Al 3 maanden slaapproblemen. Wat te doen?!

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Luvv, 24 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    #1 Luvv, 24 jun 2012
    Laatst bewerkt: 24 jun 2012
    Onze dochter slaapt sinds haar 2e verjaardag slecht. Ze was altijd een hele goede slaper maar nu is ze al 3 maand elke nacht wakker en komt er dan uit. Terugleggen helpt tot nu toe niks. Ze blijft terugkomen. Bijkomend nadeel is dat we er bij moeten blijven tot ze slaapt want anders komt ze er meteen weer huilend uit. Maakt niet uit hoe vaak je haar terug legt als je er niet bij blijft, blijft ze eruit komen. Nu we over 2 maanden onze 2e verwachten begin ik een beetje radeloos te worden. Zijn er nog goeie tips? We zijn nu al zover om te gaan denken om de klink maar omhoog te zetten en paar nachten te laten huilen om te kijken of dat werkt. Maar eigenlijk voelt dat ook niet zo goed. Ook is ze s ochtends vroeg wakker. Al tegen 6 uur. 's middags slaapt ze als we haar laten liggen wel 2 uur. Zou dat gewoon te lang zijn? Ze slaapt s avonds nml ook pas tegen 9 uur en ook dan moeten we er ook een poos bij zitten. Zo vermoeiend.. Helemaal niet slapen in de middag houdt ze nog niet vol.

2. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Tja, hier sliep ze vanaf 2 jaar als een roosje toen we t middagslaapje afschaften.
    Daarvoor ook altijd gedoe gehad met in- door- én uitslapen. Maar ja, het was toen ook al tijden drama rond t middagslaapje..
    Daarna sliep ze zonder problemen van 20-8u.

Erbij blijven zitten was overigens nooit een optie bij mijn dochter, dan ging ze helemaal niet slapen.
    Is ze ergens specifiek bang voor, of gewoon gewend aan dat je erbij blijft met inslapen? Heb je wel een geprobeerd dat heel langzaam af te bouwen (steeds verder weg gaan zitten)?

3. Hamsteren

Hamsteren Niet meer actief

Ik zou toch gewoon door zetten.. straks heb je er de energie niet voor denk ik!
    Gewoon even naar de Nanny kijken van EHBO.. geweldig programma vind ik het, maar volgens mij helpt dat echt wel hoor!
    Jij wint... maar t zal niet in 1x gaan.
    Succes

4. Eylem

Eylem Niet meer actief

Tijdelijk in een bedje laten slapen waar ze niet uitkan? Het probleem is zo te lezen met name dat ze elke keer uit bed komt. Dus terug in ledikant of in een campingbedje?

5. Luvv

Luvv Fanatiek lid

27 okt 2010
    2.803
    3
    38
    Dan huilt ze net zo lang tot je komt. Bij m'n ouders slaapt ze nml idd nog in een campingbedje.

6. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Missch toch eens kijken wat er gebeurt als je die middagslaap inkort of overslaat... En een paar dagen volhouden om te zien of het werkt. Het ene kindje doet op die leeftijd nog wel een middagdut en de ander niet....

Hier is het een goede 2weken bal geweest: niet goed slapen,laat inslapen en vroeg heeeel vroeg (lees 4:50) wakker worden en klaarwakker zijn. Nu laten we hem niet langer dan 1,5uur slapen (tot max 15:00) en dat lijkt te helpen.

Misschien is het te licht op de kamer waardoor ze in de war raakt? Laat donker worden = later inslapen en vroeg licht = vroeg wakker worden?

Lastig als ze nog niet kunnen uitleggen waarom he? X

7. muffinmeisje

muffinmeisje Actief lid

7 aug 2009
    461
    0
    16
    Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn zoon gehad, toen hij zo'n 2 jaar en 2 maanden oud was. Hij werd ook ineens 's nachts wakker en bleef ons dan roepen tot we kwamen (hij heeft een peuterbedje waar hij zo zelf uit kan, maar dat doet hij gekgenoeg dus nooit), bij hem blijven zitten tot hij sliep (zowel smiddags, als 's avonds, als ' s nachts) en op den duur werd hij wel 5 keer per nacht wakker ofzo, echt vreselijk vermoeiend! Wij hebben het eerst ook allemaal heel pedagogisch aangepakt, maar ik merkte ook aan hem dat er wel echt iets was en dat het meer was dan alleen een spelletje, dus toen hebben we hem op gegeven moment met het matrasje van het campingbedje bij ons op de slaapkamer gelegd als hij 'snachts wakker werd. Dat was voor hem zoveel fijner en voor ons een heel stuk minder vermoeiend. Was wel even bang dat we hem nu iets aanleerden wat we er nooit meer uit zouden krijgen, maar dat vond ik voor latere zorg ;) En opeens merkte ik dat het weer steeds beter ging. We hoefden nog maar even bij hem te blijven zitten en niet totdat hij helemaal sliep (wel met een nachtlampje en de deur een stukje open, maar dat is prima natuurlijk). Als hij 's nachts wakker werd, was het voldoende als we even kwamen kijken en hoefde hij niet gelijk meer bij ons te liggen en nu slaapt hij sinds een maand weer helemaal door en horen we hem eigenlijk nooit meer (hij is inmiddels 2,5, dus het slechte slapen heeft wel een aardig tijdje geduurd). Ook laten we hem ' smiddags nog maar max. 1,5 uur slapen en daardoor slaapt hij ook beter.

Dus bij ons heeft het echt geholpen om toe te geven aan zijn behoeften en zelf de regeltjes even los te laten. Vond ik in het begin dus wel moeilijk, maar het was wel wat hier het beste werkte. En het slapen overdag inkorten maakt hier ook wel echt verschil.

8. mariska1978

mariska1978 Bekend lid

22 okt 2008
    702
    1
    0
    psychiatrisch verpleegkundige
    Vorden
    Hier hetzelfde probleem. Jasmine wilde gewoon niet meer in haar eigen bedje slapen, maar elke nacht bij mama. Omdat ik op een gegeven moment zelf er doorheen zat dit toegestaan, maar ja, draai dat dan maar weer terug :(
    Nu weer begonnen met 5minuten methode in combinatie met beloningssysteem.
    "s avonds breng ik Jasmine gewoon naar bed, tandjes poetsen, boekje lezen, liedje zingen, knuffelen en dan slapen. Als ze begint te huilen ga ik eerst na 1min terug, dan na 3 min, dan na 5 min en dit steeds verder uitbreiden. Net zolang tot ze in slaap valt zonder dat ik bij haar ben of zij in mijn bed ligt. Dit kost wel even wat moeite, maar het werkt wel. Maar je moet het wel consequent doen (ook als ze midden in de nacht wakker worden en je zelf eigenlijk het liefst wil slapen) Ik combineer het bij Jasmine met een (zelfgemaakt) beloningssysteem. Als zij de hele nacht in haar eigen bed heeft geslapen, mag ze 'sochtends een sticker plakken en bij 2 weken mag ze een kadootje uitzoeken.

Deel Deze Pagina