Hoi Ilse, Mijn dochter is nu 1,5 week oud. Bij de geboorte woog ze 3880 gram. Haar laagste gewicht was 3590 gram op dag 5. Gisteren (dag 11)is ze gewogen en toen woog ze 3960 gram. De BV liep op zich goed. Ik merk nu wel dat ze de afeglopen 2dagen om het 1,5 uur komt voor een voeding (behalve 's nachts dan zit er 4,5 uur tussen). Maar dit zouden ook regeldagen kunnen zijn. Normaal zit er tussen de 2 a 3 uur tussen. Ze krijgt 1 borst per keer. De 2e bied ik wel aan, maar die wil ze niet. Ze heeft goede plasluiers en poept ook regelmatig. Ons probleem is de melkproductie. Ik heb veel melk. Het spuit er werkelijk uit. Mila heeft moeite om het bij te benen. Je hoort het haar keel inschieten, ze moet echt even stoppen met zuigen om het aan te kunnen en vaak laat ze ook weer los. Ook gaan haar darmen enorm te keer.Ze lijkt de laatste dagen ook behoorlijk onrustig (krampjes?) Ze drinkt de borst ook niet leeg, het lijkt te veel te zijn. Ook drinkt ze maar 10 minuten aan de borst en is dan echt klaar. Een paar dagen terug had ik harde pijnlijke schijven in mijn borst. Gelukkig heb ik dit weg kunnen masseren en door de borst helemaal leeg te kolven, waren de harde pijnlijke plekken weg. Hoe kan ik met de melkproductie omgaan? Ik vind het zo vervelend voor Mila. Ik heb wel wat gelezen over blokvoeden. Is dat iets wat je kan aanraden? En over de toeschietreflex weg laten lopen (de 1e melk). Hoe doe je zoiets? Ook heb ik gehoord van de 1e druk er af kolven, maar ik hoor daar ook tegenstrijdige verhalen over (je zou het probleem in stand houden?) Ik hoop dat je me wat op weg kan helpen.
Hallo chacha, Jeetje wat een groeit ze goed zeg! Inmiddels al weer even geleden dat je hebt gepost, hoe gaat het nu bij jullie? Ik zal je wat links mailen zodat je zelf wat kan lezen over veel melk. Als ik jouw verhaal zo lees zou dat goed kunnen. Even een lastige start maar wel er is wel mee om te gaan. Je noemt zelf al, de eerste stroom weg laten lopen. Dat is iets wat echt goed helpt. Leg haar aan, wacht tot de melk gaat stromen, haal haar dan los en vang de melk op in een doekje of een flesje. Zodra de stroom minder wordt kan je haar aanleggen. De voeding zal dan rustiger verlopen en ze zal meer kunnen drinken. Heb je je andere kindje ook zelf gevoed? In dat geval is het zo dat je vaak ziet dat je bij een volgende borstvoedingsperiode meer melk hebt. Op zich heeft je lichaam wel even nodig voor er een echt vraag en aanbod is ingesteld. Het is goed om daar bewust van te zijn. Blijf daarom ook steeds beide borsten aanbieden. Anders zou het jammer zijn als je nu te veel melk en straks misschien niet genoeg meer hebt. Lees meer over te veel melk op; http://www.borstvoeding.com/kindjeaande ... riode.html Of download de folder op www.borstvoedingnatuurlijk.nl Succes Ilse
Bedankt voor je antwoord. Ik heb de folder gedownload en heb er zeker wat aan. Ik heb mijn 1e dochter ook zelf gevoed, maar dat liep niet lekker. Ze wilde niet aanhappen en werd er woest van.Van alles geprobeerd en uiteindelijk met fingerfeeding en tepelhoedjes aan de borst gekregen. Maar het heeft nooit lekker gelopen en na 5 weken uit wanhoop overgestapt op de fles. Mila hapt wel goed, gelukkig. We proberen nu al een aantal dagen de melk weg te laten lopen. Ik koppel haar dan weer af (en heb haar al een aantal keren ondergespoten met melk ) Het lijkt beter te werken voor haar. Soms leek het wel of ze haast stikte in de melk. Maar ze laat nog wel regelmatig los. En lijkt na de voeding wel last te hebben van haar darmen. Je schrijft dat ik beide borsten moet blijven aanbieden. Mila slaapt meestal en ik maak haar wel weer wakker, maar die 2e borst wil ze toch niet. Ze hapt wel aan maar doet er verder niks mee, alleen een beetje sabbelen. Is het erg dat ze maar uit 1 borst drinkt? En ze drinkt echt maar heel kort. Meestal minder dan 10 minuten. De eerste minuten klokt ze heel stevig door, daarna wordt het minder en uiteindelijk valt ze in slaap. Ze lijkt wel veel zuigbehoefte te hebben. Het is ook heel wisselend hoe vaak ze de borst wil. Soms al om de 2 uur (en vannacht moesten we haar voor de 1e keer wakker maken na 6 uur, wat heerlijk) (ik heb geen idee of ze deze week goed gegroeid is, ik ga morgen naar het weeguurtje) Goh weer een heel verhaal.
Hallo, Wat fijn dat je al wat hebt aan die folder. Het is niet erg als ze maar 1 borst wil als je er maar allert op bent dat er een moment kan komen dat ze wel meer wil. Dat je dan wel beide kanten aanbied. Zo kan ze nooit te weinig krijgen. Het kan heel goed dat ze snel kan drinken. Als de techniek goed is dan kan ze met 5-7 minuten volgetankt zijn. Als ze binnen de 30 4uur komt dna kan je haar steeds aan dezelfde borst aanleggen. Zo krijgt ze steeds vettere melk en niet steeds de voormelk (Al is dat niet zo strik meer, toch bevat de eertse melk minder vet) Zo, nu is het even genoeg voor vanavond. Groet, Ilse
Dank je voor je geruststellende antwoorden. Ik laat de toeschietreflex nog steeds weglopen. Ze lijkt niet meer zo te stikken in mijn melk. Maar laat nog wel regelmatig los tijdens het drinken. Ik hoop dat dat ook met de tijd minder zal worden want mijn tepels vinden het telkens aanhappen niet zo fijn Ook lijkt ze de laatste dagen wat rustiger te worden. Ze laat meer tijd tussen de voedingen (ik moet haar zelfs wakker maken) Ze was trouwens 170 gram gegroeid in 1 week, dus ze groeit goed.