Al door naar groep 1 autostoel?

Discussie in 'Verzorging' gestart door FEE88, 4 okt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. FEE88

FEE88 Niet meer actief

He meiden,

Mijn dochter is echt helemaal zat van de maxicosi, ze ligt soms wel de hele weg te gillen en probeert de hele tijd rechtop te gaan zitten. Ze kan zelf al goed zitten dit doet ze al vanaf een maand of 5,5. Dus daar zal het niet aan liggen en qua gewicht ook niet ze is nu 9,5 kilo. Maar er staat bij dat het vanaf 9 maanden kan. Zijn hier meiden die hun kindje al eerder in de stoel hebben gezet? Of kan ik het beter nog even uitzingen?

Bedankt :D

2. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Zolang ze niet met haar hoofdje over de bovenrand van de maxicosi komt is het het beste haar in de maxicosi te laten. Het is het meest veilige stoeltje. En tja, als het mijn dochter was zou ze toch pech gehad hebben. Als ze zo groot is dat ze boven de rand uitkomt, dan wel over naar een vervolgstoel.
    Ik ben zelf met 11 maanden overgegaan.

3. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    De groep 0 stoel is wel het veiligst voor deze leeftijd. De meeste kindjes zijn pas bij 9 maanden sterk genoeg.
    9 kilo is het minimum, dus dat haal je wel.

Ik zou toch kijken of je het uit kunt zingen. Hoe langer ze erin zit, hoe veiliger ze is bij botsingen.

Wij zijn met 9 maand overgegaan. Maar mijn jochie was met zijn 11 kilo en brede schouders, te breed voor de MC. De schouders konden er niet meer plat in, en de gordels dus niet goed vast. Dus dat was niet meer echt veilig..
    We hebben hem nog wel zo'n 1a2 maand in ligstand vervoert in de volgende stoel.

4. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Bedankt voor de reacties :) dat van dat pech hebben dat vind ik een beetje crue aangezien ze het heus niet expres doet ze is nog geen 8 maanden en doet het echt niet bewust. Deepfreeze, jij zei met 9 maanden das nog maar een maandje dus dat red ik nog wel denk ik en over een tijdje moeten we ook weer naar het CB dus dan overleg ik het daar wel... Ze komt er nog niet met haar hoofdje boven uit maar haar voeten steken wel heel erg uit kan dat kloppen? Ze ligt echt met hele kromme benen... of is mijn mc gewoon raar? ;)

5. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.254
    6.147
    113
    Ze zal het vast niet bewust doen, maar ik zou er niet op reageren met: nou dan maar in een andere stoel, tis wel minder veilig, maar dan huilt ze minder. In die context bedoel ik dat ik nu zou kiezen voor veiligheid boven comfort.

Beentjes steken inderdaad uit, dat maakt niet uit. Als het hoofdje er maar niet bovenuit komt.

6. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    verkoopster baby artikelen
    noord brabant
    Ik zou het echt nog even proberen uitzingen.

het hoofdje van een baby is in verhouding groot tegenover het lijfje. Dat is al zwaar voor een kindje om die omhoog te houden. En zelf zitten is als ze zelf vanuit lig kunnen gaan zitten dan hebben ze stabiliteit.
    Wanneer een kindje jonger dan 9 maanden (liever nog langer zolang het hoofdje binnen het kuipje blijft) andersom met de rij richting mee wordt de kracht op het nekje zo groot in verhouding met de grootte van het hoofdje. De kracht van een aanrijding wordt x 20 keer die krachtb op het nekje uit geoefend.

7. Omelet

Omelet VIP lid

14 nov 2008
    14.874
    2
    0
    Ik zou het ook nog even bij stoeltje 0 houden. Ik neem altijd een flink assortiment aan speeltjes mee en soepstengels, rietjesbeker met water, banaantje enz om hem wat zoet te houden.

8. shenoby

shenoby Niet meer actief

ik heb mijn dochter net over gezet.
    zij is 7 maanden geweest.
    maar is dan ook al ruim 11 kg,
    bij het cb (waar ik normaal niet veel op doe) zeiden ook dat we haar wel over konden doen omdat ze nu helemaal klem zit in de mc.
    vandaar dat ik haar over heb gezet.
    maar ze ligt wel in de slaapstand.

9. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Even ter correctie (op de MC site gelezen): kinderen MOETEN over als hun oren boven het stoeltje uit steken. Dus niet zo zeer hun hoofd.

Maar kan me voorstellen dat er velen al eerder overgaan, als het echt proppen wordt.

10. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Onze dochter is vorige week voor het eerst in de groep 1 auto stoel gegaan, maar ik moest vanmorgen even remmen toen ik toevallig naar rechts keek. Ik zag dat hoofdje toch flink schokken, nu is ze 10 maanden en ruim 9 kilo maar ik ga vanmiddag toch de maxi cosi weer naar beneden halen. Stel dat ik een noodstop moet maken, dat is echt nog niet goed voor dr nek!

11. FEE88

FEE88 Niet meer actief

Hmm veel verschillende reacties, ik houd het nog even bij de maxicosi in ieder geval tot ik bij het CB ben geweest over 2 weken. Wel grappig om te zien dat elk kindje toch weer anders is :) mijn kindje met bijna 8 maanden is ruim 9 kilo een ander kindje is 11 kilo rond 7 maanden en weer een kindje van 11 maanden is ruim 9 kilo ;). Wel leuk om te zien die diversiteit.

12. Vica86

Vica86 Niet meer actief

Hier gaan we binnenkort echt wel over. Zodra hij de 9 kilo goed en wel voorbij is.

Wij hebben een smalle autostoel groep 0 (niet van het merk maxi cosi dus) en een ventje met hele brede schouders. De gordels zijn kort en met een winterjas aan zou hij niet meer dicht kunnen. Deze stoel is wel wat hoger dan diegene die mijn moeder heeft bijv en hier komt hij met zijn hoofd er iets bovenuit. Bij de chicco die mijn moeder heeft nog veel meer.

Ik verwacht dat hij inmiddels 9 kilo is maar ik wil wel bevestiging hebben.

13. Bri

Bri Niet meer actief

Ik vind veiligheid in de auto zó belangrijk, dat ik dan maar accepteer dat m'n kind zou huilen omdat hij/zij niks kan zien of niet zo lekker zit (winterjas kun je uitttrekken, bijvoorbeeld; die MC is al zó warm). Totdat hun hoofdje boven de rand uitkomt (of totdat ze 13 kg wegen) zitten ze het allerveiligst in een autostoeltje uit groep 0, en sowieso is achteruit vervoer het veiligst.

Ik heb er dus voor gekozen om ze zo lang als mogelijk in de MC cabriofix laten zitten.

14. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    Je bent nog een van de weinigen lijkt heet wel soms. Sommige redeneringen voor overstappen kan ik echt niet begrijpen. Het lijkt tegenwoordig wel alsof alles snel snel snel moet.
    Maar een ongeluk gebeurt altijd bij een ander....meestal.

15. Yolanthe

Yolanthe VIP lid

Ik kies daar ook voor: hier ook een 1+-er in de maxi cosi omdat hij nog maar 7.8 kg is en 71 cm en het daardoor nog prima past. Tja soms is hij het er dus niet mee eens, hij wil wel meer dingen die van mij niet mogen ;).

Wat betreft winterjas: volgens mij is hij zo smal dat dat ook nog past en anders gaat zijn winterjas uit en doen we op plaats van bestemming weer aan.

Dochterlief paste met ruim 14 mnd echt qua breedte niet meer, ben benieuwd hoever zoonlief komt.

Inderdaad hoor ik ook de meest rare redenen om een kindje in de vervolgstoel te zetten of zelfs op schoot bij oma terwijl ik een maxi cosi aanbood.

16. Biancamv2

Biancamv2 Niet meer actief

mijn oudste zoon was 4 maanden oud,woog 10,5 kilo bij 82 cm,nee geen typfout,hij was als baby al erg groot en moest toen al over. Mijn jongste was 7 maanden,woog al bijna 13 kilo bij 79 cm. Hoop dat mijn meisje tot zeker 10 maanden er in kan,maar die kans is klein omdat ze al 4,5 week voorligt in groei.

17. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Mijn zoontje is met ongeveer 10 maanden overgegaan, toen kwam hij een stukje boven het stoeltje uit met zijn hoofd. Hij vond het al eerder niet echt leuk meer in de maxi cosi maar dat vond ik minder belangrijk dan de veiligheid.

18. Juudje81

Juudje81 Fanatiek lid

14 mei 2010
    1.216
    0
    36
    NULL
    NULL
    Grappig ook dat de fabel blijft dat als het hoofdje boven de MC uitkomt het kind over moet....

Wellicht een tip voor maxi cosi om hier duidelijker informatie over te verstrekken. Want, zoals eerder aangegeven, hoeft een kind pas over als de oren er bovenuit steken. En dat betekend dus dat een kind nog een stuk langer erin kan dan nu vaak gedaan wordt.

19. jewe

jewe VIP lid

16 feb 2009
    9.544
    0
    0
    noord brabant
    Klopt idd want als je de lijn van bovenkant oren door naar achteren trekt zit daar precies het knikpunt van de nek.
    Ook wordt vaak gezegd hij kan zijn beentjes niet kwijt hij moet met opgetrokken beentjes liggen terwijl dit gewoon een reflex is van een kindje om in de kikkerhouding te liggen.

20. Emme

Emme Niet meer actief

Heb je hier een betrouwbare referentie voor? Op de website van Britax-Römer zeggen ze namelijk wat anders en ik ben heel benieuwd hoe het nu echt zit (http://www.britax-roemer.nl/klantenservice/veelgestelde-vragen):

In babyzitjes van de groep 0+ ligt de grens bij 13 kg of zodra het hoofdje van uw baby over de rand van het zitje uitkomt.

Stoeltjes van groep 1 passen zo lang tot het kind 18 kg weegt of de bovenste rand van het stoeltje ongeveer op ooghoogte van het kind is.

Deel Deze Pagina