Goedemiddag, mijn dochtertje is nu 2 weken oud en mijn melkproductie (en voedingsstoffen) zijn goed, ze groeit als kool. Nu is mijn vraag als volgt, doordat ik zo'n grote productie heb lijkt het mij ook weleens handig melk af te kolven met mijn hand in een flesje. Dit zodat ik dat dan makkelijk mee kan nemen of zodat ik even wat langer de deur uit kan. Voor een elektrische kolf oid vind ik het nog wat vroeg. Zou dit evt een optie zijn en maakt het dan nog uit wanneer ik of mijn partner mijn dochter het flesje met bvmelk geef? Ik heb gebruik gemaakt van tepelhoedjes van Medela, dus aan een speen is ze geloof ik wel gewend... hoor het graag!
Je kunt altijd kolven met de hand, het is niet moeilijk en zeker handig om te kunnen! Ik zal hieronder kort beschrijven hoe je te werk kunt gaan: Was je handen en ga in een comfortabele houding zitten. Eventueel buig je licht naar voren. Zorg dat het lekker warm is en pas eventueel warmte toe op de borst. Start met lichte stimulatie van de borsten: dit kan lichte massage zijn, of strijk met je vingers richting de tepelhof. Dit hoeft niet lang te duren: 20 seconden kan al voldoende zijn. Plaats je vingers onder de borst met je wijsvinger op de rand van de tepelhof en je duim aan de bovenkant op de rand van je tepelhof. Til de borst licht naar de borstkas toe. Je hoeft nog geen druk uit te oefenen bij het naar de borstkas brengen van je borst. Houd de borst nu bij de borstkas en geef druk door de vingers en duim naar elkaar toe te duwen. Je wrijft niet met je vingers over de huid heen, deze blijven op de zelfde plaast. Je geeft enkel druk op het borstweefsel wat zich tussen je vingers, tepelhof en duim bevindt. Niet knijpen in of trekken aan de tepel! Boots op deze manier een natuurlijk zuigritme van je kindje na. Vang de melk op in een kommetje, bekertje, flesje, wat je handig vindt. Veel succes!