Al beginnen met kolven voor de bevalling, ervaringen?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Jolanda30, 30 dec 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Hoi Frisbie, super te horen!!! Ik verwacht ook dat het minimaal zal zijn..maar alles beter dan niks en je hebt alvast een voorsprong!

2. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Hoi Lieke1989, super dat het bij jou ook goed ging, ik verwacht ook zeker niet meer dan een paar ml, het gaat mij ook meer om de voorsprong. En wat goed van je dat je nu nog zelf voed!!!

3. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Hoi annabel10
    Mij werd gezegd dat je vanaf 37 weken het best kan beginnen met kolven om het zekere voor het onzekere te nemen, maar mocht er sprake zijn van een vroegtijdige inleiding met bijv 37 weken vanwege hoge bloedruk en je weet dit dan mag je met 35 weken beginnen. Maar voor de 33 weken lijkt me idd ook niet verstandig.. Ik zou het overleggen

4. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Hoi Madelein, ik geloof dat als je ooit goede productie hebt gehad je dit ook weer kan verwachten. Maar ik zou het eens navragen bij de lactatiekundige!

5. Jolanda30

Jolanda30 Lid

22 dec 2015
    26
    0
    0
    Lemmer
    Hoi Linaea,
    Ja idd vanaf 37 weken mits je weet dat je ingeleid word met 37 weken dan vanaf 35 weken, werd ook mij verteld. Ook werd mij aangeraden om het eerst maar eens met de hand te gaan stimuleren om te kijken of het ook weeen activiteit zal opwekken, omdat ik hier wel wat gevoelig voor ben. Ik zie mezelf ook echt niet met de hand kolven, ook is hier ook niks over gezegd tegen mij... En ik heb bij de apotheek spuitjes gehaald om eens te bekijken, van 5 ml en 10 ml, met een tuitje eraan. Ik dacht om ze gewoon met spuit enal in een bakje in de vriezer te leggen.

6. neyomi

neyomi Actief lid

1 dec 2015
    275
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ooo ik kende dit niet
    Wat een goede tip

Ik heb 2 kids en over-productie maar beide keren duurde het dagen voor de bv op gang kwam.
    Ik ga deze tip ook gebruiken bij een volgende zwangerschap

7. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Interessant topic dit, bedankt voor jullie reacties!

Ik heb volgende week en de week erop een BV avond cursus. Zal het dan eens navragen idd. Als ik een datum weet van de keizersnee kan ik misschien al de week ervoor beginnen met stimuleren.

8. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Jammer, deze instelling.
    Van te voren is er niet veel te zeggen over hoe je productie de eerste dagen aan de slag gaat. Dat jouw idee van kolven zo aan de kant geschoven is, dat klopt niet.
    Blijkt maar weer dat je beter bij een lactatiekundige kan aankloppen.
    Informeer bij het ziekenhuis, kans is groot dat er 1 werkt. Stel je vraag op het forum van ZP. of anders op www. borstvoedingsforum.nl /algemene vragen.
    Of schakel een lactatiekundige in. Jouw kindje, jouw wensen!��

9. kleineM

kleineM Fanatiek lid

7 okt 2014
    3.215
    1.516
    113
    ik volg ook eventjes. Wordt ingeleid met 38 weken ivm zwangerschapssuiker dus zal wrs ook moeten bijvoeden. Gisteren besproken met de klinisch verloskundige en zij heeft meteen een afspraak voor me gemaakt met de lactatiedeskundige zodat ik 1 op 1 mijn specifieke vragen daarover kan stellen, lijkt me handiger dan op de orstvoedingsavond waar ik me eigenlijk voor had opgegeven.

10. trotsema

trotsema Bekend lid

3 jan 2015
    869
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik lees ook mee. Word ook eerder ingeleid en bij mijn dochter moest ik bij voeden omdat ze groot was en mijn borstvoeding g langzaam op gang komt. Een keer in de week doe ik al met de gandkolven en komen er een aantal druppels uit.

11. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    hoe zit het eigenlijk als je al best wat productie hebt? Ik lees hier voornamelijk druppels productie als mensen echt gaan kolven, terwijl ik maar in mn tepel hoef te knijpen of er komen meerdere druppels en soms zelfs straaltjes ( bij 1 borst) uit. Is nog wel heel licht vocht met af en toe wat colostrum.
    Is dan dit een paar keer per dag stimuleren door middel van dit knijpen niet voldoende eigenlijk? Of heeft echt gaan kolven straks veel meerwaarde?

12. Loetjoe

Loetjoe Actief lid

30 aug 2010
    325
    0
    0
    juf BO
    Groningen
    Ik denk dat het vooral zin heeft voor mensen wiens productie langzaam op gang komt. Als het er al uit spuit voor de bevalling is het denk ik niet nodig :D

13. fee90

fee90 Fanatiek lid

21 mei 2015
    1.679
    39
    48
    Heb ik ook, al vanaf week 16 "lek" ik en als ik knijp gele colostrum en even "doorknijp" echt melk al.
    Op cursus werd gezegd dat je niet voor de 37 weken moet kolven of met de hand moet stimuleren omdat het de bevalling over het randje kan duwen. Dus je kan er geen bevalling mee opwekken maar als je lichaam al rommelt dan wordt het afgeraden voor de 37 weken.

Nu heb ik totaal geen last van harde buiken of voorweeen en lekt het er ook zonder stimulatie uit dus heb niet het idee dat dat het bij mij doet.
    Je kunt er voor kiezen zo af te kolven en dan op te vangen, zal niet veel zijn maar op bv cursus gaf ze aan dat het vooral ook voor het vertrouwen in succesvolle bv heel veel doet, je ziet al dat je produceert.
    Ik ga het dan ook niet opvangen, zal zo weinig zijn en heb eigenlijk wel heel veel vertrouwen hierdoor dat het goed op gang komt:)

14. madelein

madelein VIP lid

28 feb 2011
    6.758
    623
    113
    Nee dat bedacht ik me dus ook haha! ik wil alleen echt heel graag BV geven ivm allergieën in de familie voor koemelk en soja. Dus het moet voor mijn gevoel echt goed gaan.

@fee; dat had ik idd ook gelezen. Ik heb weken een onrustige buik gehad met veel voorweeen en zelfs weken weeen remmers geslikt. Maar sinds een week of 2-3 is de boel aardig rustig, alleen nog veel harde buiken. Daarbij krijg ik zoals het er nu voor ataat een keizersnede ivm stuitligging.
    Ik merk bij stimulatie ook niks aan m'n buik, had gelezen dat dit soms voorweeen opwekt. Dus van bevallen lijkt voorlopig gelukkig nog geen sprake.

Deel Deze Pagina