Dag allemaal, dit is mijn eerste berichtje op een forum ooit, maar ik ben nu erg wanhopig. Wij zijn nu al 2 jaar bezig voor een tweede kindje, maar helaas is het nog niet gelukt. Bij ons eerste kindje hadden we geen probleem om zwanger te worden. In 2024 twee vroege miskramen gehad (ong 4 en 6 weken). Afgelopen jaar bij de fertiliteitsarts geweest, die gaf aan dat de miskramen domme pech zijn, ze geen afwijkingen ziet en we gewoon door moeten proberen. Ik was afgelopen jaar niet erg fit door een darmziekte. Als het in oktober 2025 ( jaar na laatste miskraam) nog niet gelukt is, mogen we pas weer komen. Ik vind dit echt enorm lang duren. Zouden jullie er achter aan gaan?
Sommige zkh hanteren idd de regel dat ze vanaf een miskraam weer opnieuw tellen en dat je dan weer een jaar moet wachten. Je zou een second opinion kunnen vragen, maar de vraag is of een ander zkh je al wel verder wil helpen omdat je laatste miskraam 'pas' 4 maanden geleden is. Enorm frustrerend, ik weet het... Heeft de arts waar je bent geweest wel iets van onderzoeken gedaan?
Ontzettend bedankt voor je reactie! Ik vind het inderdaad ontzettend frustrerend. Ze heeft een inwendige echo gedaan, dat zag er allemaal goed uit. Daarnaast bloed geprikt om de schildklier te checken, dat was ook goed. Ik heb bij mijn zoontje een keizersnede gehad. Dus vraag me af of er wellicht verklevingen oid zitten, waardoor het moeizaam is. Maar dat kunnen ze volgens mij niet met een inwendige echo zien.. Ik zie in jouw handtekening dat je al een heel proces bent doorlopen, wat pittig en wat knap dat je het alleen doet! Ik wens je heel veel succes in je ivf traject!
Wat je zou kunnen proberen is een verwijzing naar het AMC proberen te krijgen voor het zogenoemde niche spreekuur. Kan via huisarts. Veel vrouwen hebben na een keizersnede een niche, dit kan voor problemen zorgen met innesteling, waardoor zwanger worden of blijven moeilijker is. Verklevingen kunnen goede gynaecologen wel zien op de echo trouwens hoor niet alles, maar wel iets.
Verklevingen kun je idd niet zien op een echo. Ik heb ook verklevingen (wel buiten de baarmoeder) en daar zijn ze pas achter gekomen bij een spoedoperatie toen ze dachten dat ik een gedraaide eierstok had. Je zou kunnen proberen wat Caith hierboven zegt. Dankjewel! Hopelijk mag het bij jou snel raak zijn!
Je kunt ook naar België gaan of Duitsland daar word je sws beter geholpen. Daar kun je dan in elk geval op de wachtlijst..hopelijk is het niet nodig.
Dankjewel voor je reactie en de goeie tip! Ik ga morgen direct de huisarts bellen om te vragen naar het niche spreekuur bij het amc.
Als je crohn of colitis hebt die actief is kan dat wel een verhoogde kans geven op miskramen is mij altijd verteld. Ik moest minstens een half jaar ontstekingsvrij zijn om te mogen proberen om zwanger te worden.