Azoospermie, ik moet even mijn verhaal kwijt

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Melis0202, 4 jan 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Melis0202

Melis0202 Lid

23 dec 2014
    11
    0
    0
    Hallo

Hier mijn eerste berichtje. Ik lees al een tijdje mee.

22 december de uitslag gekregen van het zaadonderzoek van mijn man.
    Azoospermie, er was niks te zien.. Een grote schok voor ons aangezien ik eigenlijk het idee had dat er bij mij iets mis is.

Ik zelf heb een lang cyclus variérend van 35 tot 50 dagen, en wou dat hier naar gekeken werd, vandaar dat we dit waren gestart.

Nu 12 januari eerste gesprek gynaecoloog, en eerlijk ik wordt gek van de spanning/stress.

Wat nu? Ik lees wat af.. Mesa,Pesa,nese,, icsi.. is er nog een kans dat ze het allemaal verkeerd hebben.?!

Zelf dacht ik 20/21 december mijn ei te hebben gehad, en ben nog niet ongi.. Wel last van borsten en duizeligheid dus stiekem ga je dan weer hopen dat dit allemaal niet klopt en dit niet de werkelijkheid voor ons is....

Ik denk al dat wachten echt niet te kunnen trekken,, echt waar beginnen we aan..? Hoelang kan zoiets wel niet gaan duren? Wat gaat het allemaal finicieel voor ons betekenen?

Mijn hooft ratelt maar door en ik kan de stop knop niet vinden :(

2. ShallY

ShallY Fanatiek lid

14 sep 2013
    3.870
    736
    113
    Dat is zeker schikken als je zo'n nieuws krijgt. Ik wil jullie heel veel sterkte en succes wensen met alles wat nog komen gaat!

3. Niny

Niny Bekend lid

21 jul 2009
    731
    94
    28
    Hallo

De gynaecoloog zal waarschijnlijk eerst nog een zaadonderzoek laten doen. Verder kijken ze dan eerst nog via tese of zaadcellen vinden.

Hoe moeilijk het ook is het word nog even wachten, en ik weet uit ervaring dat hetniet makkelijk is wachten. Veel met elkaar praten en maak eventueel lijstje met vragen.

Veel succes alvast

4. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Is er nu één keer zaadonderzoek gedaan? Zaadkwaliteit kan heel erg verschillen. Zo kan koorts desastreus zijn. Eén uitslag zegt eigenlijk nog niet zoveel. Als je een betrouwbaar beeld wilt hebben, moeten er minimaal twee onderzoeken plaatsvinden met een tussenpoos van drie maanden. Zaadcellen worden elke drie maanden nieuw aangemaakt. Is de uitslag na drie maanden weer zo slecht, dan is er sprake van een structureel probleem.

Helaas bestaat het medische circuit uit heel veel wachten. Wachten op intakes, afspraken, onderzoeken, uitslagen, wachtlijsten voor behandelingen. Erg moeilijk, maar helaas bij elk ziekenhuis aan de orde.

Qua financiën worden gelukkig de meeste onderzoeken en behandelingen vergoed, met uitzondering van je eigen risico. Je eigen risico zul je kwijt zijn, ben ik bang. Maar dat is nog te overzien, als je die niet op €875 hebt gezet.

Succes, ik hoop dat de volgende uitslagen beter zullen zijn!

5. Fred1610

Fred1610 Lid

3 dec 2014
    20
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Jouw verhaal is heel herkenbaar voor mij. Ik stond er precies een jaar geleden precies hetzelfde voor. Helaas is bij mijn man meerdere malen geen enkele zaadcel gevonden. (Ik wil je niet ontmoedigen, maar de kans is heel groot dat het echt azoospermie is.)

Bij mijn man is na verschillende onderzoeken een TESE uitgevoerd. De kans dat ze dan iets vinden is volgens mij 50%. Bij mijn man is helaas ook toen niets gevonden. Wij hebben het dus moeten accepteren.

Dit betekent niet dat het voor jullie ook zo moet eindigen. Hou dus hoop dat een operatie jullie kan helpen, maar hou er wel rekening mee dat het lang duurt en veel energie kost. Maar het is het allemaal waard!

6. mevrouwX

mevrouwX Lid

30 jun 2013
    94
    0
    0
    NULL
    NULL
    ah meis, wat een rotnieuws en wat een rot begin van het nieuwe jaar. Heel herkenbaar, de stopknop. WAAR ZIT IE? Ik heb hem ook nog niet gevonden. Bij ons een andere situatie, maar ook dan blijft het lastig om je zorgen uit te te zetten. Heel veel sterkte en ik hoop dat het gauw 12 januari is.

7. Spookje

Spookje Actief lid

23 jul 2013
    348
    28
    28
    Vrouw
    Midden van het land
    Wat een ellendig nieuws zo voor de feestdagen. Wij hadden hezelfde anderhalf jaar geleden, ook naar de gyn vanwege een rare cyclus, maar bij de semenanalyse bleek daarin niets te zijn gevonden. Er schiet van alles door je hoofd en je weet niet waar je moet beginnen. Probeer je niet gek te laten maken, hoewel ik weet dat dat heel erg lastig is. Gelukkig kunnen jullie al volgende week bij de gyn terecht.

Er zullen idd nog wel meer zaadonderzoeken volgen. En dan zijn er idd allerlei mogelijkheden als mesa, pesa en tese. Schrijf de vragen op die je hebt, want er komt van alles op je af. En probeer met elkaar te praten. De mmm stelt je geduld nogal op de proef. Heel veel sterkte gewenst.

8. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Heftig nieuws meid.. Ik wil jullie ten eerste veel sterkte wensen.
    Wij hebben in hetzelfde schuitje gezeten en lees mijn ondetschrift.
    Het is een giga rollercoaster waar je in komt te zitten, en je zult voor jezelf moeten uitmaken of je dat wilt of niet. Maar eerlijk: het is te doen, ondanks alles. We zijn in 2009 erachtergekomen dat mijn man geen zaad heeft, in okt 2010 pas, na vele vooronderzoeken, hebben ze 11 rietjes zaad gevonden dmv pesa. In 2011 (jan) begonnen met de eerste ICSI poging. Het hormoon spuiten was geen pretje en de punctie ook niet, maar het doel, daar doe je het voor.
    Ik was pas in poging 2 pas zwanger, en in 2012 bevallen van een prachtige dochter. Nu ben ik zwanger van een zoon.
    Blijf moed en hoop houden, maar verwerk dit eerst. Je zult veel geduld moeten hebben, veel wachten, snel gaat t niet. Ik was 28 toen we graag een kindje wilden, en nu ben ik 35..
    Maar dat maakt me niet uit.

Mocht je vragen hebben, stuur maar een pb..
    Je kunt ook mijn weblog lezen (hier op zp) daarin kun je een beetje lezen hoe het is gegaan bij ons.

Sterkte!

9. KateK

KateK VIP lid

26 dec 2008
    5.185
    0
    36
    Drenthe
    Ohja qua financiën heb ik er nooit heel veel van gemerkt, misschien het eigen risico en je betaald voor de opslag van buisjes zaad en embryo's. (Paar tientjes per jaar ofzo)
    Verder bij bepaalde medicatie een eigen bijdrage.
    Maar als je nagaat dat 1 poging al minimaal 2000 euro kost, dan mag je blij zijn dat je verzekerd bent. In principe zit ivf/ICSI voor 3 pogingen in de basisverzekering.

10. KoosAtillaLuna

KoosAtillaLuna Bekend lid

27 jun 2013
    821
    168
    43
    Ten eerste wil ik jullie heel veel sterkte wensen. Het is net alsof de grond even weg zakte weet ik nog.
    Bij ons was na een heleboel onderzoeken (wachten op uitslagen enzo..) eindelijk duidelijk dat ern geen zaadcellen gevonden waren. Maar mijn vriend heeft wel een normale ejaculatie (wel vocht dus). En hij heeft 3 jaar geleden een behoorlijk zware buikoperatie ondergaan met veel ontstekingen. Dus toen alle onderzoeken bij de uroloog goed waren (hormonen, echo ballen etc) hebben we een PESA laten doen waarbij er 14 rietjes zaad zijn gevonden!
    En een jaar nadat bij ons de diagnose azoospermie vastgesteld werd ben ik nu zwanger van de tweede ICSI, eerste cryo.

Het is moeilijk om hoop te blijven houden tijdens het hele traject. Bij ons scheelde het heel erg dat wij wel ergens in ons achterhoofd die operatie hadden zitten, dus de hoop wel hoger was dan gemiddeld.

Het enige advies wat ik je wil meegeven is dat je elkaar in je waarde moet laten. Ik wilde altijd heel graag over dingen praten en zoveel mogelijk info opzoeken over alles. Mijn vriend wilde er liever niet teveel mee bezig zijn. Wij hebben het er echt niet wekelijks over gehad. Maar wel de dingen besproken die belangrijk waren. Iedereen heeft zijn eigen manier om het te verwerken en er mee om te gaan, probeer dat te respecteren. Dat scheelt frustraties naar elkaar, want die kan je nu echt niet gebruiken.

11. Melis0202

Melis0202 Lid

23 dec 2014
    11
    0
    0
    Badankt voor jullie reacties! Doet mijn goed jullie verhalen te lezen. Mijn man heeft 8 jaar terug een plasbuisontsteking opgelopen dus ergens heeft dit misschien met elkaar te maken.

Er zit idd niks anders op dan accepteren en afwachten naar wat aankomende maandag gaat brengen.

12. Marjo11

Marjo11 Actief lid

16 jan 2014
    176
    0
    16
    Hoi Melis, ook hier hetzelfde schuitje. In april bij de huisarts terecht gekomen en bij de semenanalyse geen zaadjes. Op dat moment leek mijn wereld in te storten. Bij ons hebben ze toen na een week een 2e test gedaan en zijn we in t ziekenhuis beland. Daar ook weer een test en helaas dezelfde diagnose. Het afgelopen jaar hebben ze allerlei onderzoeken gedaan, hormonen, genen en ook bij de uroloog. Bij onze eerste afspraak met de gynaecoloog werd er al direct bloed geprikt. Bij ons blijkt dat mijn man cf drager is en daardoor waarschijnlijk geen zaadleiders heeft. As dinsdag krijgt hij zijn mesa operatie... Erg spannend allemaal.
    In april kregen we dus de eerste uitslag, in juni was onze intake in het ziekenhuis en begin september hebben we gehoord dat het (waarschijnlijk) obstructieve azoospermie is.

Succes! Ik weet hoe je je voelt meis!

13. bengelke

bengelke Bekend lid

21 feb 2011
    746
    74
    28
    Berendrecht
    Veel sterkte, ik vergeet nooit de dag dat ik zo'n nieuws kreeg, het sloeg in als een bom. Bij mijn vriend waren er wel een heel enkele zaadcel te vinden, maar onbeweeglijk. Wij hebben dat een dik jaar geleden te horen gekregen. Voor de rest hormonen en genetisch alles in orde.
    Mijn vriend heeft een tese operatie ondergaan, resultaat was echt magerkes, slechte kwaliteit en echt niet veel, maar zie mijn onderschrift...
    De moed niet opgeven!

14. Marjo11

Marjo11 Actief lid

16 jan 2014
    176
    0
    16
    Nog even een toelichting qua financiën. Tot nu toe hebben wij nog geen rekening gehad, enkel voor de semenanalyse via de huisarts. Ik denk dat wij de factuur pas na de operatie krijgen. Reken er maar op dat je door je eigen risico heen komt, maar verder zit geloof ik alles in de basis. Ik heb dit jaar ons eigen risico omlaag gebracht naar het minimale bedrag (375), vorig jaar hadden wij een vrijwillig extra risico van 860 :s. Verder ben ik dit jaar zelf over gestapt naar UMC pakket 3 omdat daar een 4e icsi inzit.

Groetjes Mar

15. meisje29

meisje29 Niet meer actief

Eindelijk een herkenbaar verhaal.
    Wij gingen voor een echo (folikelmeting) na het gebruik van clomid.
    Toen kregen we doodleuk even te horen:
    Oja het zaadonderzoek ziet er erg slecht uit er is niks gevonden ma dat horen jullie van de eigen gyn verder wel.
    Okeeeen dat was ff een schok voor ons.
    Hele weg na huis niks gezegd, beide in tranen.
    De wereld stortte ff in voor ons gevoel.
    Toen moesten we 30-12 terug voor een echo, ik had 2 eitjes die op springen stonden.
    Ma goed het maakte ons weinig uit want wat heeft het voor zin als je geen zaadcellen het.
    Maar goed mijn vriend moest een nieuw zaadonderzoek doen,bloedprikken en een chromosoom onderzoek laten doen.
    Vandaag half 5 krijgen we uitslag.
    Super soannend dus !!
    Ben al de hele dag zenuwachtig haha

Maar ben wel blij dat ik lees dat er indd mogelijkheden zijn zoals mesa etc.
    En zijn er ook nog wat wie bij een eerste onderzoek 0,0 zaadcellen hadden en later toch wel wat?!

16. Marjo11

Marjo11 Actief lid

16 jan 2014
    176
    0
    16
    Hoi meisje 29, heftig!! Maar ik begreep van andere meiden op het forum dat er soms toch nog wel wat zaadjes worden gevonden na centrifigeren. Die zouden ze dan nog eventueel kunnen gebruiken. Dus geef de moed niet op! Ik duim voor je dat de bloeduitslagen goed zijn..

17. meisje29

Nee ik blijf voor zover het kan ook wel positief maar ben toch bang voor de uitslag.
    De gyn. Zei de uitslag is bepalend maar stel Ze hebben weer 0,0 zaadcellen gevonden kan het dan wel dat ze op een bepaalde manier toch nog wat kunnen vinden of stimuleren?
    Of is mesa etc dan ook meteen uitgesloten of dat niet ?!

18. Marjo11

Marjo11 Actief lid

16 jan 2014
    176
    0
    16
    Als ze weer niks vinden gaan ze verder onderzoeken om te kijken waar het aan ligt. Ligt het aan de zweg naar buiten (obstructief) of is er iets mis met de productie (niet obstructief). Dat bepalen ze door naar de chromosomen te kijken en de hormonen. Als de hormoon waarden goed zijn is de kans groot dat de productie ook gewoon goed is. Bij de chromosomen kan er een cf afwijking worden gevonden (zoals bij mij man). Hij merkt daar verder niets van. Als je een (milde) vorm van cf hebt worden je zaadleiders niet goed aangelegd. Voor ons was dat wel goed nieuws omdat de productie waarschijnlijk wel goed is alleen het kan er niet uit. Met de mesa volgende week gaan ze dmv een punctie zaadjes uit de bijbal halen die ze vervolgens via icsi gaan bevruchten. Dus die mesa pesa of tesa doen ze wanneer er niets in het ejaculaat terrecht komt maar de productie waarschijnlijk wel goed is. Hou je ons op de hoogte van de uitslag?

19. Marjo11

Marjo11 Actief lid

16 jan 2014
    176
    0
    16
    Ik heb trouwens ook weleens gelezen over retrograde ejaculatie. Dan gaan de zaadjes naar de blaas en worden ze uitgeplast. Dan kunnen ze de zaadjes filterenuit de urine.
    Succes!

20. meisje29

Oke dank je voor de goeie uitleg.
    Het is een stuk duidelijker nu.
    Spannend vind ik het nog steeds wel hihi.
    Ja ik laat even weten wat ze zeiden.
    Hoop dus indd dar we in aanmerking kunnen komen coor icsi maar
    Dat zullen we pas weten na een mesa of tese etc.
    Wat ik wel een beetje raar vind, (of ik snap het niet goed)
    We hebben allemaal boekjes meegekregen voor ivf, maar goed dat is toch helemaal geen mogelijkheid voor ons?
    Of het zaadonderzoek moet ineens goed zijn ma dat lijkt me sterk.

Deel Deze Pagina