Aargh mijn moeder!!

Discussion in 'Borstvoeding' started by Nijn84, Jul 20, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Meiden moet even van me afschrijven.

Onze kleine is nu 2 maanden en het gaat super goed! Ze groeit tussen de 300 en 500 gram per week. :D
    Met dit warme weer komt ze vaker om een slokje Vaak om de 2 a 3 uur. De nacht slaapt ze al ruim 3 weken door.
    Mijn moeder loopt maar te zeuren dat ik haar wat water ipv bv tussendoor moet geven. Waarom??
    Ik lees overal de bv zich aanpast en dat ik niet bang hoef te zijn dat ze te weinig krijgt. Ze groeit dus prima en ik ben er ook niet bang voor dat ze te weinig krijgt of dat ze dorst heeft.
    Maar hoe krijg ik het mijn moeder aan haar verstand dat het niet nodig is? Iedere keer als ze erover begint loopt het bijna uit op een ruzie. Ik blijf haar maar vertellen dat het niet nodig is en zij blijft maar zeggen geef haar toch wat water :x
    Word er gek van!

Zo het lucht wel even op om te schrijven.

Liefs Dinges

2. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Korte metten!
    Iets van: 'Mam, nou moet je ophouden. Mijn kind, dus ik bepaal. Jij hebt je tijd gehad'. Ofzo;)
    Maar ik ben erg allergisch voor bemoeienissen dus ben dan niet altijd even subtiel en aardig..:)

3. elmo82

elmo82 Actief lid

Jul 16, 2010
    196
    0
    0
    gastouder
    friesland
    Het is juist goed om bv te geven als ze er omvraagt want dan komt de bv goed opgang en kun je straks misschien om de 3,5 of 4 uur voeden omdat ze dan bij 1 voeding genoeg heeft.
    Ik heb ook bv geven en dit meer dan 13 maanden volgehouden.
    Ook ik kreeg wel eens te horen dat ik beter wat anders kon geven dan bv.
    ik heb gezegt ik denk ik zelf beter weet wat goed is voor mijn kleintje dan wie dan ook.

Succes ermee.

4. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik geef zelf geen bv, maar ik heb wel van andere meiden gehoord dat je je beeb gewoon extra kan aanleggen met dit warme weer en dat water echt niet nodig is. Hoezo zou water eigenlijk beter zijn? BV is ook vocht en past zich idd aan aan de behoefte van je kindje. Laat je moeder maar lekker kletsen en gewoon je kindje aanleggen als ze erom vraagt.

En idd, wat Maja zegt: korte metten maken met die bemoeienissen.

5. kiddie

kiddie Niet meer actief

Oja precies als mijn moeder echt waar. Ik heb het nooit gedaan, maar mijn zus volgens mij wel.. Zo houd je de productie lekker op peil joh. kan ook nodig zijn met dit weer. Mensen van toen zien het meer als 'eten.' Zo, eten gehad, je kunt er weer een paar uur tegenaan. Zo werkt het niet dus. Ik weet er ook nooit zo goed op te reageren.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,158
    35,818
    113
    Ja, mijn ouders doen dat ook, zo irritant. Nu is mijn kindje al wat ouder, dus maakt het niet zoveel meer uit, maar juist in het begin zou ik geen water geven. Op bv.com staat vast wel een artikel, laat je ze dat gewoon lezen. En idd gewoon goed duidelijk zijn. Jij bent moeder, dus jij bepaalt, maar waarschijnlijk weten ze gewoon niet beter.

7. Mama van Isabella

Mama van Isabella Bekend lid

Jul 8, 2009
    599
    0
    16
    Mijn moeder is eigenlijk wel heel lief hoor maar kan soms ook van die stomme dingen zeggen. Ik voed mijn zoontje gemiddeld zo om de 3,5 uur. Vaker komt ie ook niet. 's Avonds wil hij alleen wel wat vaker bij mij drinken en dat is ook prima.
    Gister was ik bij haar en het weekend ook. Dus ik voed mijn zoontje rond 13 uur en vervolgens rond 16.15 weer. Zegt ze op zo'n zeurderig toontje "jemig, moet ie nu alweer?????". Ehm........ja natuurlijk moet ie alweer. Dus ik zeg "jij hebt met dit warme weer toch ook dorst. Jaaaaaaaa maar dat was anders. Zucht....moeders.

8. sweetmarije

sweetmarije Fanatiek lid

Nov 25, 2008
    1,199
    0
    36
    mummy
    letchworth garden city
    weet je, ook onze moeders zijn al weer een x aantal jaar uit de running wat betreft baby´s. wat in de jaren tachtig moest is tegenwoordig uit de tijd. ik heb een boek van mijn moeder gekregen over zwangerschap waar zij toendertijd heel veel aan gehad heeft maar waar ik me om doodgelachen heb. jouw moeder wil jou ook gewoon nog steeds bemoederen. gewoon op een normale manier zeggen; mam, jij bent nu oma, laat me lekker, mijn meisje is mijn zorg. bij borstvoeding hebben kindjes sowieso geen extra vocht nodig want dat zit al in de borstvoeding...

9. raspberry

raspberry Niet meer actief

Ik lees uit je post dat je toch steeds inhoudelijk uit probeert te leggen hoe en wat. Heel begrijpelijk, maar dat geeft voor een ander wel voer om met je te gaan argumenteren... wat je moeder dus ook vrolijk elke keer doet.
    Ik zou dus gewoon duidelijk zijn en zeggen: Mam, het is niet nodig, daar ga ik het ook niet meer met je over hebben en als je meent dat je dat wel moet doen, dan ga je maar ff weg, want ik ben er helemaal zat van. Zoiets :)
    In ieder geval een duidelijke grens stellen en aangeven dat je het er niet meer met haar over gaat hebben...

10. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    :) Bedankt voor de reacties! "Fijn" om te lezen dat er meer Oma's zijn die zich ermee (ongewenst) mee bemoeien.

Mijn moeder is verder een schat hoor! Maar oh ze houdt er maar niet over op... Ze wil zo graag haar gelijk hebben (das wel eens vaker zo) Ik heb haar al gezegd (meer dan 1 keer) ze moet ophouden maar dat maakt blijkbaar niet genoeg indruk en ze begint dus steeds weer. Ondanks dat ik naar mijn idee het goed doe maakt het mij wel onzeker. Juist omdat ze er steeds weer over begint.

Mama van Isabella: Wat jij zegt komt me ook zo bekend voor! Moet ze nu alweer. Als ik dan zeg jij hebt toch ook meer dorst, zegt ze ja dat klopt. En dan komt het flesje water weer om de hoek :x

*zucht* Ik wou dat ze het toch eens begreep....

11. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Enige wat werkt is dan echt even onaardig zijn (is moeilijk bij je moeder) en afkappen. Mijn kind, mijn manier, bedankt voor de tip, maar ik volg 'm niet op.

Of even dit draadje uitprinten en laten lezen.

12. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Oh, zulke ouders heb ik ook!
    Mijn vader bijv. wou mijn zoontje appelsap geven toen hij een half jaar oud was en snapte niet waarom ik dat niet wou hebben.
    Van "slokjes" water geven bij voll. borstvoeding wordt ik altijd een beetje kriegelig! Beetje extra water bij een fles kunstmelk doen dat kan idd, maar het mooie van moedermelk is dat het zich aanpast aan het weer en als het goed is komt ze vaker met dit warme weer en dat mag allemaal met moedermelk, daar zit geen max aan!

13. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Dat gaat zs toch niet doen.. Ze heeft het in haar hoofd zitten en ik ben bang dat je dat er niet uit krijgt. Dat hoef je denk ik ook niet meer te proberen.. Jammer genoeg;)
    Ik zou de volgende keer echt even pissig op haar worden want blijkbaar maak je toch net niet genoeg indruk..

Kan me goed voorstellen dat je er van baalt!

14. tupp

tupp VIP lid

Jun 13, 2009
    22,767
    18,913
    113
    Female
    lerares basisonderwijs
    Jij ergert je aan het gedrag van je moeder (en terecht, want het is irritant dat ze er over door blijft gaan.) Maar na een paar keer zeggen waarom je het zo doet en dat je er niks meer over wilt horen, is het wel duidelijk dat je haar niet gaat kunnen veranderen.
    Dus blijft er maar één manier over om van die irritatie af te komen, namelijk: niet meer willen dat ze het gaat begrijpen. Want zolang jij daarop blijft hopen, blijf jij je ergeren dat ze het niet begrijpt.
    Als jij je erbij neerlegt dat het nu eenmaal zo is, dan ben je niet van het gezeur af maar wel van de ergenis. Dan haal je namelijk gewoon je schouders op en ga je verder met waarmee je bezig was.

15. Lemi

Lemi VIP lid

Oct 5, 2008
    13,306
    0
    0
    #15 Lemi, Jul 22, 2010
    Last edited: Jul 22, 2010
    Herkenbaar! Alleen is t bij mij m'n schoonmoeder en gelukkig geen ruzie. Maar elke keer zegt ze wel 'ze hebben tussendoor neem ik aan toch ook dorst?' en komt nu steeds met bekertjes drinken aanzetten! Het maakt mij erg onzeker en ik twijfel dan ook. Heb namelijk wel ook gelezen dat ze ook dorst kunnen hebben in iets anders! En Milan komt met het warme weer niet vaker voor n voeding. Zitten al vanaf dat ie 8 weken was op maar 4 voedingen

16. brenda1976

brenda1976 Niet meer actief

ooo zo herkenbaar, goed bedoeld maar we weten het nu toch echt al weer beter hihihih

ik gaf mijn zoon borstvoeding en hij kwam vaak, tja... zegt ze, je hebt echt bijna geen tijd voor jezelf, misschien fles tussendoor geven.
    na 5 maand zegt ze, hij wordt wel groot he voor aan de borst, ik heb gezegd, beter als dit kan ik niet geven en we houden het vol totdat een van ons niet meer wil.
    Bij mam wilde borstvoeding niet en is toen direct overgegaan op de fles. Tijden waren toen gewoon anders.
    Ik heb 6 weken gekolfd omdat mijn zoon niet wilde drinken aan de borst, daarna wilde hij er niet meer vanaf hahaha

17. Skatje

Skatje VIP lid

Dec 10, 2008
    9,026
    165
    63
    Female
    Gastouder
    Arnhem
    Water is juist niet goed!!

De reden dat je met warm weer meer moet drinken, is omdat je meer zweet. Met zweten verlies je zouten. Baby's kunnen die zouten alleen weer aanvullen door melk te drinken, niet door water te drinken.

Leg dat maar uit aan je moeder.

18. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Het is alsof ze meeleest. Heb haar er nog niet weer over gehoord. Maar als ze er nog een keer weer over begint zal ik haar duidelijk maken dat ik het toch niet doe en dat ze er nu eindelijk over op kan houden. En anders is ze maar boos. Al is dan bij haar alles gelijk negatief en kan ze er nog weken over door zeuren.

Liefs Dinges

19. Lonit27

Lonit27 Actief lid

Sep 24, 2008
    478
    0
    0
    Haha, herkenbaar. En inderdaad erg irritant soms. In mijn geval is het mijn schoonmoeder die recentelijk begon over extra water geven. Ik heb toen meteen gezegd dat het onzin is omdat in de borstvoeding alles zit wat een baby nodig heeft, dus ook genoeg vocht. Ik was niet onaardig, maar blijkbaar kwam ik ferm genoeg over want gelukkig is ze er daarna niet meer over begonnen. Maar er zijn nog meer aspecten mbt de borstvoeding waar ze opmerkingen over maakt: 'Och kindje, krijg je nou alweer de borst?' of 'Je krijgt veel te veel te eten van je mama,' of -bij buikkrampjes- 'Mama moet voortaan maar goed gaan opletten wat ze eet.'

Mijn eigen moeder bemoeit zich er ook tegenaan hoor. Zij laat me regelmatig weten dat ze vindt dat een voeding 'wel erg lang duurt'. Het kost me zo'n 45 min. per keer, omdat mijn dochtertje nou eenmaal geen snelle eter is :) Maar ik zit er niet mee.

Hilarisch is -en daarom dus ook zo irritant- dat zowel mijn moeder als schoonmoeder zelf geen borstvoeding hebben gegeven....;)
    Zo zie je maar weer, de beste stuurlui staan aan wal.

20. Nijn84

Nijn84 Fanatiek lid

Mar 18, 2009
    1,795
    1
    0
    Grunn!
    Haha jouw schoonmoeder kon mijn moeder wel zijn!! Precies dezelfde opmerkingen krijg ik van haar.
    Mijn moeder heeft wel borstvoeding gegeven en tot overmaat van ramp is ze ook nog verpleegkundige op het consternatiebureau geweest. Dit is al wel 20 jaar geleden maar toch. Bedenk me nu ineens dat dit ook wel eens een reden kan zijn waarom ze zo blijft door zeuren ;)

Share This Page