Hoi Eveline, Ik zit met een paar vraagjes. Allereerst zit Rosalie nu sinds een week of 2 op het volgende schema: 6.30 borstvoeding 9.00/9.30 fruitpot (zo'n grote pot van 6 maanden) of vers fruit (maar daar eet ze zo weinig van dat ik meestal toch maar een potje geef) en tevens water of diksap 11.30 fles 180/6 13.00 proberen we wat brood te geven maar hier krijgt ze nog erg weinig van binnen (ze snapt nog niet zo goed wat ze ermee moet ) 15.00 fles 180/6 of afgekolfde melk 200cc (of de borst op dagen dat ik niet aan het werk ben) 17.30 groentepot (zo'n grote pot van 6 maanden) + diksap 20.00 fles 180/6 (sinds 2 dagen, daarvoor kreeg ze nog de borst) De borstvoeding ben ik nu echt aan het afbouwen omdat Rosalie dat een beetje zat lijkt te zijn. Eigenlijk gaat alleen de ochtendvoeding goed, de rest is echt een drama (ze vindt de fles gewoon veel makkelijker en wordt heel boos als de melk niet snel genoeg toeschiet). Maar dat terzijde.. Is dit een goed schema? Of krijgt ze zo teveel of te weinig? (te weinig denk ik niet, ze is dik tevreden, maar misschien teveel?) Daarnaast vraag ik me af, hoe het nou zit met die potjes fruit. Ik geef het liefste vers fruit maar soms komt het gewoon even niet zo uit en is het potje toch wel makkelijk (weinig 'bereidingstijd'). Ook eet ze van vers fruit veel minder lijkt het wel. Maar wat ik me eigenlijk afvraag, is of die potjes wel goed zijn? Ik hoorde dat er erg veel suiker in zit (ze zeggen wel "geen suiker toegevoegd" maar dat is omdat er diksap in zit en dan hoeven ze geen suiker te vermelden, maar ondertussen zitten er dan wel eigenlijk 6 scheppen suiker in. Klopt dat uberhaupt? Of is dat weer een of ander wild verhaal waar ik ingetrapt ben? Verder krijgt Rosalie dus ook diksap tussendoor (soms water maar meestal diksap, dat vindt ze namelijk echt onwijs lekker). Maar is het slecht om diksap te geven? Sorry voor het lange verhaal. Waar het in het kort op neerkomt: - Is het schema zo een beetje okay? - En zit er echt zoveel suiker in die potjes? - En in diksap? Ben zo bang dat ze teveel suiker binnenkrijgt...
Hallo, Het schema is goed hoor, je kindje eet al goed mee. Dat het brood nog niet lukt is geen probleem. Fruitpotjes zijn een prima alternatief en bevatten veelal alleen de in fruit aanwezige suikers. Diksap is ook niet erg hoor, je kunt het goed verdunnen met water, eventueel kun je het afwisselen met vruchtensap voor kindjes. Groeten Eveline
Hartstikke bedankt voor je reactie! Ben blij dat je het er goed uit vindt zien. Je twijfelt zo he.... Toch nog een vraagje.. Ik ben de borstvoeding dus aan het afbouwen (en merk dat het sneller gaat dan ik zou willen, geloof niet dat het nog een paar dagen gaat duren zelfs...). Als ze dan dus 4 keer een fles van 180/6 krijgt, plus nog fruit en groente, krijgt ze dan niet teveel kunstvoeding? Zou ik misschien 1 fles bijv. 150/5 moeten doen? Of zelfs 1 fles proberen te laten vallen? En als dat zou 'moeten', hoe kan ik dat dan het beste aanpakken? Meer fruit of groente proberen te geven? Of nog een tussendoortje, of pas doen als ze echt goed brood gaat eten? Sorry voor de vele vragen...
Hallo, De meeste kindjes van 6 maanden drinken nog 800 ml opvolgmelk per dag totdat ze 8 maanden zijn, dat is prima als je kindje dat ook drinkt. Groeten Eveline