Ik ben de laatste tijd steeds vaker bang dat er iets mis is. Dat ik onvruchtbaar ben . Of mijn man onvruchtbaar is . Of dat zijn zaad niet overleefd in mijn baarmoeder . Ik ben bang voor alles wat zwangerschap kan belemmeren. Zonder echte reden. Ik ben 1 jaar geleden eerder zwanger geweest ( is mis gegaan) Betekend dat dan dat ik zowizo vruchtbaar ben , en mijn man ook ? Of is dit geen garantie . Ik zit nu pas in ronde 3 dus heb geen gegronde reden voor de angst . Toen ik een jaar geleden zwanger werd was ik al 1,5 jaar gestopt met de pil . Had toen wel 7/9 jaar aan de pil gezeten , ik werd toen pas na 1,5 jaar zwanger ( ben weer de pil gaan slikken omdat ik ff bij wou komen na de miskraam) . Betekend dit dat het nu weer zo lang gaat duren ? Ik heb nu wel korter aan de pil gezeten en betere cyclussen als toen. Alvast bedankt voor het lezen en de reacties
Hoi, Volgens mij is het zo dat als je korter aan de pil bent, je sneller weer ongesteld wordt (omdat je lichaam dan sneller 'ontpilt'), dus ook sneller weer een eisprong hebt. Je angst kan ik me goed voorstellen, maar je hebt er helemaal niks aan. Ik geloof dat ze na een jaar proberen pas willen testen op mogelijke vruchtbaarheidsproblemen. Heb zelf ook een miskraam gehad en een grote kinderwens, maar die moet nog 1,5 jaar wachten. Ben na die miskraam met een rotgevoel blijven zitten omdat ik het gevoel heb dat het niet goed zit... Herken een aantal van je vraagtekens wel... Maar rationeel gezien weet ik dat hier geen aanleiding voor is: de meeste (vroege) miskramen worden veroorzaakt door ontwikkelingsfouten vroeg in de zwangerschap en 20% van de zwangerschappen eindigen in een miskraam. 1 op de 5 dus. Tis moeilijk om niet bang te zijn, maar er is geen enkele gegronde reden voor toch? Probeer het te relativeren enne... Stress is ook niet bevorderlijk voor de zwangerschap
Bedankt voor je reactie Srjj , Wat naar dat je een miskraam heb gehad . En logisch dat je met een rot gevoel blijft lopen. Ik dacht erna steeds als ik vrouwen zwanger zag van dat hoor ik eigenlijk te zijn . Mag ik vragen waarom jou kinderwens nog 1,5 jaar op zich moet laten wachten ? Fijn om te horen dat je sneller ontpilt als je korter aan de pil zit , dat is wel een opluchting . Is het zo dat als je een miskraam heb gehad het betekend dat je vruchtbaar bent en je partner ook , want je bent immers toch bevrucht geweest? Of zie ik dat nou helemaal verkeerd
Haha, daarom vertelde ik het eigenlijk.. Ik weet het niet.. Enerzijds denk ik: ja, we waren in 1x (zelfs 'per ongeluk') zwanger, dus beiden heel vruchtbaar.. Maar er kunnen zoveel medische redenen zijn waardoor je een miskraam krijgt/geen zwangerschap kunt volbrengen.. En 1 op de 5 zwangerschappen eindigt in een miskraam, dus in principe is het niets raars... Ik zit dus ook vol twijfels wat dat betreft... Maar wil wel van het positieve uitgaan: in principe zijn we beiden vruchtbaar! Daar kun je wel vanuit gaan denk ik Ik studeer aan de universiteit en moet nog 1,5 jaar tot ik klaar ben met mijn master.. Zodra ik een baan heb en we samen een huis gekocht hebben (wellicht al iets eerder ) stoppen we met de anticonceptie.. M'n vriend wil net zo graag een kindje als ik (we zijn bijna 6 jaar samen), dus dat scheelt.. Alleen willen we alles wel eerst goed voor elkaar hebben natuurlijk. Duurt heel lang dat wachten, die kinderwens is nu eigenlijk al een jaar of 3 zo sterk... En zit al 2,5 jaar op ZP mee te lezen Dat van de pil is puur mijn eigen ervaring hoor! Ik heb eerst een jaar of 6, 7 de pil geslikt, toen duurde het een aantal maanden voor ik ongesteld werd. Daarna heb ik ongeveer 2 jaar aan de pil gezeten (wel eens 2 maanden ertussen dat ik m niet slikte) en altijd direct 'natuurlijk' ongesteld geworden... Dus mijn ervaring is dat het dan minder lang duurt, maar elk lichaam reageert anders op hormonen natuurlijk en ik denk dat het er ook vanaf hangt hoe zwaar je pil is...
Ja dat is waar we zijn inderdaad al bevrucht geweest dus wel vruchtbaar . Het is inderdaad wel slim dat jullie alles eerst op orde willen hebben . Je heb voorlopig nog 1,5 jaar om je voor te bereiden. Wat in zelf altijd zeg ( maar zelf ook niet gedaan heb) stop een jaar voordat je zwanger wil worden met de pil . Maarja als het dan eerder gebeurt en je bent er nog niet klaar voor is het ook niet fijn natuurlijk . Wel fijn om te lezen dat jij ook sneller ontpilt was toen je korter aan de pil zat ! Nou hopen dat de tijd vliegt en jij ook snel je droom waar kan maken .