Eerste afspraak gyn en ongesteld!

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 30 mei 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hoi dames,

Wat zouden jullie in mijn geval doen?
    Ik moet 19 juni naar de gynaecoloog voor onze eerste afspraak. De diagnose PCOS heb ik in 2013 al eerder gehad maar nu zijn we een half jaar zonder hulp verder en zwanger raken lukt nog niet echt. Dus ik wilde even checken hoe het met de PCOS is nu en dan wellicht aan de clomid.

Nu heb ik niet echt goede eisprongen heb ik het idee, maar heb toch wel af en toe een eisprong en dus positieve (of echt bijna positieve) ovulatietesten. Die heb ik nu nog niet gehad dus ik weet dat dit een cyclus gaat worden van weer 41 dagen of zelfs meer.

Maar als ik dus morgen een positieve test heb dan zal ik precies ongesteld worden wanneer ik naar de gyn moet. Dit is ook het geval als ik overmorgen, die dag daarna of die dag daarna positief test.

Wat zouden jullie doen in zo'n geval?
    Afbellen? De afspraak verzetten? Gewoon gaan? Of even bellen om te vragen of de afspraak door kan gaan?

Ik krijg ook onderzoek en waarschijnlijk dus een echo. Maar stel dat ik wel een echo krijg terwijl ik ongesteld ben, is er dan uberhaupt wel een pcos-beeld te zien? Want het lijkt mij niet dat er tijdens je menstruatie eitjes in je eierstokken zitten toch? Of wel? Geen idee namelijk.

2. Doobie

Doobie Actief lid

17 sep 2008
    422
    110
    43
    Vrouw
    Leerkracht
    Betuwe
    Niet afbellen, gewoon gaan. Je weet nog niet óf je een eisprong hebt (gehad), dus laat je vooral niet gek maken. Mocht je zelf enorm twijfelen, dan bel je op om te vragen of de afspraak door kan gaan.

Toen ik voor de echo voor PCOS moest, zat ik op cd 4 en was dus nog ongesteld.

3. blij83

blij83 Fanatiek lid

5 jun 2012
    2.186
    1.986
    113
    Gewoon gaan hoor. Als je in een traject komt, moet je soms ook op ongestelde dagen een echo als het zo uitkomt, bijv. een uitgangsecho.
    En als ze verder onderzoek gaan doen, moet je toch enkele keren terugkomen voor echo´s op specifieke dagen en bloedprikken. Ik zou de intake zeker door laten gaan! Op de website van mijn ziekenhuis staat zelfs vermeld dat ongesteldheid nooit een reden moet zijn om af te zeggen.

4. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Gewoon gaan, eventueel bellen als je te erg twijfelt.

5. Bronwater

Bronwater Lid

23 apr 2017
    27
    2
    3
    Vrouw
    Geen idee of ze al zo snel medicijnen geven want als ik goed begrijp ben je nu pas half jaar veder voor poging tweede kindje? Als dit al je 5de ronde is is dat voor pcos volgens mij nog vrij veel!
    Ze willen waarschijnlijk weten hoelang je cyclussen zijn. Mocht je echo krijgen wanneer je ongesteld ben dan kunnen ze wel eitjes zien volgens mij want die zitten nog in je andere eierstok.

6. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    Gewoon gaan, een gyn heeft alles wel gezien en kijkt nergens van op, mocht je eventueel zwanger zijn dan is het ook niet schadelijk.

Over de pcos: die gaat nooit over, de symptomen kunnen wel verbeteren door voedsel en afvallen, ik heb pcos en ben door afvallen en een wonder, natuurlijk zwanger geworden van een tweeling (ook een risico met pcos), 2 dagen na de bevalling kreeg ik een echo en had nog steeds mijn ''kralen ketting'' dus ongesteld of zwanger die eitjes (wat eigenlijk dus cystes zijn, blaasjes met vocht) zitten er altijd, dat maakt juist het moeilijk zwanger worden.

heel veel succes, en hoop dat het snel raak mag zijn voor je.

Pitahaya vindt dit leuk.
  7. Liva

Liva Fanatiek lid

5 dec 2016
    2.018
    3.042
    113
    Pcos kan wel zeker overgaan. Met de juiste voeding en leefstijl breng je je hormonen in balans en verdwijnt de pcos.

8. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Liva Was het maar zo simpel... PCOS is niet bij iedereen te genezen door af te vallen, gezond te leven en de juiste voeding te nemen. Ik heb vanaf het eerste moment dat ik ongesteld werd PCOS gehad. Ik ben tijdens de IUI-behandelingen 22 kg afgevallen, ben gaan sporten en bewegen, gezonder gaan eten,heb allerlei supplementen geprobeerd. Mijn cyclus verbeterde wel, maar de PCOS verdween niet helemaal. Ook na de zwangerschap kwam het helaas gewoon weer terug. Hardnekkige hormonenkwesties zijn niet altijd op te lossen met een bepaald soort voedsel of kruidje!

Hotsiflots vindt dit leuk.
  9. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    @Pitahaya Stel dat je ongesteld bent, dan moet je juist de afspraak door laten gaan! Heel veel hormoonwaarden moeten juist aan het begin van je cyclus bepaald worden en ook een uitgangsecho wordt aan het begin van je cyclus gemaakt. Hier werden bepaalde afspraken en echo's juist op die dagen gepland.

Ik heb ook wel eens bij de gyn aangegeven dat ik het vervelend vond dat ik op dat moment ongesteld was, maar zij gaf aan dat ze het gewend zijn en dat er niks vreemds aan is. Je verliest geen plassen met bloed en hier kreeg je een handdoek om tussen je benen te houden, als je van het kleedhokje naar de tafel moest lopen.

PCOS is trouwens gedurende je hele cyclus te zien in je eierstokken. Bij mij was er op elk moment in beide eierstokken een kralenkrans te zien. Bij PCOS zijn dit namelijk cystes en geen eitjes, dus altijd aanwezig.

10. Hotsiflots

Hotsiflots Fanatiek lid

31 aug 2015
    1.539
    170
    63
    Full time mom
    PCOS is een hormoon stoornis, de symptomen zijn onvruchtbaarheid, overbeharing, acne, mannelijke haarlijn door een teveel aan manelijk hormoon etc DIE kunnen verbeteren met goede voeding of afvallen, maar weg gaat het nooit! heb het vanaf mijn 15th en ben dik en dun geweest dus beide kanten geweest met pcos, toen ik afgevallen was kwam wel mijn menstruatie terug en kon ik zwanger raken maar tijdens mijn zw had ik gewoon nog mijn kralenkrans en de overbeharing is ook niet weg (helaas grr)

Goede voeding kunnen helpen maar het is geen garantie ik ken vrouwen die super slank zijn goed gezond eten (geen suiker, gluten vrij, vega etc) en nog blijft de pcos! zie ook post van Jippie.

Deel Deze Pagina