Nu ik zwanger ben van mijn 2de kindje wil ik graag weer borstvoeding gaan geven, maar ik vraag me af of ik nog iets beter had kunnen doen bij mijn 1e kindje. Het zit namelijk zo: Rond de 8 maanden wou mijn zoontje niet meer aan de borst drinken. Ik snapte er in het begin niks van totdat ik begon te kolven en merkte dat er na een hele tijd maar 10ml ofzo uitkwam. Ik begon dus te begrijpen waarom mijn zoontje niet meer wou, hij moest teveel moeite doen terwijl er niks meer kwam. Ik heb toen nog een hele tijd geprobeerd te kolven, soms wel 10x per dag maar de productie bleef ontzettend laag, vaak niet meer dan 10ml. Ik heb het steeds aan mijn zoontje in een flesje gegeven maar moest hem daarna ook nog flesvoeding geven omdat het dus lang niet genoeg was. Op gegeven moment heb ik het maar opgegeven en ben ik helemaal gestopt. Nu vraag ik me dus af, had ik nog iets anders kunnen doen? Heeft er iemand nog tips voor mijn 2de kindje mocht dit weer gebeuren?
Ik heb niet zolang gevoed, dus die tips heb ik helaas niet. Wel weet ik dat wat je kolft niet hoeft te betekenen dat je kindje er niks uit krijgt. Ik kolfde ook heel slecht en kreeg mijn borsten niet leeg, maar toen ze aan de borst dronk lukte het haar wel. Een baby drinkt namelijk veel effectiever dan een kolf.
Hey, gefeliciteerd met je zwangerschap. Wat je kolft zegt inderdaad weinig over wat je kindje eruit kan krijgen. Toch kan het voor een ervaren kolfster een indicatie zijn voor verminderde productie en/of tsr problemen. Rond 8-9-10 maanden spelen er meerdere dingen. Je kind wordt zich meer bewust van zijn omgeving en raakt snel afgeleid. Bovendien komt tegen die tijd de tsr vaak trager en is hij zwakker. Vele kindjes doen rond die leeftijd dan ook wat moeilijk aan de borst. Ze drinken lui, slordig, brengen weinig geduld op, het krijgen van tandjes speelt hen én mama parten... Sommigen weigeren zelfs een periode de borst. Wens je lang te voeden, dan is het zaak door te bijten, te blijven kolven (ookal is de opbrengst matig) én te blijven aanleggen. Wil je een borstweigeraar terug aan de borst, dan zijn droomvoedingen of hele vroege ochtendvoedingen de ideale moment. Je kind is nog wat mak en slaperig, en het verzet verzwakt dan vaak wat. Om op oudere leeftijd, en met name wanneer borstvoeding stilaan hoofdvoeding af is, te kunnen blijven voeden, moet je de eerste weken stevig investeren. Dan wordt de basis gelegd. Dat heb ik zelf ook duidelijk ervaren. Mijn oudste gaf er zelf de brui aan op 15mnd en bij haar heb ik op gang moeten kolven (eerste weken kreeg ze mijn afgekolfde melk via een sonde). Mijn productie bleef na die moeizame opstartperiode altijd onstabiel. Bij nummer 2 heb ik veel tijd gestoken in clusteren en nabijheid de eerste 8 weken. Haar heb ik moeiteloos tot ruim 3j aan de borst gehad (toen was ik alweer ruim 4mnd zwanger). Ook nu heb ik dit gedaan, en ik merk ook nu dat we goed zitten voor weer een lange voedingsperiode. Mijn tips om lang te kunnen voeden: - meteen na de geboorte aanleggen (zelfs voor de verzorging van baby) - baby zoveel mogelijk bij je houden, zeker de eerste 8 weken (ook 's nachts) - aanleggen, aanleggen, aanleggen (de eerste weken min. 12 keer per etmaal) - blijvend aandacht hebben voor een goeie aanhap - jezelf goed (laten) verzorgen, goed en gezond eten en voldoende drinken - geen speentje, geen bijvoeding en zo min mogelijk flesjes (als het dan toch moet, dan met trage speen, goed dichtgedraaid en horizontaal gehouden) - inlezen op borstvoeding.com, met name dit artikel Succes!