hoe zit het nou? ik heb gelezen dat je zwanger bent vanaf de eerste dag van je laatste menstruatie. tenminste, zo wordt het berekend. maar als je net als ik lange cyclussen hebt ben je dan ook langer zwanger? stel, mijn ei is vandaag en ik raak bevrucht. ben ik dan over 2 weken (mijn nod) al ruim 5 weken zwanger? vind het zo gek. en de echo's dan. stel, ik zou een 10 weken echo krijgen. is het dan eigenlijk pas 7 weken?
Haha ja verwarrend he? Ik ga proberen het je uit te leggen. Bij een ' normale' cyclus van 28 dagen (wat is normaal, maar 28 is gemiddeld dus vandaar) reken je idd de zwangerschap vanaf de eerste dag van de laatste menstruatie. heb je een kortere cyclus, dan tel je daar dagen bij op (bv een cyclus van 25 dagen, dan tel je daar drie dagen bij op) en bij een langere cyclus (bv 32 dagen) dan trek je er vijf dagen vanaf. Dus dan ben je alsnog 4 weken zwanger op het moment dat je je NOD hebt, snap je?
Klopt helemaal, maar de meeste mensen weten niet wanneer hun eisprong is. En hang je trouwens niet op aan al die berekeningen hoor! De termijnecho geeft een redelijk betrouwbaar beeld.
aha ok bedankt! dus als ik het goed begrijp ben je altijd 2 weken langer zwanger dan dat je bevrucht bent? ook al heb je langere cyclussen?