Ik ben een paar maanden geleden begonnen met gesprekken bij een psycholoog vanwege somberheidsklachten. Na een uitgebreide intake en meerdere tests is het advies om schematherapie te volgen. Niet in een groep maar gewoon 1 op 1 en de bedoeling is dat we gaan uitzoeken hoeveel invloed gebeurtenissen van vroeger hebben op mijn gedragingen en valkuilen van nu. Heeft iemand ervaring met deze therapie? Heeft het je geholpen? Heb je tips voor mij met betrekking tot eventuele voorbereiding oid? Ik hoor graag ervaringen
In mijn individuele therapie waren veel elementen van schematherapie aanwezig. In het begin was het wennen om over het bijv. kleine bange kind en de strenge volwassene te praten maar ik begreep uiteindelijk steeds beter waarom ik in bepaalde situaties reageerde. Het boek patronen doorbreken van H van Genderen legt goed uit hoe het werkt.
Thanks voor de tip van het boek! Ik ben heel benieuwd hoe ik het ga ervaren en het zal vast even wennen worden in het begin maar ik hoop dat ik mezelf er echt beter door ga leren kennen
Geen persoonlijke ervaring, maar een vriendin die ik al ruim 20jaar ken. Zij heeft na een traunatische jeugd en puberteit/adolescentie met veel terugvallen na veel verschillende therapieën (ivm borderline, suicidaliteit) een schematherapie gedaan toen ze 20 was. Het was zwaar, in het begin was ze er 24/7 mee bezig (dat jaar heeft ze haar studie ook gepauzeerd) en maakte het veel impact. Nu inmiddels ruim 10 jaar later (en dus al lang afgesloten therapie) zie ik dat ze nog steeds geen grote terugvallen heeft gehad. Ze had laatst een moeilijke periode door een persoonlijke gebeurtenis en had nu echt gezonde (niet lullig bedoeld tov vroeger) copingstrategieën - waar ze vroeger echt in een diep gat zou zijn gevallen. Ik denk dat ik wel voor haar mag spreken als ik zeg dat het echt heel zinvol was. Zij was trouwens in groep begonnen en na een paar maanden individueel verder gegaan - met veel minder contacturen dan die eerste periode.