met je gyn maken na je vakantie, lekker op vakantie gaan en daarna met je gyn overleggen. Of gewoon de voorgeschreven dosis gaan gebruiken en afwachten of het is aangeslagen.

Maargoed, het is jou keuze... Succes!

16. pantertje

pantertje Bekend lid

31 dec 2010
    531
    0
    0
    MJ1,

ik begin overmorgen ook voor de eerste keer aan Clomid (50mg) en ik hoef ook niet terug te komen voor FM. Ik moet alleen op dag 21 bloed prikken en op dag 28 heb ik n afspraak met de gyn.

En ik heb gebeld en gevraagd hoe dat dat zit met ev. overstimulatie. Ze zeiden dat die kans bij Clomid heel klein is.. tja..

ik kan alleen wel zeggen dat als ik op dag 28 kom voor de afspraak en ik dan niet zwanger ben, ik er op ga staan, dat ze bij de volgende cyclus wel FM en baarmoederslijmvlies checks gaan doen..

17. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Bij mij is in juni 2010 ook lichte PCO gesteld. De gyn schreef een middel voor om de menstruatie op te wekken en ik moest op dag 3 beginnen met Clomid 50 mg. Ik hoefde de eerste ronde ook niet terug te komen. Pas aan het eind van mijn cyclus wilde hij me weer zien met temp.lijst. Daaraan zag hij dat ik waarschijnlijk een eisprong had gehad, dus het was wachten of de menstruatie wel/niet zou komen.
    En jawel... ik was na 1 ronde direct zwanger!! Dus de gyn heb ik nooit meer gezien. ;)

Overigens had ik bij volgende rondes Clomid wel echo's gekregen, dat had de gyn gezegd. Waarom de eerste ronde niet... geen idee. :(

18. pantertje

pantertje Bekend lid

31 dec 2010
    531
    0
    0
    Stippel: ik hou van dit soort verhalen :) thanks

19. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Graag gedaan. :D Gelukkig lees je hier best veel positieve verhalen over Clomid!

Ik vond het trouwens helemaal niet erg dat ik in de eerste ronde niet terug hoefde naar het ziekenhuis. Ik had ook helemaal niet nagedacht over overstimuatie enzo. Misschien een beetje naïef... ;)

20. Gooischemama

Gooischemama Fanatiek lid

4 aug 2010
    1.642
    1
    0
    Hilversum
    Vandaag bij de gyn geweest en moet ook beginnen met primolut en daarna clomid maar zoals hierboven staat precies hetzelfde.

Op dag 21 bloedprikken en een week later de uitslag of er een eisprong is geweest ja of nee

Deel Deze Pagina