Hallo ik heb reeds een borstvoedingscursus gevolgd, en daar is mij verteld dat door mijn borstverkleining van zo'n 5 jaar geleden ik hoogstwaarschijnlijk geen volledige borstvoeding kan gaan geven en dit dus in combi moet gaan doen met bijvoeding. Maar hoe werkt dat dan met die bijvoeding? is het dan zo dat ik smorgens bv wel gewoon kan voeden en dan een aantal keren bijvoeding? of om en om? Of is hier niets op te zeggen en ligt het er maar aan hoeveel melk ik kan geven? En wat voor bijvoeding is dan het beste? ik heb nu een pak van Friso gekocht voor de zekerheid... Het combineren met borst en bijvoeding klinkt mij wel goed in de oren en zou er geen moeite mee hebben. Mijn kindje krijgt dat ook de nodige stoffen mee uit mijn borst en dat vind ik al een prettig idee. En is het handig om alvast een kolf te kopen? Ik twijfel hier vreselijk aan aangezien ik dus nu helemaal nog niet weet of ik uberhaupt wel borstvoeding kan geven (komt al wel colostrum uit mijn borsten, de ene makkelijker dan de andere..) is het zo dat kolven de productie van melk stimuleerd? en dan hand of elektrisch? Kunt u mij nog wat advies geven hierin? Ik wil graag goed voorbereid de borstvoeding in gaan zodat deze dan ook zo goed mogelijk zal gaan lopen alvast bedankt!
Hoi, het is niet zo zwart wit dat je wel of geen borstvoeding kunt geven. Alles is eigenlijk afhankelijk van hoeveel melkklierweefsel je hebt opgebouwd, (tijdens de zwangerschap en daarvoor) en of er doorgangen in de tepel zijn (of de melk daadwerkelijk de borst kan verlaten) Wanneer je kinje geboren is, zou ik gaan aanleggen, zorg dat je een dubbelzijdig electrische kolf kunt huren op het moment dat je kindje er is en begin met aanleggen en kolven (nakolven) kijk wat er gebeurt, tegelijkertijd kindje monitoren. Hoeveel voeding je geeft kun je niet zeggen van te voren. de ene vrouw produceert zelf de eerste vier weken voldoende en krijgt het niet bijgeproduceert wanneer het kindje een regeldag heeft, de andere vrouw heeft geen moeite tot de 4e maand en moet dan bij gaan geven. Hoe je dat bijgeven doet, is afhankelijk van hoe het ging tot dat moment. Je kunt bijvoorbeeld iedere voeding wat nageven (dat kan 20 of 30 cc al zijn, zodat je kindje niet na een uur maar pas na 3 uur weer komt voor de volgende voeding) het kan ook zo gaan dat je dan om en om voedt, dus de ene voeding borst en de voeding erna borst met extra flesje na. dat is echt afhankelijk van hoe het gaat: gaat het goed met je kindje, dat is belangrijk. een kolf zou ik nog niet aanschaffen, nu. kijk het eerst eens een week of 4 aan. moet je binnen de eerste weken gaan kolven, heb je namelijk een professionele dubbelzijdige kolf nodig. geniet nog van je zwangerschap, en straks van je kleintje! heidi margit