Mijn zoon is nu 10 weken oud (gecorrigeerd 1 week ivm vroeggeboorte) en hij krijgt sinds zijn geboorte moedermelk. Eerst via de sonde, later via de fles of borst. Hij weegt inmiddels 4,1 kg (bij zijn geboorte 1,7 kg), dus hij groeit lekker door. Sinds ruim een maand zit hij op de 7 voedingen. Als we een flesje met moedermelk geven (nu 2x per dag), gaat daar 85 cc in volgens de 150 cc per 24 rekensom. Ik wil echter langzaam aan naar minder voedingen, 6 of liever 5, want volgens de flesvoedingsschema's zou dat gezien zijn gewicht prima kunnen. Als we hem af en toe meer aanbieden via de fles omdat hij blijbaar nog wel honger heeft, drinkt hij moeiteloos 120 cc en slaapt daarna ook langer door (ca 5 uur). Maar omdat ik niet weet hoeveel hij via de borst drinkt (meestal komt hij dan na 3 uur weer), vind ik het lasting om die overstap naar minder voedingen te maken. Kan ik gewoon naar meer voedingen (100-120 cc) in de fles gaan en kijken hoe dat gaat?
hoi blijkbaar drinkt hij graag wat meer per keer en wat minder vaak.. Gezien zijn gewicht mag je in de fles best 120 aanbieden, dan zie je wel of hij het opdrinkt en wanneer hij zich weer meldt voor de volgende voeding. Mirjam
Jemig...gister avond was hij vrij onrustig en na diverse keren borst tussen 19 en 21 uur en om 21 uur voor de zekerheid nog een flesje met 50cc, was hij om 22 uur nog aan het huilen met duidelijk honger. Toen maar een flesje van 110 cc gegeven en vervolgens heeft hij doorgeslapen tot 6 uur vanochtend. Niet dat ik ervan heb kunnen genieten, want om 3 uur werd ik wakker omdat ik me ongerust maakte en om 5 uur ben ik nog maar een keer gaan kijken. Misschien was gisteren een zgn regeldag...
Ik zou het aantal voedingen proberen los te laten en te kijken naar je kindje. Voeding op verzoek, ook als je met de fles voedt. Ik eet ook meer dan 7 x daags. Waarom moeten we dan van onze kinderen verwachten dat ze 5 uur tussen de voedingen laten? Overvoeren (extra veel voeding in de fles) moet je ook voorzichtig mee zijn ivm het oprekken van de maag. Geef de regie aan je kindje en laat hem bepalen hoeveel en hoe vaak hij wil drinken. Kijk maar of jij je aan hem aan kunt passen ipv dat je van je baby vraagt zich aan jou aan te passen. Succes.
Hij heeft de laatste paar dagen ook vrij regelmatig dat hij na het drinken echt helemaal overstuur is. Duidelijk last van iets. Was eerder al zo, dus aan de infacol gegaan. Dat maakte het wat minder, maar sinds 2 dagen is het extra erg. Lijkt enigszins op reflux, al geeft hij niet heel erg veel melk terug en zie ik hem niet steeds slikken zoals bij de symptomen staat. Het is zo'n zielig gezicht, helemaal overstuur is hij en het werkt alleen kalmerend door lang met hem te zitten wiegen. Zou het soms komen door de extra cc's die hij nu met de fles krijgt?
Dat zou heel goed kunnen. Alles wat te veel binnenkomt in zijn maagje, moet er ergens weer uit. Meestal gaat een kindje dan spugen, soms slikken ze dat gewoon weer in. Kindjes die last hebben van reflux zijn vaak gebaat bij vaker een kleine voeding en lang rechtop houden. Een draagdoek kan dan heel fijn zijn. Succes meid.