hahaha. ik moet het even kwijt. een vriendin van mij is gister bevallen via een keizersnee van een super leuk meisje. helaas ligd ze in duitsland in het ziekenhuis en is bv daar niet echt denderend ontwikkeld. ik de tijd dat het meisje er nu is (bijna 48 uur) heeft ze pad 5 keer aan de borst gelegen omdat de zusters niet willen/kunnen helpen. de kleine ligd ook niet bij moeders op zaal maar in een apparte baby kamer met alle andere babys. als ze er om vraag word de kleine gebracht. bv willen ze niet echt wat van weten en hun zeggen gewoon de eerst paar dagen is het drinken niet nodig! tis daar echt een heel ander systheem en cultuur. maar om een lang verhaal kort te maken vanmiddag was ik daar dus en had ik de kleine meid vast. en ze begon gelijk te "zoeken" dus honger! mijn vriendin wilde bellen voor een verpleegster die haar zou helpen. toen deze op zich liet wachten heb ik gezegd van wacht eens mischien kan ik dat ook wel. en jawel hoor. binnen 1 minuut hadden we haar aangelegd en dronk ze zonder smakken en vooral mama had geen pijn! was even helemaal trots. tegen mijn vriendin gezegd dat ze gewoon om de 3 uur moet voeden en vooral veel moet aanleggen dat het geen kwaad kan! zo ga je van bv nitwit naar een halve lactatiekundige
Euhm, keizersnee he! Tuurlijk kan je dan je baby niet zelf pakken de eerste dagen! Ik had m'n kind dan wel naast me liggen, maar moest echt wel op de bel drukken hoor als ik hem bij me wou hebben!
Wauw! Super goed zeg!! Dat moet haar toch wat vertrouwen geven! Mijn kleintjes lagen beide keren naast me maar ik kon ze er echt niet zelf uit krijgen inderdaad (heel frustrerend). Toch kwam de verpleging altijd praktisch direct als ik belde of als ze zelf dachten dat het wel weer tijd was. *beide keren een keizersnede*
Wat fijn dat je haar zo kan helpen, jij redt daardoor haar BV. De eerste dagen na een ks zijn idd zo waardeloos. Je bent dan echt overgeleverd.
Tsja, als je belt dan komen ze zo spoedig mogelijk. Helaas kan het heel hectisch zijn op een kraamafdeling en is het ook weleens druk. Gelukkig was mijn man er 24/7, nou ja bijna dan; die moest ook weleens naar huis voor de dieren.
zo gaat het in nederland daar hebben we een 15 min gewacht en toen kwam er iemand tis daar sowieso raar vind ik. de kinderen liggen niet bij mama maar op een apparte zaal. de moeders liggen per 3 op een klein kamertje en hebben 0 prive. ( niet zo als in nederland gordijnen tussen de bedden etc) de kinderen worden voor je verschoond en in bad gedaan alleen als je zelf vraagd mag je mee lopen om te kijken. het was zelf gister zo erg dat! papa gister het kleine voor het eerst heeft op gepakt. omdat hij niet wist hoe het moest en ze het niet voor deden
Fijn dat je je vriendin kon helpen (en zo haar zelfvertrouwen kon opkrikken!). Hier kan je vriendin misschien ook info krijgen: Borstvoedingorganisatie in Duitsland: http://www.afs-stillen.de/cms/cms/front_content.php?idcat=19
Nou nou slecht ontwikkeld. In Duitsland zijn over het algemeen veeeeeeeeeeel meer vrouwen die bv geven. En omdat de meeste moeders een jaar thuis blijven wordt bv ook veel langer gegeven. Ik zou willen stellen dat juist de BV in Nederland nog steeds onderontwikkeld is. Als ze geen goede begeleiding krijgt dan ligt dat aan het ziekenhuis maar zeker niet aan het land. Ik woon ook in Duitsland en de eerste 2 dagen kwam er om de 2 uur een zuster die zei dat ik mijn zoontje moest aanleggen. Jawel, ook 's nachts.
@Rozemarijke, ik weet het wel zeker want ik had in het ziekenhuis gewoon rooming in en er was alleen een aparte babykamer waar je je baby heen bracht als je naar de wc ging. En zo zijn heel veel ziekenhuizen in Duitsland. Over het algemeen is de gezondheidszorg veel beter in Duitsland. Maar ja, je hoeft maar 1 slecht ziekenhuis te treffen en de mensen krijgen natuurlijk de indruk dat het 'slecht' is. Misschien waren de zusters onderbezet?
ik weet dt het ook anders kan zo hebben we 20 km verderop een ziekenhuis daar wil ik wel liggen hoor. maar in deze jonge jonge wat een drama was dat! de zorg is beter (en veel goedkoper) de eerste dagen werd de kleine 3 keer per dag aan gelegt. en na 4 dagen om de 3 uur.ik vond dat zo slecht en een keertje 10 min wachten op een zuster is niet erg maar als het altijd zo is. ga jeje afvragen wat er aan de hand is daar.