Hoi allemaal, Ik heb even een vraag. Mijn zoon is bijna 6 maand. Ik ben al begonnen met wat hapjes fruit en groente. Maar nog neit echt heel veel dat het een maaltijd kan vervangen. Hij drinkt af en toe een slokje water en heeft gisteren voor het eerst een beetje aan een broodkorstje gesabbelt. Nu moet ik wat gaan doen met de flessen en de tijden. Als ik wil dat hij meet bijvoeding gaat krijgen en dus langzaam aan gaat eten. Zou nu nog niet kunnen bedenken hoe ik dat er in ga passen. Ook omdat hij nog zoveel slaapt. Wat kan ik het beste doen en veranderen eventueel? Zijn schema op dit moment is: 7.00 uur fles 8.30 uur fruit 8.45 uur - 11.00 uur slapen 11.00 uur fles 12.00 uur sabbelen aan een broodkorstje 12.30 uur - 15.00 uur slapen 15.00 uur fles 17.00 uur groentehapje 17.30 uur - 18.30 uur soms nog even een klein dutje van een uurtje 19.00 uur fles Hij gaat rond 20.30 uur naar bed en soms wordt hij rond 22.00 uur nog wakker voor de fles. Daarna slaapt hij door tot de volgende ochtend 7.00 uur. Hoe kan ik het beste allemaal indelen ook om de laatste fles van 22.00 uur er helemaal af te halen. En als hij de laatste fles dan om 19 uur krijgt is dat toch wel heel vroeg om er een hele avond en nacht mee door te gaan? Wie kan me even helpen of heeft tips?
Het schema ziet er prima uit. De periode van 6 tot pakweg 8/9 maanden bestaat uit heel veel eetmomenten, zoveel dat je verbaasd bent dat het er allemaal ingaat. Wat je straks gaat veranderen is dat de fles van 11 uur naar 12 uur verschoven wordt en wat minder wordt, zodat hij drinkt bij de broodmaaltijd. Dan kun je proberen om het fruithapje na zijn slaapje te geven, zodat de eetmomenten wat meer verspreid zitten. (Ik praat nu over rond de 7 maanden, tenminste toen begon ik pas met broodmaaltijden geven en dat ga ik nu weer doen.) De fles van na het avondeten verving ik op een gegeven moment door een toetje (magere (vruchten)yoghurt en in het begin danoontje). Mijn kinderen aten dan een gewone avondmaaltijd en een toetje en sliepen daar op door tot de volgende ochtend. Volgens mij was dit ook rond de 7 maanden. Ik zou als ik jou was proberen om de fles van 22.00 uur te laten vervallen. Ik weet niet of je in de fles van 19.00 uur al rijstebloem geeft, maar hier slapen de kinderen er prima op door tot de volgende ochtend. Mijn schema van 6 maanden was: 7 uur fles 10.30 fruithap 11 uur fles 15 uur fles 17.30 groentehap 19 papfles (deze was niet meer met rijstebloem, maar met pap van fijne granen) 7 maanden schema: 7 uur bordje pap 11 uur fruithap 12 uur brood met klein flesje opvolgmelk (120 cc met 4 scheppen) 15 uur fles 17.30 avondmaaltijd met toetje Eventueel tussendoor wat drinken als thee, water of diksap. 9 maanden schema: 7 uur bordje pap 11 uur fruithap 12 uur brood met klein flesje opvolgmelk (120 cc met 4 scheppen) 15 uur flesje met diksap en klein tussendoortje bijv. rijstwafel, kinderkoekje, soepstengel 17.30 avondmaaltijd met toetje Eventueel tussendoor wat drinken als thee, water of diksap. Vanaf 12 maanden verving ik de papmaaltijd door brood met melk en aten ze met de pot mee. Ik hoop dat je hier iets mee kan.
Met dank aan het voedingsadviezenboekje van het CB van mijn oudste . Het ligt nog steeds in de la en ik kijk er ook iedere keer in als ik het even niet meer weet.
O dat is wel heel handig zo'n boekje. Maar hoe kan ik de fles straks opschuiven naar 12.00 uur? Hij isnamelijk heel erg van de tijd
Ik deed dat door het fruithapje om 11 uur te geven. Misschien moet hij er even aan wennen. Wat ik dan deed is de kinderen afleiden door lekker met ze te spelen en knuffelen. Maar nu waren ze bij mij niet zo heel erg van de klok. Half uurtje vroeger of later was nooit een probleem. Je kunt ook beginnen met de broodmaaltijd vroeger te geven en dan iedere keer ietsje later.
Ik zou het even rustig aan doen met afbouwen van flessen en zo... Hij is net 5 maanden geweest! Ze moeten al weer aan zoveel verschillende soorten voeding wennen en op deze leeftijd is juist de flesvoeding nog de belangrijkste voedingsbron... en de rest is BIJvoeding. De eerste fles die je zal kunnen laten vallen is wel inderdaad die van 22u .Misschien steeds wat minder geven totdat er niks meer over blijft?? Als hij dan meer groenten gaat eten op een gegeven moment kun je de fles van 19u misschien even wat opschuiven zodat de nacht dan niet zo lang wordt... Rijstebloem kun je proberen, maar garandeert zeker niet dat je kindje door gaat slapen. Er zijn er ook die er juist meer van wakker zijn 's nachts, meer last krijgen van krampjes en niet meer goed kunnen poepen. Als je er mee start dan kun je het best rustig beginnen met een klein schepje en zo verder opbouwen... Zou met die broodkorst ook nog even rustig aan doen, aangezien je vóór de 6 maanden nog meer kans hebt op het ontwikkelen van een glutenallergie. Daarom worden alle granenpappen en brood etc afgeraden voor de 6 maanden. Schema met 6 maanden (toen ook pas begonnen met fruit en groetnen): 8u BV/ later fles 180/6 10u Fruit 12u BV/ later fles 180/6 15.30u BV/ later fles 180/6 17.30u Groenten 20.00u BV/ later fles 180/6 (soms met rijstebloem) Bij 7 maanden begonnen met brood om 12u, met daarna de fles. Rond 7,5 maand kon ik de fles van 15.30u laten vallen en dan kreeg ze vaak een soepstengel/rijstwafeltje oid Er gaat echt een tijd komen waarin de dag vol zit met voedingsmomenten. Vaak kan je kindje erg goed aangeven wanneer er een fles af kan (bleek hier in ieder geval, terwijl ik me er van te voren al helemaal druk over kon maken hoe ik het aan zou pakken)...