bv en kolfen

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door mirjammv2, 20 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mirjammv2

mirjammv2 Lid

13 jul 2008
    5
    0
    0
    huismama
    hallo allemaal

mijn dochtertje is nu 3 weken geweest en s'avonds krijgt ze een flesje kunstvoeding.

nu wil ik de melkproductie wel op gang houden dus ben ik aan het kolfen gegaan na dat ze het flesje had gehad. ik kreeg maar aan alletwee de kanten maar 30 cc dus intotaal 60 cc dit is toch veelste weinig? ik maak me nu namelijk best wel druk om wat ze binnenkrijgt!

alvast bedankt!

2. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Geen zorgen!

Kolven zegt namelijk niets over wat je kindje zelf drinkt. Ik kolf nog steeds vaak minder dan dat Mirre drinkt uit de borst én kolven is iets dat je aanleert. Het zal steeds beter gaan.

Succes!

3. Nemo

Nemo Niet meer actief

Mag ik vragen waarom je 's avonds kv geeft en niet gewoon aanlegt ?

4. mirjammv2

mirjammv2 Lid

13 jul 2008
    5
    0
    0
    huismama
    oke dus ik hoef me niet druk te maken dat ze dan te weinig binnenkrijgt?

ik geef op dit moment 1 flesje omdat de bv niet helemaal goed loopt maar zet wel door, samen met het cb overlegt om 1 flesje te geven zodat ik zelf ook tot rust komt, ik geef de fles met een bfree fles en daar doet ze het heel goed op ze slaapt nu voor het eerst s'avonds sinds ze dat ene flesje krijgt.

mocht het allemaal weer beter gaan dan gaat ze gewoon weer naar de bv. daarom kolf ik wel als ze het flesje krijgt maar omdat er zo weinig uitkomt vroeg ik mij dat af of dat wel goed was.

mocht het met het flesje zo goed gaan wil ik namelijk fulltime gaan kolfen maar ze kan het moeilijk doen met 60 cc lijkt mij.

5. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik weet niet wat je motivatie is om fulltime te gaan kolven, maar als het drinken uit de borst op zich goed gaat, zou ik echt doorzetten. De eerste weken (voor sommige mama's maanden) zijn onwijs zwaar, maar het wordt echt beter. Nee niet beter ... fantastisch ;)

Maar nogmaals, kolven is iets dat je moet leren, wordt vanzelf meer.

6. stuifje

stuifje Actief lid

21 jul 2008
    133
    0
    0
    Manager van alles
    Hillywood
    Zuigkracht van de kleine aan de borst is natuurlijk veel groter dan wanneer je afkolft. Dus je moet idd niet wat er al gezegd is kijken naar wat jij kolft en hetgeen de kleine binnen zou krijgen.

Je zou beter tussendoor wat vaker kunnen aanleggen en of afkolven om je productie omhoog te kijken, als je dan tussendoor wat vaker zou kolven en je wil 'savonds de fles blijven geven, kun je beter een flesje afgekolfde melk geven ipv fv.

wbt die 60 cc, zo heel weinig is dat niet hoor, vaak zitten ze na een week (uitgaande van flesvoeding of gekolfd aan 80 cc) maar niet elke baby drinkt dat.

7. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.229
    7.276
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou alles op alles gaan zetten om je productie goed op gang te brengen en te stoppen met kunstvoeding. Ik vind dat het cb veel te snel het advies geeft om kunstvoeding erbij te geven, dan is vaak het eind zoek en dat is ook niet het principe waarbij borstvoeding (zeker in het begin) goed gaat werken.... en dat is zo zonde als je graag borstvoeding wil geven!

Plan een weekend in alle rust in zodat je Charlene vaak kan aanleggen, zij kan dan oefenen en ondertussen gaat je productie omhoog. Smeer tussendoor je tepels in met Bepanthen zodat die na het weekend ook nog heel zijn.

Dat ze zo goed slaapt op dat flesje is niet zo heel gek, kunstvoeding ligt nogal zwaar op de maag. En ze is nog geen 4 weken, een ritme moet zich ook nog vormen, misschien was ze met borstvoeding ook wel gaan slapen. Eva sliep in ieder geval met 3 maanden door en nu slaapt ze al tijden het klokje rond.

De eerste 4 maanden borstvoeding waren hier niet echt leuk (mede door spruw en een onrustig kindje aan de borst), maar daarna is het echt fantastisch geworden!

8. Agatha

Agatha Fanatiek lid

16 sep 2007
    1.382
    0
    0
    Bij mijn dochtertje ging het drinken aan de borst in het begin ook niet goed genoeg en moest ik daarnaast ook kolven (na iedere voeding en haar dat dan weer in een flesje geven). Mijn borstvoeding kwam daardoor goed op gang, toen ze zef goed dronk heb ik zo nog een flink voorraadje voor de vriezer aan kunnen leggen wat goed van pas kwam toen ik weer ging werken.
    Zij dronk na 2,5 week (daarna lukte volledige borstvoeding eindelijk) ook hooguit 60 cc per keer, meestal minder, soms maar 30. En 's morgens meer dan 's middags. 's Morgens heb ik ook veel meer melk, dan hebben de melkfabriekjes de hele nacht de tijd gehad om een voorraad aan te leggen. Het scheelt natuurlijk ook hoe zwaar je baby is, die van mij was nog geen 2,5 kg. Maar ondanks dat ze officiëel te weinig dronk groeide ze explosief die eerste weken.
    Verder krijg je er minder uit gekolfd als je gestresst bent. Gisteren op mijn werk wilde ik even snel tussen 2 afspraken in kolven en wilde opschieten omdat ik te laat zou komen op die volgende afspraak. Tot mijn frustratie kreeg ik er toen nog geen 40 cc uitgeperst terwijl ik minstens 150 moet halen en geen tijd had voor dat gehannes. Dus fotootjes van de kleine meid er bij gepakt mezelf ingepeperd dat mijn dochtertje belangrijker is dan alle werkafspraken bij elkaar en ik toch al te laat zou komen dus niet moest gaan stressen ten kostte van mijn dochtertje. Dat hielp, toen kwam de productie pas op gang en haalde ik meer dan genoeg. Overigens haal ik er thuis ook veel meer uit dan op mijn werk. Dus het zegt inderdaad niet zo veel over wat je baby echt binnen krijgt. Daar kun je alleen achter komen door haar voor- en na een voeding te wegen, maar daar kun je jezelf ook behoorlijk mee opfokken, dus niet doen, hoor...

9. Boney

Boney VIP lid

23 dec 2006
    16.784
    0
    36
    Ik zou zo snel mogelijk van die kunstvoeding af gaan. Wat een onzin dat het CB dat zegt.
    Ik ben er van overtuigt dan wanneer je er als moeder 100% achter staat en er echt voor wil gaan dat het je lukt.
    Ik zou dus gewoon vaak aanleggen. Ook 's nachts als ze wakker is. Ze is tenslotte nog maar 3 weekjes.
    Als je het niet vertrouwd kun je elke week gaan wegen.
    En letten op voldoende plasluiers.
    Succes

10. Nathalie1973

Nathalie1973 VIP lid

28 feb 2007
    5.732
    0
    0
    Flevoland
    Sluit ik me volledig bij aan

11. jingels

jingels VIP lid

8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Op het moment dat je kv geeft, past de productie zich ook niet aan, en dat is juist nodig de eerste weken.

Een slecht advies van het cb, waar jij en je kindje niets aan hebt in die zin, voor je productie is het domweg slecht.

12. tanna

tanna Bekend lid

26 mei 2008
    685
    0
    0
    Michelle dronk ook slecht in het begin en kreeg de tepel niet te pakken. Wij moesten elke keer aanleggen 1 borst en dan andere kolven en dan kon mijn man dat met een spuitje en vingervoeder geven. Mijn productie was toen snel opgang en michelle heeft toen na een week leren drinken aan een tepelhoedje en een week daarna zonder. Succes
    Annemarie

13. vraagje: ik kolf sinds vandaag om de druk er ff af te halen omdat de kleine anders niet aan kan pakken, maar hoelang moet je dan kolven? 1 minuutje?

14. Nemo

Nemo Niet meer actief

Ik zou niet naar de tijd kijken of de hoeveelheid die je al gekolft hebt maar naar de harheid van je borsten. Als je denkt: nu zou mijn kindje kunnen drinken. Dan stop je. Of even wat melk met je handen eruit drukken wil ook prima.

Deel Deze Pagina