hoe te beginnen met papje

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Veronique79, 7 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veronique79

Veronique79 Niet meer actief

Hallo allemaal,

ik ben vandaag met mijn zoontje op het CB geweest en daar zeiden ze dat ik mag beginnen met 1 fles vervangen voor een bordje pap (melk met rijstebloem), om hem zo aan het eten van een lepel te laten wennen. Vanaf 4 maanden mag hij fruithapjes. Maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste aan kan pakken. Ook vind ik een hele fles vervangen voor een bordje pap wel erg vroeg voor hem. Hij is wel erg groot voor zijn leeftijd (64cm en 7390gram).

Ik ben benieuwd hoe jullie dat hebben aangepakt en of er nog dingen zijn waar ik dan extra op moet letten. Vooral omdat hij verborgen reflux heeft en daar AR-voeding voor krijgt.

2. merel80

merel80 Bekend lid

3 mei 2009
    812
    39
    28
    even uit nieuwsgierigheid: ik zie dat je kindje 3 maanden is. En rijstebloem 'mag' pas vanaf 4 maanden ivm met ontwikkeling van darmen. (en sommigen raden zelfs aan pas vanaf 6 maanden). Waarom raadt het CB aan nu bij 3 maanden toch al te beginnen met rijstebloem?

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    vind het ook wel erg vroeg...wij zijn daar echt pas mee begonnen met 6 maanden (ik geef BV en deed het met BV melk) ivm darmpjes. waarom zo gehaast? ik zou gewoon nog even wachten...

4. Veronique79

De enige reden die ik kreeg, was om hem te wennen aan een lepeltje. Ze stelde gewoon voor om het een keer in het weekend te proberen of hij het lust en hoe hij er op reageert. Misschien is het omdat hij zo groot is en al aan 5 flesjes van 180+6 schepjes voeding zit.

Ik begreep dat bij BV er idd aangeraden wordt om tot 6 maanden te wachten, maar hij heeft alleen de eerste week BV gehad en zit al 3 maanden op FV en voor zover ik het begreep is het dan minder problematisch om met 4 maanden met fruit te beginnen.

5. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    wat een onzin van het CB weer. Ik wilde gaan rapleyen met mijn zoontje, kreeg ik ook commentaar van CB dat hij dan niet zou wennen aan een lepel. Uiteindelijk ben ik maar deels gaan rapleyen (overdag sliep hij heel slecht, en hij was eind van de dag gewoonweg te moe om zelf te eten/kauwen), en meneer eet prima van een lepel hoor!

Overigens ben ik met 5m met rijstebloem begonnen (in een fles, voor de nacht), en 6m met vast voedsel.

6. Veronique79

@DJ Momo:
    wat is rapleyen precies? Heb er nog nooit van gehoord, maar omdat mijn zoontje nog zo jong is, heb ik me ook nog niet echt verdiept in bijvoeding.

Om het doorslapen hoeven we het niet te doen, de rijstebloem. Meneer slaapt al vanaf 8 weken door, gemiddeld 10-11 uur per nacht. De laatste weken sabbelt hij continue op zijn handjes (of mama's vinger als hij die te pakken heeft), hij kwijlt heel veel, stopt echt alles in zijn mond en kan, als ik zijn handjes vasthoudt, zichzelf overeind trekken en blijven zitten. Misschien dat ze daarom ook denken dat hij toe is aan wat anders dan een fles. Hij krijgt zeker weten nog geen tandjes.

7. DJ Momo

DJ Momo Fanatiek lid

23 apr 2010
    4.523
    0
    0
    NULL
    NULL
    veronique, dat is gewoon de leeftijd hoor. doen alle kindjes. met hun mond ontdekken ze de wereld nl. wil echt niet zeggen dat het buikje klaar is voor eten.

rapleyen is het ongepureerd aanbieden van vast voedsel, waarbij je je kindje de keuze laat wat en hoeveel hij eet. kortgezegd.

8. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    je kan het proberen, al vind ik de reden ook niet echt zo logisch. met 4 of 5 maanden wennen ze ook aan lepels. wij zijn met praktisch 6 maanden begonnen en hij at meteen van het lepeltje, had het meteen door! en eten doet hij prima...maar goed als je het echt wil, dan moet je het gewoon een keer proberen maar ik zou er geen fles minder om geven want het is BIJvoeding. drie lepetjes en het is genoeg in het begin!!

9. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Raar consultatiebureau hoor! Ik zie absoluut geen reden om nu al te beginnen met pap... véélste vroeg! Ik ben zelf voor bijvoeding vanaf 6 maanden, je zit pas op de helft. ;) Maar er kunnen bij KV redenen zijn om eerder te beginnen, maar absoluut niet met 3 maanden en ik lees ook geen redenen om te beginnen....

10. adi

adi Niet meer actief

Als je kindje genoeg heeft aan de kv (dus: geen enorme honger heeft na 1 liter kunstvoeding per dag), is er geen noodzaak tot bijvoeding tot 6 maanden.

Met 3 maanden is het echt van de zotte om te adviseren. met de reden om te wennen aan de lepel? ggrrr... ik word soms echt schijtziek van dat CB.

En daarnaast totaal nutteloos: een baby heeft tot zeker 4,5-5 maanden een zuigreflex. Dus alles wat in de mond komt gaat ie erop zuigen. Afhappen van een lepel gaat bijna niet zolang die zuigreflex aanwezig is, hij kan alleen voeding opzuigen van een lepel.

Wat valt er dan te wennen? Je gaat een baby dat nog niet kan staan ook niet leren lopen?

11. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Jayden heeft voor het eerst rijstebloem pap op toen hij 3 maanden en 16 dagen was.
    Je merkt het vanzelf of hij het wel wil of niet.
    Het waren toen een paar hapjes en ik maakte daarna een papfles zodat hij toch nog een lekkere voeding had.
    Het wordt wel aangeraden inderdaad om pas vanaf 4 maanden hiermee te beginnen maar dit is een advies.
    Niet elk kindje is gelijk.
    De ene is sneller toe aan iets anders in zijn/haar mond dan de ander.
    Jayden maakte ook heel veel smakgeluiden en smakbewegingen als hij ons zag eten.
    Toen is ons ook geadviseerd om rustig aan te beginnen met rijstebloem pap.

12. Duchess

Duchess VIP lid

26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Ik kan me eerlijk gezegd geen enkele reden bedneken om al zo vroeg te beginnen. Advies is met 6 maand te beginnen, vanaf 4 maand mág het. Onder de 4 mnd is als je het mij vraagt echt niet ok.

13. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Wat een onzinadvies van het cb zeg! Nog niet doen hoor, is nergens voor nodig als ik je verhaal zo lees.
    En als je m toch wel aan een lepel wil laten wennen, geef je hem er 1. Beetje 'droogoefenen' hihi. Hoef je nog niet aan pap te beginnen :)
    Want wat adi ook zegt, door het zuigreflex zal ie voorlopig ook nog niet gaan afhappen.
    Ik ben zelf overigens met 6 maanden begonnen en mijn dochter eet al een tijd prima van een lepeltje hoor.

14. charity2010

charity2010 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    4.322
    0
    36
    Fulltime huismama :D.
    Overijssel.
    Wat een raar advies van het cb! Zie dat je kindje nog maar 3 maanden is en dat vindt ik zelf wel erg jong om nu al met een bord pap te beginnen i.p.v een fles.. Volgends mij mag het eerste papje ook pas vanaf 4 mnd.. Zou persoonlijk dus nog gewoon lekker even wachten als ik jou was. Tenzij je zelf ook het gevoel hebt dat je kindje toe is aan iets anders, als ouder zijnde voel je dat zelf echt het beste aan en dus niet het cb.

15. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    proberen kan natuurlijk altijd (even los van de discussie over de voeding zelf) , maar ik ben bij de oudste met 4 maanden gestart met bijvoeding, púúr voor mezelf. Maar bij de jongste heb ik dat écht niet gedaan zo vroeg.
    Simpelweg omdat ze die lepel gewoon niet doorhad. En het geklooi voor 3 of 4 hapjes vond ik echt 10x niks... Misschien heb ik dan wel niet zo'n geduld, maar bij de jongste zijn we bewust pas met 5 of 5,5 maand gestart met bijvoeding.
    Daardoor had ze het naar mijn idee ook veel sneller door + de hoeveelheden die ze kreeg waren tenminste een beetje de moeite vrij snel.

Ik zou ze zelf om 'aan de lepel te wennen' lekker laten spelen met een lepeltje, onder jouw toezicht.

Deel Deze Pagina